Picture of Arjan Olsder
Arjan Olsder

Dit was 2015!

Vandaag zijn we ongeveer vijf en een half jaar oud geworden en wat een jaar hebben we beleefd. Sony en HTC die blunderden met respectievelijk de Xperia Z3+ en de HTC One M9 (hoewel Sony zich prima heeft herpakt met de Xperia Z5) terwijl VR echt een vlucht heeft genomen. Van simpele Cardboard tot Homido.

Innovatie in de wereld van de smartphones kwam dit jaar toch echt van Samsung. Nouja, eigenlijk deden ze wat ze vorig al deden. Waar de Galaxy Note3 vorig jaar één gebogen kant kreeg, kregen we dit jaar de Galaxy S6 Edge en Galaxy S6 Edge+ in handen. Ook Sony stond niet stil qua schermtechniek, maar vooralsnog hebben we de Xperia Z5 Premium met haar 4K display alleen op de IFA mogen vasthouden en ook de Huawei Mate S met force touch is nog niet voorbij de IFA gekomen. Jammer.

Ook de wereld van de smartwatches stond niet stil dit jaar. Eindelijk kwam Apple met haar eigen Apple Watch die, net als de concurrentie, na een dag gebruik gewoon helemaal leeg is. Toch zijn er merken die ook hier proberen het probleem aan te pakken zoals Sony met haar SmartWatch 3 die toch al twee dagen haalt. Of de Pebble Time Steel die een weekje doortrekt als je genoegen neemt met net iets minder spektakel.

Ook de speelgoedfabrikanten zochten de samenwerking met de smartphone. Zo kwam Ravensburger met een SmartScope. Hiermee verandert iedere tablet of smartphone in een flexibele microscoop. Oké, geen laboratoriumkwaliteit natuurlijk, maar mooie plaatjes schieten blijkt geen probleem. Daarnaast verlengde Ravensburger haar samenwerking met Hexbug en kwam deze kleine gadget terug in een nieuw bordspel.

2015 was ook het jaar dat het smart home in zicht kwam. Meer en meer bedrijven storten zich op deze nieuwe markt. Op het randje van het jaar introduceerde Nest haar derde generatie slimme thermostaat waarvan je in januari al de review mag verwachten. Daarnaast maakte het bedrijf haar rookmelders echt een stuk slimmer en kwam Nest met haar uitvoering van de Dropcam. MyFox beveiligde ons huis terwijl we ook met HomeWizard aan de slag gingen. Bovendien werkt MyFox inmiddels goed samen met Nest hardware en met de spullen van KlikAanKlikUit. Tegenvallers waren er ook. Zo presenteerde E.ON met haar slimme energie assistent een prachtig idee dat gewoon nog niet af was. Jammer.

In de keuken kwam de innovatie toch vooral uit de hoek van KitchenAid. Het merk presenteerde een geniale snijmachine en een bijna geniale schil/sliertenmachine. Echt geniaal was de Cookprocessor. Één machine waar je een complete maaltijd in kan bereiden. Bovendien zijn we op dit moment bezig met een paar mooie reviews van Trebs producten. Dit merk dat toch bekend staat om haar lage prijzen, heeft een paar prachtige machines weten te maken.

In de schoonmaak kreeg Dyson met haar V6 Fluffy concurrentie van nieuwe snoerloze stofzuigers van Black+Decker. Op onze tegelvloeren won de Fluffy, maar er is natuurlijk een stevig prijsverschil. Met de Window Washer haalt B+D bovendien stevig uit naar Kärcher. Qua wooncomfort keren we toch weer een beetje terug naar Dyson met haar Humidifier. Eindelijk een luchtbevochtiger waarbij de gezondheid op één staat. Al vonden wij dat er nog net iets meer innovatie in mocht zitten.

Op audiogebied zagen we weer een berg nieuwe speakers en nieuwe hoofdtelefoons. Het gros klonk echt prima, maar er zijn er maar enkele die er echt uit wisten te springen. Denk aan de grote JBL Xtreme die eindelijk een concurrent vormt voor de Jabra Solemate Max. Daarnaast zette SMS Audio een samenwerking op met Intel om zo een headset te lanceren met ingebouwde hartslagmeter.

Tenslotte kijken we nog even terug op jullie, onze bezoekers. Dit jaar waren we trots op 10 maanden non-stop groei sinds oktober 2014. Dit zette het gemiddelde voor ons op 50.000 unieke bezoekers per maand. In het laatste kwartaal begonnen we meer te groeien en vannacht zijn we over de 71.000 unieke bezoekers gegaan. Iets dat we komend jaar zeker weer gaan vieren met mooie wedstrijden maar bovenal… meer reviews van bijzondere en goede producten. Want daar blijven we naar zoeken.

Overigens zoeken we nog steeds nieuwe vrijwilligers. Bijvoorbeeld om reviews te schrijven van Wii U games. Of nieuwe stofzuigers. Of… ach er is zoveel moois om over te schrijven… Heb jij talent en een beetje tijd? Stuur dan een mailtje naar info@gadgetgear.nl en meld je aan. Hoe dan ook, bedankt voor een geweldig 2015!