Review: Sony Xperia Z5

• Snel en betrouwbaar
  • Goede accuduur
  • Prachtig display
  • Geweldige camera
  • Hi-res Audio ondersteuning
  • Bluetooth 4.1 met A2DP en aptX

Met de Xperia Z3+ wist Sony enorm te blunderen. Het toestel, dat in andere markten de Xperia Z4 heette, werd uitgerust met dezelfde falende chipset die ook in de HTC One M9 zat en HTC praktisch de nek omdraaide. Ook Sony kreeg een flinke klap, maar met de Xperia Z5 lijkt Sony haar revanche te nemen. Met een revisie van dezelfde chipset.

Sony houdt met de Xperia Z-lijn al jaren vast aan hetzelfde minimalistische design. Glas voor en achter met een aluminium frame eromheen. Toch maakt Sony met de Xperia Z5 wel één grote verandering. De traditionele ronde powerknop ligt eruit en is vervangen voor een groter model. Deze bevat namelijk de nieuwe vingerafdrukscanner. In tegenstelling tot Samsung en Apple heeft Sony deze wel lekker comfortabel aan de zijkant zitten. Heel slim.

Verder heeft Sony nog een mooi design element toegevoegd aan het toestel. In de zijkant staat het Xperia logo gegraveerd. Wat mij betreft heeft het design van Sony de status van volwassenheid bereikt. De Xperia Z5 is gewoon een prachtig toestel geworden.

Xperia Z5 Vingerafdruksensor

Sony-Xperia-Z5-Vingerafdruk

Sony doet het, net als Huawei/Honor, slim qua plaatsing van de vingerafdruksensor. Onder het display is namelijk geen hele natuurlijke houding om een vinger op te drukken. Door de plaatsing aan de zijkant biedt de sensor van Sony een hoop comfort. Bovendien is de herkenning van één of meerdere vingers nauwkeurig of snel. Ik zeg meerdere vingers omdat ik afhankelijk van het gebruik het toestel anders vasthoud. Door meerdere vingers te registreren verhoog je dus het comfort.

Het IPS LCD display van de Xperia Z5 betreft een Full HD scherm van 5,2 inch. Het is een triluminos display dat in Full HD draait. Hierdoor heb je 428 pixels per inch wat prachtig scherp is. Ook wanneer je de Xperia Z5 voor VR gebruikt. In verschillende films en apps wordt extra informatie voor het display meegeleverd waardoor de kleuren nog intenser zijn. Net als bij de high-end TV’s van Sony. Tijdens vluchten en in het openbaar voervoer is het werkgelijk een genot om hier films en series op te kijken.

Specs

Net als HTC, blunderde Sony door de Xperia Z3+ van de Qualcomm Snapdragon 810 chipset de voorzien. Het ding slurpte de batterij leeg en raakte regelmatig oververhit. Een enorme klap voor de betrouwbaarheid en befaamde accuduur van de series.

Hoe verrassend was het om te zien dat Sony voor de Xperia Z5 nogmaals inzet op deze chipset van Qualcomm. Maar eerlijk is eerlijk. Het gaat om een revisie van de chipset. Qualcomm en Sony hebben de nodige maatregelen genomen om oververhitting tegen te gaan en het enorme energieverbruik tegen te gaan. En dan hou je ineens een toestel over dat wel betrouwbaar is en wel een goed uithoudingsvermogen heeft.

De 64-bit Qualcomm Snapdragon 810 chipset bestaat uit een viertal processorkernen die op maximaal 1.5GHz draaien en een tweede viertal dat op maximaal 2.0GHz draait. De chipset beschikt over een zeer royale 3GB aan werkgeheugen. Grafisch krijgt het geheel ondersteuning van de Adreno 430 GPU. Dat laatste zal gamers zeker aanspreken. De benchmarks laten dan ook prachtige resultaten zien en plaatsen de Xperia Z5 qua prestaties boven de Samsung Galaxy S6 Edge. Bovendien kan ik uit ervaring vertellen dat games zeer lekker draaien. De Xperia Z5 is ook nog eens compatible met Playstation Remote Play. Je kunt dus gewoon PS4 games op de Xperia Z5 spelen.

Ook draadloos doet de Xperia Z5 het goed. WiFi ondersteuning is er voor zowel 2.4GHz en 5.0GHz met ondersteuning voor 802.11ac en WiFi Direct. Bluetooth 4.1 ondersteuning is ook aanwezig met zowel A2DP als aptX voor streaming audio, NFC en je mag natuurlijk radio luisteren via de FM ontvanger. Natuurlijk is er ondersteuning voor GPS en GLONASS, maar voor sporters is er ook directe ondersteuning voor ANT+ sportsensoren.

Verder draait de Xperia Z5 nu nog op Android 5.1 Lollipop, maar krijgt het toestel zeker een update naar 6.0. Sony’s interface is lekker kaal waardoor het toestel zeer vlot reageert.

Waterdicht

Zoals bij al haar toestellen, is de Sony Xperia Z5 waterdicht. Daarbij zijn inmiddels alle klepjes wel verdwenen. Het enige dat nog achter een klepje zit zijn de SIM kaart en de Micro-SD kaart. De USB en 3,5mm audiopoort zijn volledig waterdicht.

Sony heeft voor haar toestel een IP68 certificering bereikt. Net als voorgaande toestellen is het toestel met de klep dicht volledig afgesloten voor stof. De waterdichtheid gaat tot maximaal 3 meter onderwater. Toch beveelt Sony aan om het toestel niet mee te nemen wanneer je gaat zwemmen. Onze ervaring is dat vooral tropische zwembaden een hoop ellende kunnen geven. Het warme badwater en de koude buitenlucht veroorzaken condensvorming in het toestel. Hoewel er dan geen water binnendringt, krijg je toch waterschade. Daarnaast kan chloorwater, maar ook zoutwater het metaal aantasten. De certificering is dus vooral een garantie dat je geen problemen hebt wanneer je de Xperia Z5 in de toiletpot laat vallen.

Audiobeleving

We weten niet zeker of wij de reguliere verpakking van de Xperia Z5 van Sony hebben ontvangen. We krijgen wel vaker een verpakking van de toestellen die voor journalisten is samengesteld. Dit staat niet gelijk aan het idee dat we als journalist een uitgebreidere verpakking krijgen. Meestal gaat het er vooral om dat we snel met het toestel aan de slag kunnen. Er zaten voor ons in ieder geval geen oordopjes bij.

Wat wel handig is om te weten is dat de Xperia Z5 twee erg sterke features bevat als het om de audiobeleving met oordopjes gaat. Het toestel is in staat om oordopjes met ruisonderdrukking te ondersteunen. Deze hebben een microfoon in het oordopje waarmee omgevingsgeluiden worden gemeten waarna het toestel een tegengeluid zal produceren.

De tweede belangrijke feature is dat de Xperia Z5 ondersteuning biedt voor Hi-Res Audio. De nieuwe standaard voor digitale muziek die extreem puur klinkt en de meeste audiofielen op hun wenken zal bedienen. Deze ondersteuning is aantrekkelijk omdat deze op veel andere flagship toestellen simpelweg ontbreekt en losse hi-res audioplayers duur zijn en niet altijd met ruisonderdrukking overweg kunnen. Mocht je geen headset in de doos van de Xperia Z5 vinden die met deze technologieën overweg kan, dan is het de moeite waard om de Sony MDR-NC750 oordopjes eens uit te proberen.

Camera

Sony levert camera’s voor ruim de helft van de smartphonemarkt. Waaronder vele directe concurrenten. Ze zijn er gewoon heel goed in. Dat Sony het beste van het beste in haar Xperia Z series stopt merk je meteen. Iedere keer weer zetten de testers van DxO de camera’s van Sony meteen bovenaan hun hitlijst. Zo ook weer die van de Xperia Z5.

De camera aan de achterkant heeft een resolutie van 23 megapixel en is met f/2.0 behoorlijk lichtsterk. De lens heeft een bereik van 24mm en een prima optische zoom tot 5x. Bovendien werkt de fase detect autofocus met een snelheid van 0,3 seconde. Ideaal voor de bijzondere momenten.

De beeldsensor van de Xperia Z5 is dan ook een Exmor RS van 1/2,3 inch en daarmee relatief groot voor een smartphone. De lens behoort tot de G series van Sony en de Bionz beeldprocessor zorgt voor een snelle bewerking van de kleuren en verdere ruisreductie. Natuurlijk heb ik voorbeeldfoto’s voor je.

Wie graag selfies schiet, krijgt van Sony aan de voorkant nog eens een 5,1 megapixel damera mee met een f/2.4 lens. Beide camera’s zijn in staat om video’s op 1080p Full HD op te nemen met 30 frames per seconde. De camera achter bereikt 1080p op 60 frames per seconde en kan met 30 frames per seconde op 4K filmen. Er zijn tegenwoordig veel smartphones die op 4K kunnen filmen, maar vaak blijft het dan bij 15 frames per seconde en daar heb je gewoon niet zo veel aan.

Accuduur en laden

Sony staat bekend om haar enorm lange accuduur. Met toestellen tot en met de Xperia Z3 was het niet vreemd om tot 2 dagen op een enkele lading te bellen en te spelen. Die toestellen konden dat zonder moeite aan. De Z3+ vroeg halverwege de middag al om de lader. De Xperia Z5 doet het gelukkig weer een stuk beter. Bij regulier gebruik haalt het toestel het einde van de dag met gemak, maar met de enorme rekenkracht in het toestel zit twee dagen er nog niet in. Nu moet ik wel toegeven dat ik de Xperia Z5 de hele dag met mijn Smartwatch 3 verbonden heb. Wanneer ik in de auto zit, is hij verbonden met de carkit en voorziet hij de TomTom Go 6000 van internet. Wanneer ik thuis ben is hij via de MobileDock non-stop aangesloten op het DECT netwerk. Ik ben dus echt een intensieve gebruiker.

Sony levert haar standaard smartphonelader bij de Xperia Z5. Net zoals andere merken dit doen. Deze zal met 5V/1500mA jouw toestel om een comfortabele snelheid laden. Om goed te vergelijken is dit om te rekenen naar een laadstroom van 7,5 Watt. Echter, de chipset van de Xperia Z5 biedt ook ondersteuning voor Qualcomm Quick Charge 2.0.

Omdat krachtiger laders geld kosten, en ook nog een licentieafdracht naar Qualcomm vragen, houdt Sony het in haar verpakkingen bij de standaard lader die ze al jaren bij de Xperia Z serie stoppen. In de winkel kun je echter ook de optionele Sony Quick Charger UCH10 aanschaffen. Deze kost drie tientjes, maar laat je de Xperia Z5 laden met maximaal 15,3 Watt. Dit is ruim twee keer zo snel. Overigens kan dit met alle laders die compatible zijn met Qualcomm Quick Charge 2.0.

Door de nieuwe positie van de USB poort is het al sinds de Xperia Z3 niet meer zo dat Sony nog losse laadcontacten op de zijkant van het toestel zet. Hierdoor is het niet meer mogelijk om een cover met draadloze qi lader voor de Xperia Z5 te kopen. Wel heeft Sony de Style Cover Window SCR42. In een losse review lees je binnenkort meer over deze cover met NFC ondersteuning.

Sony heeft haar mojo terug. De Xperia Z5 is qua design een prachtig toestel en technisch een toestel waar je op kunt vertrouwen. De camera schiet fantastische plaatjes en de nieuwste technieken zijn aanwezig. De Sony Xperia Z5 is daarmee wat ons betreft dé tip voor de feestdagen.