Review: Hyrule Warriors: Age of Calamity (Switch)

Kelly Callemeijn beoordeelde namens GadgetGear de met 4 sterren.

• Het echte ¨breath of the wild¨ gevoel
  • Prachtige omgeving
  • Strategisch hacken en slashen
  • Leuke cutscenes

• De positie van de camera/beeld

Hyrule Warriors: Age of Calamity is het tweede deel van de Hyrule Warriors reeks, ontwikkeld door het bedrijf ¨Omega Force¨ en gepubliceerd door ¨Koei Tecmo¨ en ¨Nintendo¨. Hyrule Warriors verscheen in 2014 op de Wii U, later op de 3DS en er kwam ook nog een vernieuwde versie op de Switch.

Deze gamereeks is een crossover van het spel: Dynasty Warriors en The Legend of Zelda. Hyrule Warriors behoort tot de ¨Musou games¨. Dit is een soort van (half) open wereld hack and slash spel waarbij je met verschillende personages kan wisselen en je een weg moet vechten door honderden vijanden. Het spel was geliefd bij veel spelers maar persoonlijk ging het mij snel vervelen. Ik was dan ook sceptisch over dit deel, maar wat kom ik hierop terug! Deze game gaf mij het echte ¨Breath of the Wild¨ gevoel en de toegevoegde RPG elementen maakte het spel voor mij uniek in zijn soort.

Het verhaal

Het verhaal van dit tweede deel van Hyrule Warriors speelt zich honderd jaar voor ¨Breath of the wild¨ af. Maar het spel begint met een kleine blik in de toekomst. Overal heerst oorlog en chaos. Een kleine ¨guardian¨ vlucht door een tijdportaal honderd jaar terug naar het verleden.

In ¨Breath of the wild¨ kregen we de verhalen al mee van de oorlog. In deze game maken we deze oorlog van dichtbij mee. Vergezeld met de schattige kleine guardian en bondgenoten voer je deze oorlog tegen de enorme legers van Ganon. Deze game speelt zich dan ook af in de gehele wereld van ¨Breath of the wild¨, met de prachtige omgevingen waar we bekend mee zijn zoals in Zora´s Domain, Death Mountain en Hyrule Field en nog vele meer. Met veel prachtige ¨cutscenes¨ zodat je steeds meer van het achtergrondverhaal komt te weten en hoe deze oorlog is verlopen. Ik zal verder niet te veel verklappen over het verhaal maar zelfs het magische Meesterzwaard wordt weer uit de steen getrokken.

De gameplay

Het hakken en slashen is nog steeds de basis van de game, maar er is nog zoveel meer toegevoegd waardoor hij op geen moment gaat vervelen.

Een van deze toffe toevoeging zijn de extra krachten van de Sheikah slate. Hiermee kun je de krachten van de ijsblok, afstandsbommen, Stasis en Magnesis gebruiken. Ieder karakter heeft net een andere uitwerking van deze krachten, maar ze komen in principe op hetzelfde neer.

Met de ijsblokken kun je bijvoorbeeld tegenstanders of jezelf lanceren. Met de bommen kan de één gooien terwijl de ander ze rolt. Met Stasis zet je je tegenstander voor een paar seconden vast zodat je flink op hem los kan gaan. En met Magnesis kun je voorwerpen gooien of wapens afpakken en tegen je tegenstander aangooien.

Voor een gevecht selecteer je de bondgenoten die mee gaan vechten en waar je mee kunt afwisselen. Dit zijn uiteraard allemaal karakters van ¨Breath of the wild¨ zoals: Link, Prinses Zelda, Mipha, Revali, Urbosa, Impa en nog veel meer bekende figuren. Je speelt steeds meer combo´s vrij voor elk personage. Sterkere vijanden hebben een meter, als je deze leeg hebt geslagen dan kun je een speciale aanval op ze doen. Ook als je eigen meter vol is kun je een hele sterke aanvallen doen door simpelweg op ¨A¨ te drukken.

Je werkt op de echte kaart van ¨Breath of the wild¨. Hierbij moet je hoofd- en zijmissies doen. Door de kortere zijmissies te doen, krijg je niet alleen alle extra krachten en aanvallen onder de knie, maar maak je ook nog eens vrijgespeelde karakters sterker. Sommige van deze missies zijn met een tijdslimiet. Andere zijn er weer op gericht de opdracht uit te voeren zonder schade te krijgen. En dan heb je nog de speciale missies die je uitvoert met een heuse titaan! Met dit grote gevaarte maak je een flinke ravage en moet je op tijd een groot aantal vijanden doden.

Je zou bijna vergeten dat er ook nog hoofdmissies zijn. Hier ben je dan ook langer bezig dan met de zijmissies. Je moet kampen van de tegenstander elimineren, je eigen kamp beschermen en als kers op de taart moet je bij elk level vechten tegen een eindbaas. En daar komt het heerlijke Zelda gevoel echt bij terug!

Ook kun je op de kaart vanalles vrijspelen zoals shops waar je spullen kunt kopen om andere mensen/missies op de kaart te helpen, waar je dan ook weer voor wordt beloond. Recepten, krachten en armor kun je vrijspelen. Onder een gevecht kun je ook nog eens gebruik maken van vuur, ijs en bliksemkracht. Jezelf genezen door middel van een appel eten staat natuurlijk ook in dit snelmenu.

Behalve missies kun je, net zoals in ¨Breath of the wild¨, je kleding een andere kleur laten verven tegen een kleine vergoeding en wapens combineren waardoor ze sterker worden. Gelukkig gaan de wapens niet na enige tijd stuk en ik hoop dat ze het stuk laten gaan van de wapens ook uit ¨Breath of the wild 2¨ laten.

Wat voor mij deze game zo speciaal maakt (samen met het bovengenoemde) zit hem in de kleine dingen zoals de geluiden die exact hetzelfde zijn als in ¨Breath of the wild¨ ,de extra leuke toevoegingen zoals de bronnen van bij de ¨Death Mountain¨ waar je hartjes van bijgevuld worden, het schild rijden en het gebruik van je zweef zijl dat het plaatje compleet maakt.

Het enige nadeel was het verspringen van de camerapositie. Dit is uitermate irritant als je bezig bent in een gevecht met een sterke vijand. De game maakt hier soms rare beslissingen.

Tijdens een missie

Tijdens een missie is veel meer te doen dan alleen vechten en het hoofddoel. Zo kun je bijvoorbeeld Karok zaadjes vinden die in de wereld verstopt zitten. Ook vind je diverse kisten die verstopt zijn of, door een zwerm vijanden te verslaan, verschijnt er een kist met een speciaal wapen of item.

In het midden van het spel ga je ook kisten vinden met verroeste wapens. Met verroest wapen kun je niet vechten. Deze kun je dan laten ontroesten in een nieuwe optie die je vrij moet spelen voor de wapenshop. Bij het ontroesten kun je extra items toevoegen aan het wapen om het specialer en sterker te maken.

Je missie bestaat vooral uit kampen bazen vernietigen en je eigen kamp te verdedigen. Je kunt gebruik maken van verschillende karakters met ieder hun eigen aanvalstechnieken. Ook kun je de andere karakters opdracht geven om ergens naar toe te gaan om te vechten of zelf switchen tussen hen.

Amiibo en multiplayer

In het menu heb je ook de optie Amiibo, hiermee kun je Amiibo beeldjes toevoegen. Door het toevoegen van deze Amiibo beeldjes, ontvang je willekeurige beloningen. Je kunt er maximaal 5 per dag scannen. De multiplayer functie die bij deze game zit is niet online maar lokaal te spelen met vrienden. Deze optie ondersteund twee spelers split screen mode. Je kunt de gehele game met twee spelers spelen of tussendoor gewoon eens iemand toevoegen zodat je een stuk samen (co-op) kunt spelen.

Conclusie Hyrule Warriors: Age of Calamity

Ik vind Hyrule Warriors: Age of Calamity veel meer dan een ¨musou¨ hack and slash game, door de toegevoegde RPG/Zelda Breath of the wild elementen. Hierdoor verveelde ik me geen minuut en werd de game echt verslavend. Je wilt dingen vrijspelen, je wapens en karakters versterken en lekker strategisch hacken en slashen! De prachtige ¨cutscenes¨ en verhaallijn zijn meeslepend voor iedere Zelda fan en een must om te ervaren. Ondanks dat deze game een ander genre is dan de reguliere Zelda reeks, is dit spel een heerlijk tussendoortje om ons zoet te houden totdat in 2021 ¨Breath of the wild 2¨ uitkomt.

Hyrule Warriors Age of Calamity kopen