Review: Samsung Galaxy S21

• Vlot en fijn toestel
  • Overdag echt topcamera's
  • Erg fijn scherm

• UWB is weggelaten
  • Niet heel interessant voor gamers
  • Plastic achterkant

Dit jaar was Samsung veel vroeger dan verwacht met de lancering van de Galaxy S21 series. Ook op andere vlakken is de strategie op de schop gegaan. Zo lijkt de Galaxy Note series dit jaar te worden geschrapt. De drie toestellen in de S Series verschillen meer van elkaar en Samsung heeft een flinke bezuinigingsslag doorgevoerd op het basismodel, de Samsung Galaxy S21.

Lachte Samsung, Apple vorig jaar nog uit om het plan om de accessoires te schrappen, ook het doosje van de Samsung Galaxy S21 is dunner dan ooit. Je krijgt alleen nog een USB-C kabel en een SIM tool. De rest van de accessoires moet je er los bij kopen waardoor dit misschien ook een verkapte korting is. Een losse snelle lader kost al snel tientallen euro’s extra.

Samsung gaf zichzelf een schouderklopje voor de nieuwe, paarse achterkant die het bedrijf heeft ontwikkeld. Op onze uitvoering van de Samsung Galaxy S21 ziet die er ook echt heel mooi uit. Maar…. Hij is van polycarbonaat, een soort plastic. Deze keuze maakt het toestel aan de achterkant kwetsbaar voor krasjes en deukjes. Hier zien we dan ook meteen de tweede bezuinigingsronde van Samsung.

Maar er is ook voldoende ruimte voor complimenten. De nieuwe vormgeving van het camera-eiland is echt heel erg eigen. We zien hier echt de aanzet naar een stukje ‘Samsung design’. Iets dat heel welkom is in een serie toestellen die de laatste jaren niet heel erg veranderde qua uiterlijk. Fijn is ook dat de toestellen nog steeds IP68 waterdicht zijn.

We beginnen opnieuw met een bezuiniging. Ditmaal in de displaykeuze van Samsung. De hippe gebogen displays zijn ingeruild voor een vlak display. En stiekem vind ik dat als gebruiker helemaal niet erg. Het werkt echt een stuk lekkerder. Alleen zie je nu veel meer een rand dan bij de oude, gebogen infinity displays.

Daarnaast kiest Samsung nu voor een FullHD+ AMOLED display. De resolutie is dan wel flink teruggeschroefd, voor gamers is het fijn dat het toch nog een 120Hz display is met een waanzinnige 240Hz polling snelheid. En eerlijk is eerlijk, op dit kleine formaat mis ik die extra pixels echt niet. Het toestel geeft je nu namelijk 421 pixels per inch.

Het display wordt keurig beschermd met de nieuwste generatie glas van Corning, namelijk Gorilla Glass 7. Het display meet opnieuw 6,2 inch. Het display heeft een piek lichtopbrengst van 1.300 nits, wat hem extreem bruikbaar maakt buitenshuis. Ook is het display geschikt voor HDR10+ content. Heerlijk voor de streamers onder ons.

Geluid

Samsung voorziet de Samsung Galaxy S21 niet langer van AKG hoofdtelefoons. Geluid blijft wel belangrijk voor Samsung. Het compacte toestel is dan ook netjes van stereospeakers voorzien. De interne DAC op de chipset is in staat om hi-res audio af te spelen met een maximale resolutie van 32-bit/384kHz. Het geluid is nog altijd getuned door AKG, wat onderdeel is van Samsung. Wanneer je een goede, bedrade headset gebruikt op het toestel, is de audioweergave inderdaad fantastisch. Bij draadloze headsets missen we wel high-end bluetooth profielen voor een sterke audioweergave. Denk aan aptX HD dat veel Chinezen wel ondersteunen.

Specs

Al jaren kiest Samsung ervoor ons Europeanen niet met de snelle Qualcomm Snapdragon chipsets te voorzien die de Amerikanen wel krijgen. De zelf ontwikkelde Exynos chipsets zijn gewoonweg goedkoper voor Samsung. Zo ook dit jaar. En dat is jammer. Als we de Samsung Galaxy S21 naast een Oppo Find X2 Pro van vorig jaar leggen, zien we een wel heel opvallende score. De Samsung Exynos 2100 chipset levert in de S21 een Antutu score op van 601031 punten op. De Oppo Find X2 Pro (Qualcomm Snapdragon 865) levert een score op van 610366 punten en haalt hem met een aardige marge in. Best match is zelfs de OnePlus 8 Pro van vorig jaar met dezelfde Qualcomm chipset als de Oppo. Die scoort nog altijd 596921 punten. Kijken we naar dit jaar, zien we dat de Vivo iQOO 7 met 727730 punten de sterkste smartphone van het moment is. Die draait overigens op dezelfde Qualcomm Snapdragon 888 chipset die je als Amerikaanse koper zou krijgen. Overigens scoort de Samsung Galaxy S21 in de Amerikaanse uitvoering 646172 punten. Daarmee zien we dat Samsung ook met die top chipset moeite heeft om te concurreren met de Chinezen. Maar dat is een heel ander onderwerp.

De Samsung Exynos 2100 chipset bestaat uit een octa-core processor. Daarop ligt één 2,9GHz processorkern. Je krijgt drie 2.8GHz kernen en vier 2.2GHz kernen. Hoewel de Qualcomm chipset langzamere rekenkernen bevat, weet de Exynos wederom niet goed mee te komen. Dat zit hem echter niet zo zeer in deze rekenkernen.

Het mindere prestaties treffen namelijk meer de gamer. De lagere prestaties ten opzichte van Qualcomm komen met name doordat Samsung kiest voor de Mali-G78 MP14 GPU. Die is veel minder krachtig dan de Adreno 660 GPU’s van Qualcomm. Dit maakt dat het voor gamers toch interessanter is om voor een Chinese smartphone te kijken. Ben je geen gamer, dan is de Samsung Galaxy S21 gewoon een heel snel toestel.

De Samsung Galaxy S21 komt opnieuw met een royale 8GB werkgeheugen. Daarnaast krijg je 128GB opslagruimte. Deze is op basis van het snelle UFS 3.1. Dit zorgt ervoor dat je snel tussen apps kunt wisselen en dat apps vlot opstarten. Het opslaggeheugen vergroten is er niet bij, maar met de hoeveelheid clouddiensten anno nu, zal dat voor het gros van de gebruikers echt geen probleem zijn.

Draadloos

Samsung investeert altijd stevig in de ondersteuning voor de laatste draadloze standaarden. Zo is dit toestel niet alleen geschikt voor 5G, maar ook WiFi 6. Het toestel ondersteund Bluetooth 5.0 met A2DP ondersteuning. Amerikanen krijgen ook nog een FM ontvanger op hun Qualcomm uitvoeringen. Met de terugloop in FM gebruik hier in Nederland, is het maar de vraag of je dit echt zal missen.

Qua locatiebepaling zit je ook goed. Er is ondersteuning voor A-GPS (VS), GLONASS (RU), BDS (CN) en GALILEO (EU). Sporters zullen bovendien de ANT+ ondersteuning enorm waarderen. Daarmee zijn hartslagmeters en andere fitness apparaten direct aan het toestel te koppelen.

Samsung presenteerde tijdens de lancering ook haar nieuwe item tracker, de Samsung Smart Tag. Door gebruik te maken van Ultra Wide Band technologie, krijg je daarmee een camera overlay die je exact laat zien waar de tracker is. Maar ook UWB is uit deze Samsung Galaxy S21 gesloopt.

Gebruikservaring

Waar Samsung erg sterk in is, is de gebruikservaring van het toestel. Daarbij doet Samsung iets dat Apple ook doet. Het maximale plezier haal je namelijk pas uit jouw toestel als je meer Samsung apparaten in huis hebt. Zo ben ik echt waanzinnig happy met Samsung Dex. Alleen Huawei heeft daar een alternatief op. Het zorgt ervoor dat je, wanneer je het toestel aan een monitor koppelt, je een compleet desktop systeem hebt op basis van Android. Met de Office apps erop, heb je een prima computer op zak. Met de Samsung Smart Monitor M25 die we onlangs hebben getest, kan dit zelfs draadloos. Ook kun je door met het toestel op die monitor of een compatible TV te tikken, content gemakkelijk overdragen. Al is een hoes wel verstandig gezien de plastic achterkant van het toestel.

Camera’s

Qua chipset zijn we Samsung misschien wat aan het bashen, maar S21 koop je misschien meer voor de camera dan om er een pro-gamer op te zijn. Dat is ook echt waar Samsung haar focus heeft gelegd en dat zien we ook terug in het toestel.

Selfie camera

De selfie camera is een 10 megapixel pinhole model dat met een gat in het display is verwerkt. Deze camera komt met een 26mm lens. Daarachter ligt een flinke beeldsensor met een pixelformaat van 1.22µm. De lens zelf is gemiddeld lichtsterk met f/2.2. Natuurlijk hebben we wat testfoto’s voor jullie.

Ga je filmen met de selfiecamera, dan kun je vloggen op een maximale resolutie van 4K met 60 frames per seconde. Video’s worden met HDR ondersteuning opgenomen. Op papier een goed verhaal. In de video bij deze review zie je de prestaties van deze camera.

Main camera’s

Achterop krijg je van Samsung een triple-camera met een dual-LED flitser. Het eerste dat opvalt is dat Samsung echt voor grote lenzen heeft gekozen. Dat levert bij ons meteen hoge verwachtingen op.

Groothoek camera

De groothoek camera van de Samsung Galaxy S21 komt met een 12 megapixel beeldsensor achter de 26mm lens. Deze cameralens is met f/1.8 mooi lichtgevoelig. De 1.8µm grote pixels werken hier ook aan mee. Bovendien is deze groothoekcamera voorzien van optische beeldstabilisatie.

Hoofdcamera

De hoofdcamea krijgt een indrukwekkende 64 megapixel beeldsensor mee. Deze levert wel in op het formaat van de pixels op de beeldsensor. Deze schalen terug naar 0.8µm. Voor echt scherpe foto’s en meer lichtgevoeligheid moet Samsung dan ook pixels samenvoegen. Achter deze lens zit een 1.1x optische zoom en 3x digitale zoom. De lens is optisch gestabiliseerd met een lichtgevoeligheid van f/2.0. De lens heeft een hoek van 29mm.

Ultra groothoekcamera

Tenslotte vinden we in het toestel nog een ultragroothoek camera. Deze heeft een 12 megapixel beeldsensor met 1.4µm grote pixels. De camera heeft een beeldhoek van 120 graden en de lens is f/2.2 lichtgevoelig. Samsung voorziet deze lens ook van Super Steady Video, wat indrukwekkende beeldstabilisatie is.

Video

Alle camera’s achterop kunnen filmen in 8K, wat erg fijn is voor Samsung. Het is één van de belangrijkste manieren om jouw Samsung 8K TV van beeld te voorzien op 8K resolutie. Nadeel is dat de 128GB opslag bij 8K video wel vlot vol loopt. 8K filmen doe je overigens op 24 frames per seconde. Wil je echt vloeiend filmen, moet je toch kiezen voor 4K op 60 frames per seconde. De camera’s achterop ondersteunen ook HDR10+ en geluid wordt in stereo vastgelegd.

Overdag zijn de prestaties van de camera’s uitmuntend. In het donker wordt het al heel snel, heel veel minder. Zoals je in bijgesloten video ziet, hou je in het donker eigenlijk geen bruikbaar beeldmateriaal over. Dit terwijl de camera al pixel binding toepast en daarmee de resolutie omlaag knalt. Wat wel goed is, is dat er ook bijna geen beeldruis is. Toch kun je er weinig mee, zoals je in de video bij deze review zelf terug kunt zien. Ook merken we dat de microfoons toch nog wel wat gevoelig zijn voor windruis, maar dat is niet heel erg.

Accuprestaties

Samsung voorziet dit toestel van een 4.000mAh accu. Daarmee hou je het gemakkelijk de hele dag vol. Opladen kan met maximaal 25 Watt. Daarvoor heb je natuurlijk wel een compatible lader nodig, die Samsung niet meer meelevert. Dit zou uit perspectief van het milieu zijn, maar levert natuurlijk ook weer een kostenbesparing op en een reden om meer marge te maken op de bijpassende lader.

De Samsung Exynos chipset maakt gebruik van Power Delivery 3.0, wat ook door veel andere merken wordt ondersteund. Echt fijn is dat het toestel draadloos te laden is met een snelheid van 15 Watt. Daarvoor moet jouw draadloze lader wel FastQi / PMA Wireless Charging ondersteunen. Wil je een ander apparaat opladen, kan dit toestel op 4.5 Watt draadloos energie terug leveren.

Conclusie Samsung Galaxy S21

Samsung zal het vooral hebben over dat het toestel iets goedkoper is geworden dan haar voorganger, maar bezuinigen is het echte onderwerp in deze review. Samsung heeft op vrijwel alle fronten haar best gedaan om een top beleving te leveren en toch overal te beknibbelen op de uitgaven. Dat is een keuze. Het zorgt er wel voor dat gamers beter uit kunnen wijken naar Chinese smartphones. Zelfs de modellen van vorig jaar. Dat liefhebbers van gebogen displays meer moeten uitgeven, of moeten uitwijken naar de Chinezen. Dat liefhebbers van goede draadloze audio moeten uitwijken naar de Chinezen. Foto en videoliefhebbers worden wel goed verwend, zolang het niet donker wordt. Eigenlijk hebben de bezuinigingen er voor gezorgd dat Samsung wel opnieuw een toptoestel oplevert, maar nergens echt nog in uitblinkt met deze release.

Galaxy S21 kopen