Review: Somfy One

• Gemakkelijk in gebruik
  • Basic abonnement (gratis) is goed genoeg
  • Prima camera prestaties (Full HD)
  • Privacy klepje
  • Ingebouwde sirene

• WiFi verstoren of stekker doorknippen om het alarm uit te schakelen.

Jaren geleden schreven wij met veel lof over de MyFox alarmcentrale. Het Franse bedrijf wist als één van de eersten beveiliging en domotica te combineren in één product. Enkele jaren later was MyFox het eerste bedrijf dat indoor beveiligingscamera’s produceerde met een fysieke klep voor de lens. Inmiddels is MyFox overgenomen en dit jaar presenteert het nieuwe Somfy Security haar Somfy One. Een all-in-one beveiligingsoplossing. Met ondersteuning voor domotica.

In de doos van de Somfy One vinden we de camera zelf, een hele lange USB kabel, een USB adapter en de nodige documentatie. Wel een complimentje voor het team. Ik geloof niet dat MyFox haar producten ooit zo mooi verpakte.

Één van de sterke punten van de Canary beveiligingscamera’s, is het ontwerp. Een simpele cilindervormig. Hierdoor hebben mensen/criminelen vaak niet door waar de camera is geplaatst. Somfy heeft dit ontwerp overgenomen in de Somfy One. Hij staat bij mij in de keuken tussen de voorraadbussen en valt hierdoor nauwelijks op.

Door de onvoorspelbaarheid van de positie van een camera, kan een inbreker hier niet heel goed op anticiperen. Maar let wel op. De functionaliteit is afhankelijk van bewegingsdetectie. De sensoren en software van de Somy One werken het beste bij passerende bewegingen in plaats van bewegingen op het systeem af. Zet je hem recht op de deuropening is de kans op detectie kleiner dan wanneer de Somfy One langs een deur op kijkt. Denk hier dus goed over na wanneer je de Somfy One plaatst.

En dan is er nog het briljante klepje. Er is alom vrees voor gehackte IP camera’s in huis en die vrees is deels terecht. Somfy heeft hiervoor een fysieke klep bedacht. Ook als de camera is gehackt, kan een hacker niets zien wanneer de klep voor de lens zit. Je kunt dus gewoon in je blote kont door huis lopen.

Installatie

De installatie van de Somfy One is een vlekkeloze ervaring. Gewoon in het stopcontact prikken en de stappen volgen. Met vijf minuten heb je de camera werkend in jouw netwerk.

Camera en geluid

Met een blikveld van 130-graden is de camera voorzien van een licht fisheye effect. Dit is belangrijk omdat de camera zo, van heel dichtbij, toch een scherp plaatje oplevert. De camera heeft een 1080p stream. Dit is scherp genoeg voor een goede identificatie van inbrekers. De beeldsensor lijkt echter heel wat meer megapixels te bevatten waardoor Somfy 8x digitale zoom levert. Het verlies in kwaliteit lijkt minimaal.

Bij de camera is het mogelijk selectieve detectie in te stellen. Zo bepaal je op welke delen in het beeld de camera moet reageren. Daarnaast zit er een ook infrarood sensor in die de camera helpt beelden te analyseren. Ziet de camera wel beweging maar geen warmte, zal deze er vanuit gaan dat het een vals alarm is. Wapperende takken, vlaggen en overtrekkende wolken zijn dus geen probleem voor de Somfy One.

De beelden van de Somfy One worden enkel opgeslagen in Somfy’s eigen cloud. Bij aanschaf van het systeem krijg je een week gratis het zilveren abonnement. Dan worden beelden de hele dag door naar de cloud gestuurd. Dit kost normaal €4,99 per maand. Na een week ga je terug op basic. Dan worden alleen bij beweging beelden naar de cloud gestuurd en zijn dit videoclips van 10 seconden. Live meekijken kan altijd.

Via de speaker en microfoon in de Somfy One is het ook mogelijk om via de camera te spreken met mensen in huis. Bijvoorbeeld de kinderen als ik even bij de buren zit. Diezelfde microfoon wordt ook gebruikt om het geluid van een brandalarm te herkennen en daarop alarm te slaan via de Somfy app. Een analoge, maar zeer slimme koppeling.

Sirene

Met haar interne sirene, kan de Somfy One zelf lawaai maken bij inbraak. De sirene levert een geluidsdruk van 90dB. In de praktijk is dit niet zo gek hard. In ieder geval niet wanneer ik dit vergelijk met de sirene van mijn BORG gecertificeerde alarmsysteem. Wat heel goed is, is dat er een bewegingssensor in de Somfy One zit. Hierdoor voelt hij dat hij wordt opgepakt en kan hij ook dan in paniek de sirene activeren. Een mooi stukje manipulatiebeveiliging.

Integratie in het smart home

Somfy heeft met Tahoma al jaren een krachtig domotica systeem in handen. Bij de lancering van de Somfy One werken de twee alleen nog niet samen. Die samenwerking staat voor dit najaar op de planning. Maar wees niet bevreesd. De ervaring van het MyFox team zorgt ervoor dat de huidige Somfy One al wel veel meer kan dan alleen de eigen hardware gebruiken.

De visie van MyFox was altijd dat het zelf de componenten maakte die het bedrijf meende echt beter te kunnen en daarnaast vooral te leunen op de kwaliteit van smart home componenten van anderen. Out of the box is er al ondersteuning voor Works with Nest en IFTTT.

Hierdoor kun je al heel snel, hele leuke dingen voor elkaar krijgen. Zo beschik ik voor buitenshuis over een Arlo beveiligingssysteem met camera’s. Om die in en uit te schakelen moest ik voorheen de app gebruiken. Via IFTTT schakelen de Arlo camera’s nu mee met de Somfy One. Zowel binnen als buiten heb ik voor mijn gevoel de beste camera-oplossing kunnen kiezen.

Schakel ik de Somfy One in, schakelt Somfy One automatisch al mijn Philips Hue verlichting uit (bijna het hele huis). De Sonos speakers worden uitgeschakeld via een signaal aan de Homey (via IFTTT) evenals mijn Android TV’s die eventueel aan staan. Via Works With Nest schakelt Somfy One direct mijn Nest thermostaat in afwezigheid zodat nest dit niet zelf hoeft te detecteren.

Bij een alarm wegens inbraak zal Somfy een programma op de Homey starten dat automatisch alle verlichting binnen blijft uitschakelen. Ook wanneer inbrekers zelf het licht weer aan doen. Buiten wordt de verlichting juist aan gedaan.

Zwakten

Maar Somfy kent ook haar zwakten, daarom is het niet mijn primaire alarmsysteem. De belangrijkste zwakte is de stroomvoorziening. Wil een inbreker de sirene en camera stopzetten, is het een kwestie van de stekker eruit trekken. Of de stekker met een schaar doorknippen. Het is immers zwakstroom. Ook de WiFi uitschakelen helpt om het streamen van de camera tegen te gaan. Er is geen lokale opslag.

Geen BORG certificering

Met een BORG certificaat krijg je korting op je verzekering. Één van de eisen van een BORG certificaat is dat het systeem door een externe partij wordt geïnstalleerd en onderhouden. Daarnaast mag je als bewoner het systeem niet zelf kunnen instellen. Systemen als Somfy One zullen nooit aan deze eis voldoen. Dit levert geen minpunten op in onze beoordeling. Wij geloven juist dat je zelf een beter systeem kunt bouwen dan de BORG systemen van derden.

Stembesturing

Hoewel de Somfy One een microfoon heeft, werkt de camera alleen met stembesturing van derden. In dit geval is er al ondersteuning voor Amazon Alexa, maar helaas nog niet voor Google Home. Wel kan de stembesturing van Homey worden gebruikt door een flow aan te maken in combinatie met IFTTT.

Accessoires

Somfy Protect levert ook een serie accessoires voor de Somfy One. Deze hebben we ook getest en we plaatsen de links naar deze reviews in dit artikel wanneer de accessoire reviews online staan.

• Somfy One Intellitag
  • Somfy One Badge

Conclusie: Somfy One

De filosofie van beveiliging en domotica gecombineerd moeten worden, wordt naadloos doorgezet in de Somfy One. De ervaring van MyFox is duidelijk zichtbaar in het product. Van het analoge klepje tot manipulatiebeveiliging. De achilleshiel van de Somfy One is en blijft de USB kabel. Is de stroom eraf, hebben inbrekers vrij spel en dat is naar. Het ontbreken van een accu levert de relatief lage score op. Voor de rest niets dan liefde voor de Somfy One.

Somfy One kopen