Review: Street Fighter V (PS4)

• Art style
  • Vernieuwend

• Niet af
  • Arcade mist

Wie is er niet groot mee geworden? Een ‘hadouken’ van Ryu,  een ‘yoga flame’ van Dhalsim en een ‘Dusokoi’ van E. Honda. Street Fighter is nog altijd tof! Nu in een nieuw jasje op de PS4 met een aantal leuke nieuwtjes en zaken die nog lang niet af zijn.

Terug in de tijd

Het eerste wat me verbaasde was dat het voor mij bekende deuntje van Street Fighter (II) niet opgenomen was is deze game. De intro die het heerlijke gevoel van deze vecht game oppept, voeg ik voor de volledigheid even toe. Al komt deze dus niet voor in deel V.

Dat brengt best wel wat nostalgie met zich mee, niet?! Het deed mij denken aan het gamen op de Amiga, ja dat is echt heel oud, waarbij ik voor iedere battle round tenminste zeven floppy’s moest verwisselen om te spelen. Wat floppy’s zijn?

Terug naar Street Fighter V

Voor mensen die de laatste decennia onder een steen hebben geleefd zal ik even kort uitleggen wat Street Fighter is. Als één van de eerste vechtgames ever is Street Fighter nog altijd een side-scrolling fighting gameplay system. Van oudsher was er niet echt een verhaallijn aanwezig, wel wat achtergrond info over de vechters, maar geen echte story. Er was gewoon Arcade. Jij koos als speler een karakter en je vloog de wereld over om jezelf tot de top te vechten. In deel V werkt het net even wat anders. Het grootste zorgenkindje voor mij is het ontbreken van de Arcade modus. Er bestaat momenteel dus geen vlotte modus waarin je gewoon lekker van stages en karakters kunt wisselen om je zo snel mogelijk tot de top te ranken. Hier is de toffe trailer van Street fighter V

Als eerste word je verplicht in een tutorial onderdeel gestort. De twee belangrijkste figuren van de Street Fighter franchise: Ryu en Ken wachten je op voor een vechtlesje in deel V. Dat leek mij wat vervelend tot ik ontdekte dat de actie knopjes al lang niet meer hetzelfde zijn als vroegah. Er zijn extra buttons, extra acties, nieuwe combinaties de “V-Gauge”, een balkje dat volloopt en de speler drie nieuwe skills geeft, de “V-trigger” en allemaal andere ongein. Al met al dus wel handig om de tutorial even te doorlopen. Dan een keuze maken uit de spelmodi! Mijn keuze is beperkt tot de Versus, Online, Survival en een Story mode. De laatste is niet de Story mode waar Capcom het eerder over had, want er zou pas in de zomer een Story modus komen. Deze verhaalmodus is een kort, één ronde gevecht waar tot mijn verbazing niet is gekozen om de coole art style in animatie door te voeren, maar juist om supersaaie tekeningen te posten met een lap tekst erbij.

Street Fighter V review Entert1 en Gadgetgear2

SAAI!!! Gelukkig kunnen we het skippen. Ik als schrijver zou toch andermans schrijfwerk een beetje moeten waarderen en minimaal de kans geven en daarom het eens te lezen? Ja, dat doe ik dus niet. Schrijver of niet, we zijn geen boek aan het lezen, maar aan het gamen. Regel één van game writing: keep it short.  Behalve de “neppe” Story mode kun je ook kiezen voor de Versus. Deze modus spreekt voor zich en is superleuk als je wat vrienden over hebt en een avondje lekker wilt knokken. Welke karakters je kunt kiezen? Ik dacht dat je het nooit zou vragen. Je kunt op dit moment de volgende spelers verkrijgen door ze vrij te spelen of te kopen. Alex, Birdie, Cammy, Chun-Li, Dhalsim, F.A.N.G, Karin, Ken, Laura, M. Bison, Nash, Necalli, R. Mika, Rashid, Ryu, Zangief.  Daarnaast zijn er nog een aantal nieuwe karakters die in de nieuwe DLC zullen verschijnen: Balrog, Guile, Ibuki, Juri. Urien, Dat zijn dus niet geweldig veel karakters, maar ik ben er ruim tevreden mee. Als je nagaat dat er in de toekomst nog mooi wat karakters bij kunnen komen, dan komt dit helemaal goed.

street-fighter-v-leaks-reveal-dlc-characters-and-ranking-system

Dan maar niet kopen?

De game is dus gewoon niet af? Geen Arcade, Geen Story? Jawel! Tuurlijk wel. De game heeft ook  de online-modi van het spel. Je kunt een eigen lobby starten of gewoon meedoen in de Ranked en Casual matches. Wat je daar tegenkomt? Achterlijk goeie gamers. Hoog boven mijn pet, dus ik heb mijn geld gezet op Survival, wat superleuk is.  Zoals wel bekend bij alle andere vechtgames ga je in Survival de uitdaging aan om met het levensbalkje hebt zolang mogelijk te overleven in één op één gevechten. Dit probeer je voor de eerste tien gevechten op een rij. Daarna zijn dat er dertig, daarna vijftig en uiteindelijk honderd keer. Mij duurde het een eeuwigheid voordat ik er tien had overleefd, maar daarna wordt het wat interessanter omdat je wat power ups en health kunt bijkopen.

Street Fighter V review Entert1 en Gadgetgear1

Alsnog hebben we natuurlijk een game in de klauwen die gewoon niet af is. Wat moeten we daar nu van vinden? Eigenlijk moeten we daar erg blij mee zijn. Capcom had gemakkelijk nog een jaar kunnen wachten, met het risico natuurlijk dat Tekken uitkwam, maar goed. Voor de Street Fighter fans is het geweldig dat we nu al kunnen wennen aan verschillende nieuwe moves, de style en noem maar op. Daarnaast hebben ze plechtig beloofd dat alle Street Figter uitbreidingen in de toekomst allemaal in deze basisgame zullen verschijnen en geen Street Fighter V Turbo Massive Majango die je dan weer los moet kopen. Sterker nog, Capcom heeft gezegd dat veel van de DLC zoals personages Grrrratis te verdienen zijn. Je moet hier wel voor grinden tot je een ons weegt, maar het kan dus kosteloos. Voor mij persoonlijk hoop ik dat er een lekkere vlotte Arcade komt met toffe stages, leuke minigames ertussen en wellicht wat tunen en pimpen van je karakters.

V-Skill en een V-Trigger

Vergeet ik bijna wat echt nieuw is! Ieder karakter heeft in V een V-Skill en een V-Trigger. Klinkt natuurlijk super lame -vooral als je het gaat vertalen naar de V van de Romeinse 5 en dan Five Skill en Five Trigger gaat roepen…- In ieder geval brengt deze extra V wel een enorm leuke gameplay met zich mee. Je activeert de skill door de beide attack buttons tegelijk in te drukken. Is dit gelukt dan doe je een supersterke aanval of een effectieve verdediging. Dit verschilt per personage. Door te knokken, te verdedigen en schade te innen loopt je V-Meter vol. De V-Trigger geeft je een boost waardoor je aanvallen veel meer damage doen of geeft je een ultieme aanval. Deze extraatjes in de game geven een leuk moment in de versus afdeling, wanneer je maatje het Spaans benauwd krijgt als jij op de laatste paar seconden je powermove gaat doen of het brengt net de redding in een online potje. Superleuk dus!

gaming-street-fighter-5-nash-05

Het is lastig om een conclusie te geven omdat je het gevoel hebt dat je een game speelt die nog niet helemaal af is. Het gevaar loop je straks dat je zoveel Online en Survival hebt gespeeld dat als er straks toch nog een Story en Arcade komt, dat je die binnen een half uurtje hebt uitgespeeld, op hardcode mode. In mijn ogen is de game gewoon nog niet klaar voor de release, maar het is wel erg leuk om alvast te mogen spelen. Het is een beetje dubbel: je krijgt nog geen waar voor je geld en toch denk ik dat een groot gedeelte van gamers Street Fighter V in huis haalt. Simpelweg omdat het een musthave is. Altijd geweest. Ik vrees dat de meeste gamers straks zijn uitgekeken op het spel als de leukste onderdelen nog moeten komen. Voor de fans zou ik zeggen: veel plezier, koop de game gewoon want hij is prachtig. Jaarlijks zal er veel content bijkomen en zo heb je wel iedere keer iets nieuws te doen. Voor de nieuwsgierigen onder jullie zou ik adviseren het geld nog in de pocket te houden tot de belangrijke DLC binnen is. Sorry, Cap.

Pluspunten

• Vernieuwend
  • Coole Art