Specialized Roubaix Future Shock
Picture of Bas
Bas

Review: Specialized Roubaix Future Shock

Bas beoordeelde namens GadgetGear de met 5 sterren.

THE GOOD

  • Snel
  • Kwaliteit
  • Innovatief

THE BAD

  • Hoe vertel je het thuis

Een willekeurig zomeravond in Nederland, je bent met je vaste groepje onderweg. Nog een klein stukje en dan komt die lange klinkerweg. Je zet je schrap en probeert je cadans te behouden je handen trillen, je zitvlak doet pijn en je armen trillen alsof je een trilplaat vast hebt. Naast je, je goede vriend hij lacht en zonder pardon zet hij extra aan en gaat er vandoor. Als enige zweeft hij zonder problemen over deze verschrikkelijke stuiterpaadjes, zijn geheim….Future Shock.

Over Specialized Roubaix

Specialized is een in 1974 opgerichte Amerikaanse fabrikant van kwaliteitsfietsen. Al sinds hun eerste racefiets de Allez in 1981 staan ze bekent om hun innovaties. Het motto van het bedrijf ‘innovate or die’ zal daar vast debet aan zijn. Bekende wielrenners als Marcel Kittel en Peter Sagan maken met veel succes gebruik van hun fietsen.  Deze voorgeschiedenis schept natuurlijk veel verwachtingen.

Om het geheim van die vriend te ontrafelen nemen we een kijkje naar zijn nieuwe fiets de Specialized Roubaix. Deze fiets is opgebouwd volgens het Rider First Engineerd principe van Specialized. Dit houdt in dat alle buis afmetingen en carbon lay-ups apart zijn ontwikkeld voor elke framemaat. En het frame dus niet alleen een grote of kleinere kopie is. Immers op verschillende maten staan verschillende soorten kracht. Kleine frames zijn vaak (te) stijf en grote frames wat te soepel. Door elk frame apart te voorzien van versteviging op de juiste plaatsen is makkelijker om homogene resultaten te behalen.

Het volledige frame is gemaakt van carbon en is het lichtste racefiets frame wat Specialized tot op heden gemaakt heeft. De Roubaix is gemaakt met de heroïsche koers Parijs-Roubaix in gedachte, en de verschillende modellen wonnen deze race in 2008, 2009, 2010, 2012 en 2014.

Maar het grootste geheim zit sinds dit jaar een klein stukje onder het stuur….Future Shock.

Future Shock

Samen met McLaren Applied Technologies stelde Specialized zich ten doel de soepelste racefiets ter wereld te creëren. McLaren is natuurlijk al jaren bekent van de allersnelste straatauto’s en als meervoudig wereldkampioen in het Formule 1. De oplossing die er uiteindelijk bedacht werd is de Future Shock een veersysteem tussen het balhoofd en het stuur zelf. Dit veersysteem zorgt voor verticale beweging van 20mm en is in te stellen met drie verschillende veren hard, medium en zacht.

De positie van Future Shock zorgt volgens eigen zeggen voor een soepele rit zonder het verlies van snelheid. De Roubaix is immers bedoeld als echte koersfiets en Specialized claimt dat de vering niet ten kosten gaat van de snelheid. Ook een lagere positionering van de zadelklem pen draagt bij aan meer comfort. Deze lagere plaatsing zorgt ervoor de dat de zadelpen en axiale beweging toestaan van maar liefst 20 graden.

Test

De fiets die Specialized ons ter beschikking stelde voor het testen van o.a. Future Shock is de Roubaix Expert 2017. Deze fiets is opgebouwd met Shimano Ultegra Di2, Shimano schijfremmen en DT R470 wielen en staat ongeveer in het midden van de modellenreeks Roubaix. Welke begint bij de SL4 (zonder Future Shock) en eindigt bij de S-Works Roubaix eTap. In deze uitvoering kost de Roubaix € 4.999,-

Net terug van een slepende hernia is een beetje soepelheid en comfort geen overbodige luxe in een racefiets. Daarom zag ik er ook extra naar uit om de Roubaix aan de tand te voelen. Vol goede moed stapte ik op het zwarte racemonster. Na een aantal voorzichtige kilometers om een beetje kennis te maken was het tijd om hem de sporen te geven. Het eerste wat echt opvalt is de gemakkelijke versnelling. De Roubaix reageert direct op input, het frame is voldoende stijf en versnellen is daardoor erg gemakkelijk. Eenmaal op gang laat de Expert zich gemakkelijk op snelheid houden. Nu is het niet ineens een wonderfiets je moet echt nog zelf trappen, maar de omzetting van input naar output voelt zeer fijn aan.

De Roubaix laat zich haarscherp door de bochten dirigeren, nergens lijkt enige “wolligheid” in de besturing te zitten waar wij van de voren toch een beetje bang voor waren. Het Future Shock systeem heeft dus gelukkig geen negatieve gevolgen voor besturing en acceleratie. Het in dit geval 56cm frame voelt ten allen tijden stijf maar niet hard aan.

Overtuigend

Maar het onderdeel wat nog het meeste weet te overtuigen is Future Shock. Hoewel 20mm verticale beweging niet heel veel lijkt, is het toch meer dan voldoende om de ergste trillingen uit je handen en armen te houden. Het resultaat hiervan is een hele soepele ervaring. Je handen en armen trillen niet ongewenst en over klinkers en slecht wegdek is het veel gemakkelijker om een goede cadans te behouden. Grote gaten en kuilen worden uiteraard gewoon nog doorgegeven aan de bestuurder zij het dat de klappen wat minder hard aankomen. Het gevolg van dit alles is dat het makkelijker is langer op de fiets te blijven zitten, geen lamme armen en tintelende vingers meer. Gewoon trappen, trappen en trappen.

Conclusie: Specialized Roubaix Future Shock

Na deze lange (toer) tocht kunnen we de volgende conclusie trekken; De Specialized Roubaix is van zichzelf al een hele goede racefiets, maar de toevoeging van Future Shock maakt van deze goede fiets een uitmuntende fiets. De overbrenging van kracht komt op geen enkele manier in gevaar, maar toch heeft Specialized het voor elkaar weten te krijgen een veersysteem in een racefiets te verwerken. Wat overblijft is dat heerlijke soepele gevoel gecombineerd met een racemonster. Er is alleen een klein nadeel……hoe vertel ik mijn vrouw dat ik een nieuwe fiets moet hebben……?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.