Review: Arrival (Blu-Ray)

• Goed verhaal
  • Veel oog voor detail

Ze zijn op aarde geland; twaalf zwarte, enorme rijstkorrels. Shit giet oan zullen we maar zeggen. Regisseur Denis Villeneuve produceert voor het eerst een sci-fi thriller en weet ons bijna twee uur op het puntje van de bank te houden. En dit terwijl Amerikaanse wetenschappers aliens hun variant op aap, noot, mies leren. Lees alles over Arrival.

Ze zijn dus geland. Op 12 willekeurige plekken op aarde. De enige link die tussen de locaties te leggen is, leg je als kijker op de bank; allemaal politiek instabiele regio’s. Venezuela, China, Rusland, de VS en een aantal andere landen. En wat gaat de mens doen met deze zwarte rijstkorrels? Onverenigd als de aarde is schetst de film het beeld dat ze alleen in de VS weten dat je aliens vriendelijk moet ontvangen. Tenminste, dat is de schijn die wordt opgewekt.

In het echt draait het vooral om de rollen van de wetenschappers Louise Banks (Amy Adams – Batman vs. Superman: Dawn of Justice – Man of Steel) en Ian Donnelly (Jeremy Rener – Avengers: Age of Ultron, Mission: Impossible – Rogue Nation). Beiden worden door het leger opgetrommeld. Louise omdat ze een expert is in het ontcijferen van vreemde talen en Ian als… gewoon als wetenschapper. In de praktijk neemt hij ook al snel de rol in van assistent van Louise.

De taalbarrière tussen de aliens en de mens vormt de rode draad in het verhaal. In tegenstelling tot de klassieker Close Encounters is het niet alleen de missie geworden om met de aliens te communiceren, maar vooral ook om communicatieproblemen te voorkomen. En wanneer de aliens in eerste instantie niets met onze taal van doen hebben, lijkt dit een onmogelijke missie. Dit terwijl de tijdsdruk steeds zwaarder wordt. Waar de onderzoekers toch vooral hun best doen begrip tussen de twee partijen te creëren is de angst van de mens de grootste vijand voor het buitenaardse bezoek.

Het verhaal van Arrival is zwaar en donker. En dat is voer voor heerlijk bonusmateriaal op de schijfjes. Zo neemt Sony Pictures in Xenolinguïstiek je mee in het begrijpen van arrival. In de opzet van het verhaal. Naast de special effects, speelt het geluid in Arrival ook een zeer belangrijke rol. Er wordt uitgebreid ingegaan op hoe de muziek en de geluiden ontwikkeld zijn en er wordt nog ingegaan op de wetenschap rond tijd, geheugen en taal. Tenslotte levert Sony deze film nog af met een Digital UV code zodat je de film overal kunt downloaden en kijken.

Conclusie Arrival (Blu-Ray)

Als ik de film bagatelliseer is het een twee uur durende taalles voor leerlingen in groep 2 waar we naar kijken. Het is de manier waarop Denis Villeneuve het mysterie rond het vreemde ras in stand houdt wat de film erg spannend houdt. Arrival is alles behalve een actiefilm, maar neemt je dieper mee in de wereld van taal en misverstanden die mogelijk catastrofale gevolgen hebben.

Arrival is onder anderen verkrijgbaar via Bol.com.