Review: Batman vs. Superman Ultimate Edition (Blu-Ray)

• Fantastisch spektakel
  • Ruim 30 minuten extra speeltijd
  • Veel interessante extra's

• De reden om samen te werken is wel heel oppervlakkig, maar verder een goed verhaal

Jarenlang werd er over gegrapt. Over hoe Batman en Superman elkaar het leven zuur maakten. Veelal uit jaloezie. Met de aankondiging van Batman vs. Superman Dawn of Justice werd dit realiteit en zat ik als fan meteen al in de bios. Ik geef toe, het wat even onwennig om Ben Affleck als Batman te zien. Uiteindelijk pakte dit prima uit en zien we hem zelfs weer even in Suicide Squad.

Batman vs. Superman gaat in eerste instantie over de ruzie tussen de twee. Superman (Henri Cavill) heeft als metamens immers ongekende superkrachten. Wat als Superman besluit niet langer aan de goede kant te staan? Batman vreest voor de veiligheid van de samenleving en besluit tot preventieve ruiming over te gaan.

Ondertussen hebben we natuurlijk ook weer een superschurk in de film. Dit is Jesse Eisenberg in de rol van de jonge, gestoorde Lex Luthor. Hoewel we geen enorm zware actie vanuit zijn kant zien, gooit hij vooral olie op het vuur tussen de twee.

Naast een nieuw gezicht als Batman, is er ook een compleet nieuwe Alfred (Jeremy Irons) en een compleet nieuwe batcave. In de laatste batman zagen we immers hoe het landgoed van Bruce Wayne onder vuur kwam te liggen. Het statische landgoed lijkt te zijn ingeruild voor een prachtig stukje moderne architectuur.

Tot op zekere hoogte is Batman vs. Superman Dawn of Justice een spektakelfilm zoals we deze graag zien. Niet al te ingewikkeld qua verhaal, maar sterk in emotie en ontzettend goed afgewerkt. Dat het plot van de film een flinke deuk heeft is niet vreemd. De reden waarom Batman en Superman ineens besluiten samen te werken is wel heel suf. Het moment dat je denkt ‘no shit, ben ik in slaap gevallen? Heb ik wat gemist? Menen jullie dit? WFT?’. Toch haalt dit de film er echt niet onderuit. Zeker niet deze ultimate edition van de film.

We hebben niet voor niets de ultimate edition voor ons liggen. Batman vs. Superman Ultimate Edition geeft je 30 minuten extra om van te genieten. De totale speelduur komt daarmee op 182 minuten te liggen. Is je dat toch iets teveel tijdens een familieavondje, kun je ook de theatrical versie opzetten. Die duurt met 151 minuten net iets meer dan twee en een half uur.

De overige extra’s zijn ook zeker een reden om voor de Ultimate Edition te gaan. In Uniting the World’s Finest krijgen we alvast een vooruitblik op wat we van Superman en Batman mogen gaan verwachten. Een vooruitblik die aansluit op het stuk na de aftiteling van Suicide Squad. In Gods and Men wordt verder ingegaan op de vete tussen de twee, maar er is ook ruimte voor de derde ster van de film. Ik heb het over Wonder Woman (Gal Gadot). De onverwachte ster van de film wordt ook hier nog eens goed doorgelicht. Tenslotte is er natuurlijk nog een leuke special over het ontwerp van de nieuwe batmobile.

Naast deze Ultimate Edition zijn er nog een aantal bundels van Batman vs. Superman. Zo zijn er uitvoeringen waar Man of Steel bij zit. Er zijn 4K uitvoeringen op Ultra HD Blu-Ray schijfjes en je kunt de film in 3D kopen.

Kijkverplichting

In 2006 kwam Superman terug in de bioscoop met Superman Returns. Voor Batman vs. Superman is deze verfilming niet heel belangrijk. Dit is anders voor Superman Man of Steel. Bij toeval keek ik deze een week voor ik Batman vs. Superman in de bioscoop keek. Dit bleek een perfecte voorbereiding op deze film. De gebeurtenissen in Man of Steel vormen een belangrijke basis voor deze film. Dit komt mede doordat deze films deel uitmaken van het DC Extended Universe. Ook Justice League zal zeer waarschijnlijk op deze film aansluiten, wat de introductie van Wonder Woman verklaart.

De hereniging van de twee superhelden blijft een beetje suf onderbouwd, maar weet de film er toch niet onderuit te halen. Batman vs. Superman blijft een berg spektakel en blijft een film die je niet wilt missen. Bovendien kan ik niet anders dan Warner Bros. complimenteren met deze uitvoering van de film.

Batman vs. Superman ligt nu in de winkel. Check de verschillende uitvoeringen onder anderen via Bol.com.