Review: Mass Effect 3 (X360/PS3/PC)

• Zeer sterke verhaallijn
  • Goed uitgewerkte karakters
  • Waanzinnig goed gebruik van muziek
  • Prachtige graphics

• Grote ruimten kunnen wat kaal zijn
  • Grens tussen shooter en RPG verdwijnt

Mass Effect 3 stond al een tijdje bovenaan mijn lijstje van games die ik absoluut wil checken. In de trailers die ik in de afgelopen maanden heb gezien, werd mij al snel duidelijk dat Mass Effect 3 precies zou doen wat ik na deel 2 verwacht. Een episch verhaal neerzetten waarbij de game het hart weet te raken.

Dat het verhaal een belangrijke rol inneemt, merk je zodra je Mass Effect voor de eerste keer start. Je kan je Mass Effect 2 profiel laden (PS3) of zelf de achtergrond van de hoofdpersoon bepalen. De keuzes die je hier maakt, zijn van invloed op hoe je de game gaat beleven. Daarnaast mag je kiezen of je de game wilt spelen om de actie (dialogen worden wat simpeler) of dat je echt het verhaal wilt beleven (volledige controle over de verhaallijn en zeer makkelijke gevechten). Ik koos voor de gulden middenweg ;-).

Het Verhaal

Jij bent John Shepard, een held binnen het universum van Mass Effect 3. In deel twee streed hij nog met de controversiële Cerberus, maar in deel drie is hij terug bijde Alliance. Als onderdeel van de Alliance ziet hij hoe de Reapers de aarde innemen met onder anderen een soort van gigantische metalen spinnen die (ook qua geluid) sterk lijken op die in de film War of the Worlds. Terwijl de Reapers de wereld aan stukken schieten, wordt jij er op uitgestuurd om hulp te halen. Hulp van ieder ras dat maar met je mee wilt vechten, want dat beetje mensen buiten de aarde is echt niet in staat om deze aanval af te slaan…

Het verhaal van Mass Effect maakt indruk, zeker aan het begin waar je een evacuatie van burgers volledig ziet mislukken. Verwacht niet erg veel diepgang, maar wel heel veel scènes die echt op je emoties in proberen te spelen. Rondom de rode draad van het verhaal zijn diverse kleine verhaallijnen die zich ontwikkelen. Hoewel ze niet allemaal even interessant zijn, moet je wel uitkijken dat je potentiële partners niet laat vallen. Laat jij een bepaald buitenaards ras vallen, dan zullen ze je zeker niet helpen. Overigens zijn ook de Cerberus terug in dit deel en ik kan je nu al vertellen dat ze er niet zijn om het je makkelijker te maken.

Karakters

Gedurende de game kom je veel nieuwe en oude bekenden tegen. Opvallend is hoe goed de stemacteurs zijn en hoe goed de karakters zijn uitgedacht. Daarnaast spelen ook deze bekenden een rol die je niet moet onderschatten. Je zal ze in je dialogen de aandacht moeten geven die ze verdienen. Doe je dat niet, maak je het jezelf op lange termijn weer lastig. De karakters waar je in de game mee werkt, steken wel af tegenover de karakters die er alleen maar voor de ‘aankleding’ zijn. Deze staan vaak stil, doodstil. Dat is wel een beetje jammer.

Mass Effect 3 lijkt op het eerste gezicht een typische third-person shooter. Dat is het ook. Sterker nog, het is eigenlijk een squad-based shooter te noemen gezien je de leiding neemt over een team van mensen. Toch speelt de game door het sterke verhaalelement ook lekker als RPG. Als je van beide genres houdt, heb je echt een geweldige tijd binnen Mass Effect 3, want BioWare laat hier toch echt zien waar de ontwikkelaar toe in staat is.

Co-op Mulltiplayer

In Mass Effect 3 is het ook mogelijk om missies in co-op modus te spelen. Deze is overigens afhankelijk van een online pass (dus niet zondermeer beschikbaar wanneer je de game tweedehands hebt opgepikt). Je co-op battles helpen trouwens mee voor de beleving van de single-player game. Je ‘readiness for war’ verbetert namelijk sterk door het spelen van co-op games.

Audio en Grafisch

Laten we het eerst even over de muziek van Mass Effect 3 hebben. Opvallend is dat ik veel muziek herken uit het tweede deel. Ik geef toe dat het prima klinkt, maar ik had meer echt nieuwe muziek verwacht. Gelukkig is het niet alleen maar oude muziek in de game. BioWare heeft ruim voldoende nieuwe tunes toegevoegd.

Grafisch heb ik soms gemengde gevoelens. Zoals boven al aangegeven is het erg jammer dat de mensen die als aankleding worden gebruikt lang niet altijd bewegen. Sommige omgevingen voelen ook wat kaal aan. Soms is dat begrijpelijk gezien we het over een sci-fi game hebben, maar zeker in grote ruimten kan dat wat saai zijn. Verder ziet de game er gewoon weer prachtig uit.

In dit derde deel van Mass Effect ervaren we de climax van een verhaal waar ik zelf al vele heerlijke uren in heb beleefd. De manier waarop BioWare het verhaal verteld is indrukwekkender dan in de voorgaande delen en speelt nog meer in op emotie. Ik ben nog lang niet helemaal klaar met deze game, maar kan niet wachten tot ik het einde van dit epische verhaal zal ervaren.