Review: Nintendo Labo VR-Kit (Toy-Con 04)

• Enorm veel bouwsels om te maken
  • Ieder bouwsel heeft verrassende VR games om te spelen
  • De set boost je in de wereld van VR, want Mario en Zelda zijn al in VR speelbaar!

Met de virtual Boy presenteerde Nintendo in 1995 haar eerste VR console gaming ervaring. Het apparaat kwam nooit naar Europa en werd de slechtst verkopende spelcomputer van Nintendo ooit. Nu, in 2019, probeert Nintendo het nog een keer, met de Switch en een berg karton. Wij voorspellen een hit!

Toy-Con 04 in verschillende verpakkingen

De Nintendo Labo VR-Kit is inmiddels de vierde doos in de Toy-Con series. Na de Toy-Con 01, Toy-Con 02 en Toy-Con 03, is dit misschien wel de meest indrukwekkende uitbreiding. Tot nu toe ging Toy-Con om alternatieve manieren om de Joy-Con controllers van de Nintendo Switch te gebruiken. In deze vierde doos bouw je de Nintendo Switch echter om tot een VR Console. Natuurlijk met de nodige items om de set mee te bedienen. Maar… Nintendo snapt het belang van de VR kit en heeft hem opgeknipt.

Naast de complete kit die wij hebben getest, verkoopt Nintendo ook de starterset + knaller. Deze bevat de kartonnen platen om de VR bril te maken en het kanon dat in onze doos zit. Daarnaast is er de uitbreidingsset 1 met daarin de fotocamera en de olifant. Uitbreidingsset 2 bevat de vogel en het windpedaal. De propeller die in het complete pakket zit, zien we niet terug in de uitbreidingen.

VR compatible titels

Met het VR pakket gaat Nintendo veel verder dan de experimenten in de doos. Super Mario Odyssey en Zelda Breath of the Wilde zijn ook VR compatible gemaakt en kun je nu dus in 3D ervaren.

In de doos van Nintendo Labo VR-Kit vinden we wederom een berg karton. We vinden plastic busjes waarmee we draaiende scharnieren kunnen maken en ook elastiek om de verschillende modellen veerkracht te geven, waar nodig. Nieuw zijn de gladde stickers. Hele dunne stickers van plastic die er voor zorgen dat delen van karton gemakkelijker over elkaar heen glijden.

Waarom karton?

Nintendo heeft bij de Toy-Con dozen voor karton als basismateriaal gekozen. Dit lijkt heel kwetsbaar, maar dat lijkt wel mee te vallen. Er zijn twee goede redenen om voor karton te kiezen. Ten eerste, het is goed repareerbaar. Bewaar je de originele ‘mallen’, kun je nieuwe onderdelen zelf uitsnijden. Daarnaast laat karton zich gemakkelijk bewerken door creatieve kinderen. Een prima gedachte dus. De sets die we hebben worden veel bespeeld en tot nu toe hebben we nog niets echt kapot zien gaan.

Ontwerp van de VR bril

De VR bril van Nintendo is losjes gebaseerd op het succes van de Google Cardboard VR brillen. Die waren enkele jaren geleden een enorme rage. Daarbij kreeg je losse, plastic lenzen die in karton geklemd moesten worden. Optisch liet het geheel nogal eens te wensen over. Afstanden tot smartphones, maar ook display formaten wilden weleens roet in het eten gooien. Een goede ervaring was lastig.

Nintendo heeft een enorm display in de Switch. Lenzen moeten dus groot zijn. Daarom is een groot deel van de VR bril van plastic ontwikkeld. Hierdoor zitten de lenzen op de juiste plaats en zitten ze goed vast. Bovendien zit de Switch ook altijd op de juiste plek doordat het karton niet de afstand tussen de Switch en de lens bepaalt. Dit heeft Nintendo gewoon erg goed opgevangen.

De kwaliteit van de VR ervaring is ook waanzinnig. Het 3D bereik voelt heel kolossaal ten opzichte van de kleinere VR brillen die we hebben getest. Wel zijn de lenzen iets gevoeliger voor stof, door het grote oppervlak. Onze tip, leer kinderen om de lenzen met een zachte schilderskwast schoon te maken. De lenzen zijn van plastic en blijven dan veel langer vrij van krasjes.

Wat opvalt, is dat de VR bril geen headstrap heeft. Dit zien we bij andere VR brillen wel. Nu is het zo dat de bril natuurlijk wat zwaar is met de Switch erin. Nintendo lijkt de voorkeur te geven aan dat kinderen de bril goed vasthouden. Bijkomend voordeel is dat kinderen wat sneller de bril tussendoor wegleggen. En dat is weer goed voor de oogjes. Tenminste, mijn kids zitten niet uren met de bril op hun neus en als ouder waardeer ik dat enorm.

Ga je in VR genieten van de Switch, dan ga je het display opdelen tussen jouw twee ogen. Ieder oog krijgt een half display, dus de halve resolutie. Het display van de switch meet 1280×720 pixels. Daarvan krijgt ieder oog nu 640×480 pixels in plaats van dat ieder oog naar dezelfde 1280×720 pixels kijkt. Hierdoor krijg je verlies van resolutie, dus grotere pixels. Bij de meegeleverde VR games is dit helemaal niet spannend. Die zijn echt geoptimaliseerd voor de lagere resolutie en zien er tiptop uit. Bij Super Mario Odyssey en Zelda – Breath of the Wild mis je wel wat details in de graphics. Al is dat niet heel erg om de games goed te kunnen spelen.

Niet meekijken

En dan is er één dingetje waar ik als ouder van baal. Wanneer kids met de PlayStation VR of een PC VR bril spelen, zie ik op de TV wat zij zien. Komen ze niet uit een spel, kan ik ze heel goed helpen door aanwijzingen te geven. Bij Nintendo is dit niet mogelijk. Jammer.

Navigeren in VR

De navigatie door de VR werelden van de Nintendo Labo VR-Kit verloopt op twee manieren. Bij spellen waar je geen controllers gebruikt, navigeer je door naar dingen te kijken, of door twee keer op de VR bril te tikken met je vinger. Bij spellen met controllers, zijn er vaak knoppen die je kunt indrukken. Heel divers dus.

Wil je de VR wereld verlaten, kun je de switch uit de VR bril halen en tik je op het VR bril icoontje linksonder in het display. De Nintendo Switch schakelt dan terug naar 2D modus. Het gros van de games is dan nog steeds wel speelbaar.

Bij Super Mario Odyssey en Zelda – Breath of the Wilde hebben ze het gebruik van dat icoontje helaas niet overgenomen. Hierdoor moeten de kids menu instellingen aanpassen voor ze de VR modus kunnen verlaten. En dat gaat het gemakkelijkst met de bril op.

Ontwerp van de bouwsels

Nintendo heeft weer enorm haar best gedaan om letterlijk ieder vel karton leuk te maken. Kleine ontwerpdetails komen overal terug. Nintendo daagt gamers graag uit hun Toy-Con creaties te versieren. Niet alleen met een knutsel kit met versiersels, maar ook met kartonnen restjes. Druk je een rondje uit, grote kans dat daar een sterretje op gedrukt is. Zo is het leuk deze weer ergens op te plakken. Wouw!

Nintendo Labo VR Bril Knaller

Ook de modellen zelf zijn weer erg creatief vormgegeven. Ieder VR model heeft eigen games in de VR wereld van Nintendo. Neem bijvoorbeeld het olifanten masker. Met de slurf moeten kinderen bijvoorbeeld problemen oplossen op een soort bouwplaats. Daar vallen knikkers en die moeten in een ring vallen. Met de slurf pak je de onderdelen die in de weg liggen. Je verplaatst je, draait ze etc. De bewegingsvrijheid is fors, maar de slurf zorgt er ook voor dat je niet te ver strekt met je arm en daardoor moeite hebt objecten te pakken.

Wat ook weer opvalt, is dat de funfactor voor kinderen onverwacht is. Mijn zoontje was meteen helemaal lyrisch over de knaller. ‘Lekker schieten’. In de praktijk blijkt hij toch meer onder de indruk van de olifant waarmee hij aan het denken wordt gezet.

Toy-Con Garage VR

Bij Toy-Con gaat het Nintendo niet alleen om spelen, maar ook om ontdekken en de creativiteit van kinderen ontlokken. Bij ieder bouwsel horen natuurlijk eigen games. Maar bij ieder bouwsel kunnen kinderen ook ontdekken hoe het werkt. Hoe de sensoren in de Joy-Con controllers worden gebruikt om te ‘voelen’ en ‘zien’ wat de kartonnen bouwsels doen. Hiermee krijgen kinderen op spelenderwijs een aangename les techniek mee.

Maar er is ook nog de Toy-Con Garage. En in dit geval de VR versie van de garage. Deze laat kinderen vrij om te experimenteren met de kartonnen onderdelen. Zo kunnen ze zelf de boel tweaken.

Super Mario Odyssey VR

Super Mario Odyssey heeft een flinke VR upgrade gekregen. Er zijn nieuwe levels toegevoegd in bestaande werelden. Daarin krijg je de taak om muzieknoten op te zoeken. Deze geven je instrumenten die je weer aan de inwoners van de werelden gaat geven. Zo bouw je een band op.

Spelen in Super Mario Odyssey vraagt natuurlijk de gebruik van beide helften van de Joy-Con. Deze klik je simpelweg aan de VR bril. Deze hou je dan ook, heel handig, met twee handen vast. Ik geef toe, dit vraagt veel meer energie dan hoe je de Joy-Con normaal vasthoudt. Het is dan ook wel fijn dat de levels wat korter zijn. Dit wil je geen uren aaneen doen.

Super Mario Odyssey VR melding op de Switch

Wat net iets minder is, zijn de graphics. Je bekijkt de wereld vanuit het perspectief van een verrekijker. Inzoomen is dan ook heel belangrijk, want regelmatig zijn objecten iets te klein voor de toch wat grove pixels die je voor je ziet. Maar… het is absoluut fun!

Lees de hele review van Super Mario Odyssey

Zelda – Breath of the Wild VR

Ook Zelda – Breath of the Wilde is nu geschikt voor VR. In het in-game menu zet je simpelweg de VR modus aan. En ja, dat is echt een enorme wouw ervaring. De wereld van Breath of the Wild was al adembenemend mooi in Full HD. De VR modus doopt je nu helemaal onder. Ook hier is het jammer dat de resolutie iets later uitvalt, maar wouw, wouw, wouw!

VR-Bril melding Zelda Breath of the Wild op de Switch

Lees de hele review van Zelda – Breath of the Wild

Conclusie: Nintendo Labo VR-Kit (Toy-Con 04)

De Toy-Con pakketten lijken tot nu toe vooral gericht te zijn op jonge gamers. Met het VR pakket verandert Nintendo de spelregels. Of je nou houdt van dat gefrutsel met karton of niet, iedere Nintendo Switch eigenaar moet eigenlijk Nintendo Labo VR-Kit (Toy-Con 04) ervaren hebben. Of in ieder geval de starter kit. Wij verwachten, zeker op de eShop, VR titels. Deze MOET je dus in huis hebben als je lekker in VR wilt gamen. Bovendien, het is misschien wel de goedkoopste VR bril voor gamers 😊.

Nintendo Labo VR-Kit kopen