Review: Zelda – Breath of the Wild (Nintendo Switch & Wii U)

• Lange speelduur
  • Goed verhaal
  • Uitgebreide gameplay
  • Prachtig vormgegeven

Een game is pas echt goed, als ik als reviewer eigenlijk niet weet waar ik moet beginnen. Gewoon omdat er veel te veel te doen is. Ik zou bijna vergeten om de review te schrijven ;-).

Korte intro

Voor wie Zelda nog niet kent, Zelda is niet die dude op de cover van de game. Dat is Link en Link moet altijd Zelda’s issues oplossen. En ditmaal zijn die wel erg groot. Het koninkrijk Hyrule werd zo’n 100 jaar geleden verdedigd door Link en Zelda, maar die twee wisten het niet te redden. Het gevolg? Ganon heeft het kasteel ingenomen, Zelda is foetsie en jij, Link, hebt 100 jaar liggen slapen in een grot om daarna zonder herinneringen wakker te worden. Dat is het moment waarop je weet, er is werk aan de winkel. En je hebt honger. Dat laatste is trouwens goed nieuws. Zelden was voedsel zo belangrijk in een Zelda game als in Zelda – Breath of the Wild.

Zelda – Breath of the Wild vs. Metal Gear vs. Monster Hunter

Als ik Zelda – Breath of the Wild moet vergelijken met andere games, voelt Breath of the Wild een beetje als een kruising tussen de gameplay van Monster Hunter (Capcom) en Metal Gear Solid – Phantom Pain (Konami) in het universum van het bekende Hyrule. Zo laten monsters onderdelen van zichzelf vallen wanneer ze verslagen zijn. Dit zijn verschillende soorten onderdelen die op verschillende manieren ingezet kunnen worden om eten en items te maken. Om eten te maken, moet je koken. Net als in Monster Hunter. Ook is strategie veel belangrijker wanneer je aanvallen uitvoert. Er zijn wachttorens waar monsters op kunnen staan en exploderende vaten die je kunt misbruiken voor jouw doel. Je kunt aanvallen vanaf de grond, maar ook vanuit de lucht en je kunt jezelf verstoppen om missies in stealth uit te voeren. De gameplay van Zelda – Breath of the Wild gaat diep, heel diep.

De details

Hoewel dit niet de eerste Zelda game is met een open wereld, is dit wel de grootste open wereld. En letterlijk tot in de puntjes verzorgd. Alles lijkt ontdekt te kunnen worden en naarmate je skills verbeteren, kun je oude gebieden opnieuw bezoeken om daar toch weer nieuwe dingen te ontdekken en misschien zelfs nieuwe quests te op te lossen.

Quests

Natuurlijk is jouw belangrijkste quest om het koninkrijk van het kwaad te verlossen. Onlangs liet een gamer al zien dit onder een uur gedaan te kunnen krijgen. Mede door een foutje in het spel zelf. Maar een uur gameplay, daar gaan de makers natuurlijk niet voor. Nee, Zelda zit bommetje vol met andere quests en zelfs mini quests. Van een kind dat een wortel nodig heeft tot een boer die binnen een minuut zo veel mogelijk herten afgeschoten wilt hebben. En dan valt er nog een huis te kopen.

Inderdaad. Een eigen huis voor ongeveer 3.000 Rupees. En voor nog eens 1.400 Rupees richt je het in tot jouw persoonlijke tempel. Een stal heeft het huis niet, maar die is op diverse plekken te vinden en je kunt daarin ook nog eens tot vijf paarden houden. Waaronder de zeldzame Epona die je krijgt met de Link amiibo uit de Super Smash Brothers serie.

Amiibo

En er valt nog veel meer te beleven met Amiibo in deze game. Hoewel het gros van de Amiibo kleine items geven wanneer je deze scant, leveren Zelda gerelateerde Amiibo al snel meer op. Met name bijzondere wapens. Met de Wolf Link Amiibo kun je zelfs ene wolf spawnen die je gaat helpen en de hartjes worden overgenomen uit Twilight Princess, mits je daarvan een save op de Amiibo hebt staan. De Link Amiibo leveren veelal ook kledingstukken op van de game waaruit ze afkomstig zijn. A blast from the past!

Tempels

Maar waar het al jaren echt om draait zijn natuurlijk de tempels. Dit is dé gameplay waar Zelda beroemd om is geworden. Hier leer je jouw nieuwe krachten kennen. Je leert er krachten combineren om puzzels op te lossen en je leert er vechten. Bovenal is het een ware test voor de manieren waarop je de Nintendo Switch en Wii U kunt bedienen. Zoals het hoort bij een launchgame, tast Nintendo letterlijk alle mogelijkheden af, al zijn de tempels doorgaans wel wat vlotter door te spelen dan de tempels uit de eerdere Zelda titels. Maar bij die titels was de open wereld doorgaans echt veel kleiner. Elk voordeel heb…

Bediening

In Zelda kun je echt enorm veel en dat vraagt een een kleine tol. De bediening van Zelda – Breath of the Wild is stiekem best complex geworden. Veel knoppencombinaties en veel knoppen die op basis van acties, van functie veranderen. Dit maakt de game wel een tikkeltje harder om in te stappen voor de allerjongste gamers.

Zelda – Breath of the Wild VR

Met de update van 26-04-2019 is het mogelijk geworden om de wereld van Zelda in VR te beleven. Een nieuwe manier om te genieten van de adembenemende landschappen in deze game. Daar heb je wel een VR bril voor nodig. Die VR bril, maak je natuurlijk zelf. Met behulp van de Nintendo Labo VR Kit (Toy-Con 04).

Conclusie: Zelda – Breath of the Wild

Ik heb het gevoel dat ik wel 30 pagina’s vol kan schrijven over mijn ervaringen in Zelda – Breath of the Wild, maar heb het bij de belangrijkste gehouden. Of in ieder geval wat ik belangrijk vond na 14 speeluren in de game te hebben geklokt. En nee, ik ben nog lang niet klaar. En ja, ik wil nog meer. Veel meer. Zelda – Breath of the Wild is dé must-have game voor de Nintendo Switch, of de Wii U als je de Switch nog niet hebt.

Zelda – Breath of the Wild kopen