Review: Super Mario Odyssey (Switch)

• Enorme levels met enorm veel geheimen
  • Compleet nieuwe gameplay
  • Gameplay toegankelijk voor alle leeftijden

Samen met Zelda Breath of the Wild is Super Mario Odyssey misschien wel het meest geanticipeerde spel voor de Nintendo Switch. En misschien is het ook wel het meest ambitieuze van Nintendo; Mario meenemen in een soort van open wereld. Een soort van echte wereld. Maar ook nu weer is het één groot feest.

Mario games zijn altijd al een cashcow geweest voor Nintendo. Het merk heeft geen enkele misser geleverd, maar… qua innovatie is Nintendo aan het worstelen. De serie beperkte zich tot nu toe tot de klassieke 2D platformers en 3D versies die iets meer bewegingsruimte bieden. Maar qua gameplay komen ze allemaal grofweg op hetzelfde neer.

Nintendo Odyssey Packshot

Die sleur wordt doorbroken met Super Mario Odyssey. Je zou kunnen zeggen dat deze nog steeds tussen de 3D Mario titels past, maar dat is niet meer helemaal waar. De werelden in Super Mario Odyssey zijn veel groter en gaan veel dieper qua mogelijkheden. Ze sluiten alleen nog niet naadloos aan. Maar… de loodgieter leeft als nooit tevoren.

Weg is het klassieke level select scherm. Heb je eenmaal jouw luchtschip veroverd van wat rare konijnen, zoef je over de wereld van locatie naar locatie. Het is een kwestie van het luchtschip aan de grond zetten om een nieuw gebied te betreden. Hoe ver dat luchtschip komt is een kwestie van voldoende maantjes verzamelen in de werelden waar je komt.

Nu Mario de klassieke blokjes vormgeving van de werelden los laat, valt er meer dan ooit te ontdekken. Muntjes zitten beter verborgen dan ooit waardoor je echt meer moeite moet doen om alles uit het spel te halen. Daarnaast lijken er een hoop bonussen verstopt te zitten. Dus je kunt die eindbaas wel verslaan door hem een paar keer op zijn koppie te tikken, je bent niet snel uitgespeeld in zijn wereld. De werelden zitten ook vol met sidequests die het verhaal van Super Mario Odyssey nog meer verdieping geven. Daarnaast veranderen werelden wanneer je de bossfights hebt gedaan en openen zich weer nieuwe mogelijkheden in die wereld om meer maantjes en lokale munten te verzamelen. Want alleen de Princes weer eens redden van een gedwongen huwelijk met Bowser is natuurlijk niet spannend genoeg ;-).

Om de cliché gameplay verder op te breken, heeft Mario een nieuw maatje; zijn pet. Niet alleen kan hij deze als wapen om zich heen smijten, hij kan ook de controle van andere levende vormen overnemen. Moet je extra hoog springen? Dan wordt je een kikker. Wil je serieus schade aanrichten? Dan wordt je de dinosaurus. Niets lijkt te gek in Super Mario Odyssey en dat levert echt waanzinnig leuke gameplay op. Daarnaast heeft Bowser per ongeluk ook de Princes van de pet meegenomen, dus ook die is uit op wraak.

Ook grafisch gaat Super Mario Odyssey aan alle andere games voorbij. De werelden zijn gedetailleerder dan ooit. Natuurlijk dankzij de rekenkracht van de Switch. Ik noemde al de vele verborgen extra’s op die hierdoor mogelijk zijn, maar alles voelt gewoon leuker. En toch… is er ook gedacht aan vroeger. In vrijwel iedere wereld kun je de switch maken naar 8-bit Mario en levels op muren spelen. Ook daar zitten maantjes verstopt. Soms letterlijk, dus verken ook die muren goed.

Super Mario Odyssey VR

Update 12-05-2019 – Inmiddels is het mogelijk om Super Mario Odyssey te spelen in VR. Met de update die eind april uit kwam, voegde Nintendo ondersteuning voor de Nintendo VR headset toe. Deze maak je van karton met de Nintendo Labo VR Kit (Toy-Con 04).

Conclusie: Super Mario Odyssey

Mario games zijn standaard al must-haves voor iedere Nintendo fan. Betrouwbare kwaliteit en bekende gameplay. Super Mario Odyssey doorbreekt dit vertrouwde gevoel. Nintendo waagt met volle overtuiging een gewaagde stap. Nog voelde de wereld van Mario zo realistisch. Nog nooit bevatte een Mario game zoveel sidequests. Nog nooit wat Mario zo anders… en toch weer vertrouwd. Dit is dé game waarvoor je de Nintendo Switch koopt. Super Mario Odyssey is dé game die je moet hebben.

Super Mario Odyssey kopen