Review: Asus ROG Phone, dit is mobile gaming

• Bloedsnel
  • Erg mooi
  • Stevige constructie
  • Fantastisch accessoireaanbod

• Camera prestaties kunnen beter
  • Geen backcover meegeleverd

Waanzinnig, dat is de gaming ervaring op de nieuwe ROG Phone van Asus. RGB verlichting, actieve koeling, aan alles lijkt te zijn gedacht. Maar op een aantal andere gebieden had er misschien een tandje bij gekund.

ROG, da’s toch een vis ofsow…

Nee. ROG staat voor Republic of Gamers. En als je iets van interesse hebt voor PC gaming, kom je de ROG merknaam volop tegen. Overal. Niet alleen omdat laptops, PC’s en componenten met het ROG logo goed verkopen, maar ook omdat Asus flink wat marketing budget te besteden heeft aan dit label.

Samen met het traagste netwerk van Nederland?

Het lijkt een beetje tegenstrijdig. Vodafone sponsort de ESL, zet deze exclusieve samenwerking met Asus op en noemt zichzelf het beste netwerk voor gaming, terwijl Vodafone aantoonbaar het langzaamste 4G netwerk heeft. Dit heeft Ookla namelijk becijferd.

Maar het gaat bij Ookla om downloadsnelheden en niet om pingsnelheden en stabiliteit van het netwerk. Met name dat laatste is iets waar Vodafone heel goed op scoort. Op pingsnelheden hebben we het netwerk niet kunnen testen. Pingsnelheid is weer belangrijk om te bepalen wie eerst schoot, jij of jouw tegenstander. Dus dat Vodafone netwerk, is zo gek nog niet.

De Asus ROG Phone is in ieder geval de smartphone die het meest creatief verpakt is. Hoewel OnePlus er ook wat van kan naar ons journalisten, laat Asus zien wat je als consument krijgt. En dat ziet er goed uit. In de verpakking vinden we ook een externe koeler. Mooie bonus, maar er is toch iets dat we echt heel erg missen. Een backcover. Vrijwel ieder Aziatisch merk verpakt deze standaard mee met zowel dure als goedkope smartphones. Bij dit loeidure toestel, ontbreekt hij. Die ventilator is leuk, maar dit is toch wel een klein minpuntje waard. Ook is het jammer dat de smartphone wel met een ROG lader komt, maar niet met een ROG headset. Er ligt een standaard Asus headset in de verpakking.

Van alle gaming phones die momenteel in de schappen liggen, is Asus de enige die zich echt heeft uitgeleefd op het design. De ROG Phone ziet er gewoon fantastisch uit en zal menig gamer’s hart sneller doen kloppen. Zelfs Razer is met haar tweede smartphone niet zo ver gegaan in het bouwen van een experience voor gamers. Alle complimenten voor Asus.

Hoewel Asus spreekt van een toestel dat waterbestendig is, heeft de Asus ROG Phone geen IP rating. Dat is opvallend in deze prijsklasse. Ook moet je dan wel de aansluiting aan de onderkant goed afsluiten met een meegeleverd dopje. Daarvan krijg je er overigens een paar reserve. Dat is wel fijn.

Asus heeft geen standaard display in de ROG Phone gelegd. Gamers krijgen een snel 90Hz display om mee te spelen. Asus kiest ondanks de stevige specs nog niet voor 4K, maar voor FullHD+. Met zo’n 400+ pixels per inch is het beeld wel haarscherp. En de 90Hz maakt de beleving beter dan op menig mobiel 4K display dat ik heb getest. Hier scoort Asus echt punten, al is Asus hier niet de snelste. Dat is de concurrerende Razer Phone 2 met 120Hz. Of dit verschil echt doorslaggevend is in de beleving… dat kunnen we op dit moment nog niet zeggen.

Wat ook fijn is, is de keuze voor een AMOLED display. Hierdoor kun je ook rustig buiten gamen, al is het niet super fel. Het display haalt zo’n 550 cd/m2 waar het gros van de reguliere vlaggenschepen rond de 700 cd/m2 of hoger zitten. Je ziet voldoende op het display. Het HDR display is ook nog eens beschermd met Gorilla Glass 6. Met onze sleutels trokken we er geen krassen in.

Wat in eerste instantie ontbreekt, is een inkeping in het display. Met vlaggenschip smartphones wordt dit toegepast om het scherm zo dicht mogelijk op de rand te plaatsen. Maar tijdens het gamen wil je natuurlijk geen hap uit het scherm. En je wilt aan de zijkanten een beetje grip op het toestel. Bovendien is het aannemelijk goedkoper voor Asus om het toestel op deze manier te bouwen. Prima wat mij betreft.

Prestaties

En dan nu het belangrijkste verhaal van de Asus ROG Phone. De prestaties van de Qualcomm Snapdragon 845 chipset. Dit is een speciale uitvoering van de chipset die hoger geklokt is. Omdat Asus meer aan koeling doet dan de gemiddelde smartphone fabrikant. De chipset staat ook bekend om de sterke Adreno 630 GPU die eveneens lijkt te zijn opgevoerd.

Naast deze chipset, zet Asus 8GB werkgeheugen in het toestel. Daarnaast krijg je slechts 128GB opslagruimte en geen mogelijkheid tot het plaatsen van een microSD kaart. Toen het toestel in Azië uitkwam, was 8GB nog redelijk zeldzaam. Nu, eind 2018, lijkt 8GB de standaard te worden voor high-end smartphones en zien we zelfs de eerste modellen met 10GB op de markt.

De chipset wordt door Asus gekoeld met een speciale vapor chamber. Daarnaast krijg je dus een actieve koeling meegeleverd in de verpakking. Deze klik je achterop. De screenshots van de benchmark hierboven zijn gemaakt zonder deze koeling en zonder het toestel in X-Modus te zetten. X-Modus is de speciale gaming modus van de ROG Phone. Hierin gaat het toestel in de maximale versnelling. Het grootste verschil qua prestaties zien we dan in de API Overhead test van 3DMARK. Maar in zijn totaliteit zien we bij gewone rendertaken toch ook al een lichte winst. Voldoende winst om moeite voor te doen en die extra ventilator mee te nemen… daar ben ik niet helemaal van overtuigd. Maar… wouw, wat zijn deze prestaties goed.

Android

De Asus ROG Phone komt standaard met Android 8.1. Daaroverheen ligt de ROG Gaming UI. Op verschillende plekken zien we echter dat het om een aangepaste ZEN UI gaat. ZEN draait op de ZenPhone toestellen van Asus. Toch is ROG Gaming UI flink aangepast. Wat jammer is, is de overdadige Vodafone reclame in het toestel. Prima dat Vodafone zich op de verpakking laat zien. Het is een leuke, exclusieve deal die ze hebben met Asus. Maar de reclame wanneer je het toestel opstart voelt toch een beetje… tsjah… goedkoop. Op dat moment ben ik als klant namelijk al overtuigd en wil ik gewoon mijn toestel gaan gebruiken.

Het belangrijkste is het Gamecenter. Deze gebruik je om de prestaties van het toestel in de gaten te houden en eventueel op te voeren. Ook kun je hier de ventilatorsnelheid aanpassen wanneer deze is aangesloten evenals de RGB verlichting achterop aanpassen. De GRB verlichting beperkt zich wel tot het ROG logo achterop, maar het is een leuk detail.

Audio beleving

De headset van Asus ziet er misschien niet heel bijzonder uit, het geluid zal de gemiddelde gamer zeker aanspreken. Er ligt lekker veel bass in. Het nadeel is dat, wanneer je muziek luistert, dit ook wat zwaarder klinkt. Misschien zelfs een beetje gedept terwijl de drivers best scherp reageren. Dat Asus duidelijk laat zien met DTS X en Hi-Res audio te werken is heel mooi, maar ik zou toch snel naar de winkel lopen voor een betere headset.

Kijken we naar het geluid van het toestel zelf, dat is adembenemend goed. Hier kun je prima op gamen, maar ook prima muziek op luisteren. Misschien wel de best klinkende smartphone van dit moment.

Camera’s

De selfie camera van de ROG Phone is prima. Hij filmt netjes op Full HD resolutie met 30 frames per seconde. Ook foto’s vallen echt op in hun scherpte.

De camera’s achter doen ook hun best. Je krijgt van Asus een standaard lens en een groothoek. Wanneer je met de groothoek gaat filmen, kom je niet verder dan Full HD. Op de gewone lens haal je 4K met 30 frames per seconde. Met HDR maar zonder optische beeldstabilisatie. Het beeld lijkt op het display wat donker, maar dat valt in de praktijk wel mee. Foto’s zijn dus lichter dan wanneer je ze op het scherm van de ROG Phone ziet.

Het filmen met de Asus ROG Phone gaat prima. Hoewel we in de preview op het display geen optische beeldstabilisatie zien, is die er in de praktijk wel. Ook bij 4K met 30 frames per seconde. Dat deze chipset naar 4K 60 frames per seconde kan, weten we. Dat we super slow motion moeten kunnen filmen, weten we. Maar dit soort dingen vinden we niet terug in de app van Asus.

Accessoires

Qua accessoires is de Asus ROG Phone echt de sterkste speler in de markt. Je kunt er een soort controller op klikken, maar je kunt er ook een soort Nintendo DS van maken. Al heb je dan wel een tweede toestel nodig, de Twin Dock. En dan is er nog een dock waarmee je de games op het toestel gemakkelijk op TV kunt spelen. Wouw!

Accuduur

Met stevig gamen trek ik deze smartphone in minder dan 8 uur helemaal leeg. Maar zonder zwaar te gamen, haal ik veel profijt uit de dikke 4.000mAh accu. Een hele dag gebruik is geen enkel probleem, maar het houdt dan niet over. Terwijl andere vlaggenschepen met 4.000 dik anderhalve dag halen. Ook hier is de overweging wat belangrijk is voor je. Als gamer zou ik die halve dag extra niet missen.

Asus hobbelt lekker mee met de race om de snelle laders. De OnePlus 6T McLaren editie die vandaag is aangekondigd doet het met 30 Watt en dat is hetzelfde wat deze Asus ROG Phone al heeft. Alleen Assus en Oppo doen het sneller met zo’n 40 Watt. Maar het verschil is verwaarloosbaar. De ROG Phone is in een kleine twee uurtjes volledig geladen met de snelle lader. Wat ons betreft meer dan genoeg.

Wordt mobile gaming nu eindelijk serieus?

Als we kijken naar wat Asus en Razer de laatste maanden hebben laten zien, zeker. Met name in Azië, waar men klein behuisd woont en met hele families bij elkaar, is een smartphone wel heel gemakkelijk. En hoewel er display docks zijn, laat Asus met haar assortiment accessoires meteen zien waar dit heen kan gaan. Deze smartphone kan een uitdaging zijn voor een apparaat als de Nintendo Switch, ware het niet dat er nog een enorme prijskloof te overbruggen valt.

Hoe toekomstbestendig is de ROG Phone

Zoals alle gaming hardware, heb je ieder jaar wel weer iets snellers. Half november werd de ROG Phone in Nederland op de markt gebracht. Dat is bijna een half jaar na de lancering in Azië. Waarom Asus zo lang gewacht heeft, is onduidelijk. Gelukkig voor Asus, was concurrent Razer ook erg traag. Maar… de nieuwe Qualcomm Snapdragon 855 chipset is al gepresenteerd. In Q1 komen de eerste smartphones met die chipset op de markt. Het is maar te hopen dat de ROG Phone haar sterke positie in de benchmarks dan kan volhouden. Mainstream smartphones die sneller zijn, zouden killing zijn. Zeker tegen de huidige introductieprijs van deze smartphone. Een half jaartje wachten op de tweede generatie? Wellicht het overwegen waard… als je een premium gaming ervaring zo lang kunt uitstellen 😉

ROG Phone vs. Honor Play

Leggen we de ROG Phone naast de Honor Play, dan is het prijsverschil meteen duidelijk. De Honor Play heeft een beduidend goedkopere chipset met een minder sterke GPU. Wat beiden wel goed doen is de force feedback. Maar… de Honor Play kent geen alternatief voor de Air Triggers. Ook is het geluid uit de Asus ROG phone toch echt beter. En niet onbelangrijk, de Honor Play ziet er niet echt uit als een gamephone. Niet in de standaard uitvoering tenminste. Maar er is een enorm verschil in prijs tussen de twee.

Conclusie: Asus ROG Phone

De Asus ROG Phone is één van de duurste vlaggenschip smartphones die je in de Nederlandse schappen zal aantreffen. Met een prijskaartje dat een stuk over de €1.000 heen gaat, verwachten we dan ook heel wat. Qua gaming krijg je dan ook alles dat je op dit moment wensen wilt. De beste snelheid, overdonderend scherm, force feedback, RGB verlichting, air triggers. Top! Qua camera en uitrusting missen we echter net teveel om een perfecte 5 sterren score af te geven.