Review: Moto Mods Hasselblad True Zoom

• Optisch een prachtige lens
  • Goede beeldstabilisatie
  • Veel handmatige opties
  • Goede Xenon flitser

• Relatief trage autofocus
  • Geen macro bereik aanwezig

We weten allemaal dat Hasselblad, tot de overname door DJI, hard op zoek was naar geld. Zo hard dat het merk zich ook liet lenen om een camera module voor de Moto Mods te ontwikkelen. Daarmee krijgen gebruikers van de Moto Z de mogelijkheid om een stukje eerste klas glaswerk te gebruiken om foto’s te schieten. Ik heb het over de Moto Mods Hasselblad True Zoom camera module.

De unboxing is een erg plezierige ervaring. Hoewel we niet kunnen garanderen dat hij compleet is zoals we hem hebben uitgepakt, komen we onder anderen een mooie hoes tegen. De Moto Z Play waarmee we hebben getest, kan er samen met de True Zoom in. Wat de vorige tester ons wel heeft geleerd is dat het hoesje erg gevoelig is voor kattenharen. Die blijven er met het grootste gemak aan vast plakken.

Het mooie van het Moto Mods platform is dat het eigenlijk niet uitmaakt hoe dik een module is. Hasselblad heeft hierdoor veel ruimte gekregen om een mooi optiek in elkaar te zetten en om een goede grip op de camera te zetten. Dit maakt het fotograferen met de Haseelblad True Zoom meer een ervaring zoals we die van een goede compactcamera kennen en verwachten. Daarnaast is er ruimte voor een echte Xenon flitser.

Beeldkwaliteit

Het draait bij de Moto Mods Hasselblad True Zoom natuurlijk allemaal om het optiek en bijbehorende beeldsensor. Het optiek is voorzien van optische beeldstabilisatie, maar schakelt bij filmen terug op elektronische stabilisatie. Hij filmt op 1080p met 30 frames per seconde en dat is naar huidige maatstaven wat aan de lage kant.

De 12 megapixel BSI CMOS beeldsensor van de Hasselblad True Zoom heeft een ISO bereik van 100-3200. Niet extreem, maar zeker niet slecht. Er zitten vier standaard witbalansmodus in; gloeilamp, TL verlichting, zonnig en schaduw. Natuurlijk is er ook een auto modus. Vanuit de software is de camera ook in zwart/wit modus te zetten. Opvallend is dat de resolutie van deze Moto Mod met 12 megapixel een stuk kleiner is dan de 16 megapixels die standaard al op de Moto Z Play aanwezig zijn.

De camera app van Lenovo werkt doorgaans erg goed, maar met de True Zoom heeft hij soms toch wat moeite. Het scherpstellen op foto’s duurt soms echt te lang en… soms krijgt hij een object gewoon niet goed scherp. Ik zie het object dan wel even in focus komen, maar dat verdwijnt weer net zo snel. Handmatig scherpstellen kan wel, maar blijkt dan toch erg beperk. Het lijkt wel alsof het macro bereik compleet ontbreekt in het optiek.

RAW Fotografie

We krijgen er met de True Zoom ook weer een mobiele camera bij met ondersteuning voor RAW fotografie. De camera legt beelden dan vast in DNG formaat, net als bijvoorbeeld de Leica camera’s van Huawei. Doordat je wel in DNG formaat fotografeert krijg je achteraf echt enorm veel mogelijkheden tot bewerken. Zeker wanneer je bijvoorbeeld Lightroom op het toestel installeert.

Moto Mods Hasselblad True Zoom Adobe Camera Raw

Met een naam als Hasselblad verwacht ik dat Lenovo een betere beleving neerzet dan Huawei’s initiatief met Leica. En optisch klopt het plaatje aardig behalve dat het optiek weinig tot geen macro bereik blijkt te hebben. 10x echte optische zoom levert gewoon prima plaatjes op net als de optische beeldstabilisatie. Maar wat is hij langzaam. De Hasselblad True Zoom is optisch superieur in smartphonecameraland, maar het ontbreken van enige vorm van macro bereik is toch echt wel een gemis. Daaarnaast zouwen we bij het filmen toch meer dan 30 frames per seconde mogen verwachten op Full HD. De True Zoom is dus alles behalve zijn tijd vooruit.

De Lenovo Moto Mods Hasselblad True Zoom camera is onder anderen verkrijgbaar via Bol.com.