Review: Oppo Find X2 Pro, de beste smartphone van dit kwartaal

• Erg fijn display
  • Erg lange accuduur
  • Mooi ontwerp
  • Waanzinnige camera

• Nog niet draadloos te laden
  • Waarom een gaatje in het display!!!

Oppo’s eerste toestel in Nederland was de Oppo Find X. Daarmee zette het bedrijf de trend met de pop-up camera. Later kwam de Reno series met de haaienvin pop-up camera. Een stukje uniek design. De Oppo Find X2 Pro kiest opvallend genoeg voor een saai gaatje in het display, om de selfie camera achter te verstoppen. Toch blijkt deze smartphone goud.

In de verpakking van de Oppo Find X2 Pro vinden we naast het toestel zelf, de snellader, een USB-A naar USB-C kabel, een SIM tool en een USB-C Stereo headset met drie maten eartips. Oppo heeft al een screenprotector op het display geplakt. Bovendien krijg je ook een transparante cover meegeleverd.Netjes!

Wij ontvingen van Oppo de Black uitvoering van de Oppo Find X2. Een strakke, zakelijke uitvoering van het toestel die licht spiegelend is. In het voorjaarszonnetje wil je daar wel wat vingerafdrukken op zien, maar niet veel.

Ook Oppo kiest bij haar toestellen voor het ontwerp van de achterkant voor het design van een camera. Niet iedereen doet het, maar het filmt gewoon een stuk beter wanneer je de smartphone horizontaal houdt. De achterkant van het toestel is keramisch, dus niet van glas. We hebben geprobeerd met sleutels hier krassen op te zetten, maar dat gebeurde niet. De achterkant is echt keihard.

Prominent aanwezig in het ontwerp van de achterkant, is het camera eiland van het toestel. Net alt bij andere fabrikanten, neemt Oppo de ruimte om het toestel hier flink te verdiepen. Om op die manier betere sensoren en lenzen te kunnen plaatsen. Die hebben nou eenmaal ruimte nodig. Toch weet Oppo het eiland relatief compact te houden ten opzichte van Huawei.

Oppo Find X2 Pro Huawei P40 Pro Camera Eiland

Hoewel je rondom het toestel nog wel wat randen voelt, ligt het echt enorm prettig in de hand. Ik heb ook echt voldoende grip, wat nogal eens een dingetje is met grote smartphones. Ook met de buiging van het glas heeft Oppo erg goed gespeeld.

De Oppo Find X2 Pro is gemaakt voor het leven. Het toestel is IP68 waterdicht. Dus die onderwaterfoto’s tijdens de zwemles van je kind, maak je gewoon zelf.

Oppo heeft het 6,7 inch display van de Find X2 Pro, haar Ultra Vision Screen genoemd. Helaas zit er wel een gaatje in, maar verder is dit het fijnste display dat ik dit kwartaal in handen heb gehad. Dat komt door drie features.

Ten eerste, het AMOLED display heeft een 3K resolutie. Alles is haarscherp. Sterker nog, alles is meer dan haarscherp. Zeker voor een content maker, is een scherp display (513 pixels per inch) van belang om goed te weten wat het eindresultaat van een foto/video is.

Daar bovenop komt de 120Hz snelheid. Oppo is na Asus en Samsung de derde die 120Hz smartphones in Nederland verkoopt. Een slimme zet nu Huawei in haar nieuwste smartphone ook een sneller display levert, maar nog even blijft steken op 90Hz. Ook al een hele verbetering.

Tenslotte zijn er nog de softwarematige aanpassingen die Oppo doet. Zo zet Oppo in de avonduurtjes een blauwfilter aan en brengt het de kleurdiepte iets terug wanneer je erg laat nog met je smartphone bezig bent. Dit geeft een heel rustig beeld. Alleen tijdens het Netflixen zou ik die kleurdiepte toch graag behouden. Door de manier waarop Oppo met jouw ogen omgaat in het donker, hebben ze het toestel ook kunnen laten certificeren bij TÜV Rheinland.

Oppo voegt zich met dit toestel ook tot de beperkte club smartphones die HDR10+ content kunnen weergeven. Het AMOLED display van het toestel heeft met 1200 nits niet alleen een enorm hoge lichtopbrengst (handig in het zonnetje), maar kan ook 10-bit kleuren weergeven. Dan is het DCI-P3 kleurenspectrum weergeven waar fotograven fan van zijn, helemaal geen probleem meer. Dat spectrum wordt gewoon 100% ondersteund. De kleurnauwkeurigheid zou zelfs op JNCD≈0.4 liggen. Opnieuw onderstreept Oppo hiermee dat het achter de content creators aan gaat met het toestel.

Films kijken

Net als Sony’s Bravia, heeft ook Oppo een eigen videoverbeteraar ontwikkeld. Oppo noemt dit haar O1 Ultra Vision Engine. Deze boost de kleuren naar HDR en schroeft de framerate kunstmatig op. Het is lastig de effectiviteit van deze engine echt goed aan de tand te voelen. Wel kan ik uit ervaring vertellen dat streams via Netflix en Disney+ er heel goed uitzien op dit toestel.

Ook de speakers van het toestel dragen bij aan de beleving. Deze zijn Dolby Atmos gecertificeerd en klinken loepzuiver.

Ook voor de gamers

Hoewel ik er niet heel veel tijd voor heb, ben ik een fanatiek gamer. Dan merk je echt wel het verschik tussen de Reno 10x Zoom met een 60Hz display en de 120Hz van de Oppo Find X2 Pro. Alles ziet er soepeler en scherper uit op dit display. Daar komt bovenop dat het touchscreen van het toestel een sampling rate heeft van 240Hz. Aanrakingen worden dus zeer nauwkeurig en zeer snel verwerkt. Wel zo handig tijdens een potje Fortnite op dit toestel.

Oppo USB-C headset

Oppo heeft een rijk verleden als het gaat om het produceren van apparaten die geluid voort moeten brengen. Dit merken we in de standaard headset die Oppo meelevert. Met de relatief eenvoudige afstandsbediening, lijkt het niet veel te zijn. Maar het geluid uit de headset is verrassend goed gebalanceerd. Één van de beste gratis headsets die we bij smartphones aantreffen.

Specs

De Oppo Find X2 Pro draait op de Qualcomm Snapdragon 865 chipset. Deze is net iets sneller dan de Exynos chipset waar Europese Galaxy S20 series kopers het mee moeten doen. In de Pro versie die wij hebben getest ligt bovendien 12GB werkgeheugen (en 512GB opslagruimte). Het betreft een 5G chipset, dus met dit toestel maak je later dit jaar gebruik van supersnel internet in Nederland.

ColorOS is volwassen geworden

Oppo’s ColorOS was altijd een opvallende verschijning. En vooral heel erg wennen. Inmiddels is ColorOS echt een geweldige interface voor Android geworden. Het systeem is heel clean geworden. Natuurlijk levert Oppo ook verschillende apps mee met haar toestel. Van bloathware kunnen we niet echt spreken. De enige vreemde eend in de bijt is SoLoop. Een app waarmee je snel en simpel video’s kunt bewerken. We hebben ook al voorzichtig wat unboxing video’s op deze manier in elkaar gezet. Het werkt prima.

Ook opvallend is de Oppo Relax app. Deze helpt je om rustiger adem te halen. Om op die manier te ontstressen. Deze app zal wellicht een belangrijkere rol gaan krijgen wanneer de Oppo Watch op de markt komt.

We hebben nog wel een klein probleem gevonden in het notificaties systeem in combinatie met WhatsApp. We verwachten dat Oppo dit vlot zal oplossen.

Wat we nog graag zouden zien is een desktop modus zoals in Huawei EMUI en Samsung DeX aanwezig zijn.

Selfie camera

In het gat van de Oppo Find X2 Pro zit een selfie camera weggestopt. Deze selfie camera heeft een 32 MP 0.8µm  beeldsensor met f/2.4, (wide), 1/2.8″ optiek ervoor. Qua filmen loopt deze camera nog wat achter. Hij filmt op Full HD met 30 frames per seconde. Hier is wel ondersteuning voor HDR beelden. Optische of elektronische beeldstabilisatie is helaas afwezig. Plaatjes zijn wel haarscherp en de camera is zeer lichtsterk. Voor foto selfies wordt het display gebruikt als verlichting. Voor selfie video’s is dit helaas niet mogelijk. In het donker mis je dan wel net dat stukje verlichting.

Camera Eiland

Veel indrukwekkender is het camera eiland achterop de Oppo Find X2 Pro. De main camera is een 48 megapixel model met een 1.12µm grote pixel. Dit komt doordat Oppo er een 1/1.43″ grote beeldsensor in heeft gelegd. Met het 25mm optiek dar bovenop de sensor ligt, levert dit een lichtgevoeligheid op van f/1.7.

Tijdens het filmen met het toestel, zien we in het donker niet heel veel op het display. Maar kijken we de beelden terug, is wat de main camera neerzet echt indrukwekkend te noemen. Scherp beeld, veel details en vrijwel geen beeldruis. Super! De main caemera is optisch gestabiliseerd en kan gebruik maken van laser autofocus.

Na de main camera zien we nog een periscoopcamera. Oppo was niet de eerste die dit op de markt bracht, maar wel de grondlegger achter deze technologie. Dit stuk expertise zien we terug in de cameraopstelling die Oppo hier in heeft neergezet. Deze periscoopcamera is gemaakt op basis van een 13 megapixel 1/3.4″ 1.0µm beeldsensor. Daar bovenop ligt een 5x optische zoomlens. Ook deze is optisch gestabiliseerd en kan gebruik maken van de laser autofocus.

Ook voor de groothoek, heeft Oppo een sterke beeldsensor gekozen. Deze 48 megapixel camera heeft een 1/2.0″, 0.8µm beeldsensor. Met de 17mm lens erboven levert dit een lichtgevoeligheid op van f/2.2. Ook deze lens is optisch gestabiliseerd, al is dat doorgaans niet heel hard nodig bij groothoek camera’s. Oppo had hier kunnen bezuinigen, maar heeft dit niet gedaan.

Wanneer je gaat filmen met deze camera, maakt hij ook nog gebruik van gyro-EIS beeldstabilisatie. Filmen doet het toestel in HDR met maximaal 12 bit. In onze video zie je halverwege een BBQ die in slow-motion is gefilmd. De souplesse waarmee de vlammen worden vastgelegd is fantastisch. Dit is het eerste toestel dat dit zo mooi doet. Doorgaans zijn de heldere en rode kleuren in vlammen echt een probleem om goed weer te geven. Dit toestel doet het gewoon. Wouw!

Het totale zoombereik van deze smartphone ligt met deze camera’s op 17-170mm. Nieuwe sensoren zorgen ervoor dat de witbalans gelijk blijft over alle foto’s en video’s die je schiet. Ook dat hebben we hier op de redactie al enorm kunnen waarderen. De 170mm is de grootste zoom die de telelens levert en staat gelijk aan 10x zoom. Daarna kun je digitaal doorzoomen naar 60x. De kwaliteit loopt flink terug, maar het kan een bruikbaar plaatje opleveren.

Het lukt Oppo ook om de camera’s om te zetten voor macro fotografie. Zo hebben we bijvoorbeeld de foto gemaakt van de afstandsbediening van de Oppo headset in deze review. Ook dan heb je 48 megapixels beschikbaar.

Iets anders dat opvalt tijdens het filmen, is de beperkte ruis. Op de locatie overdag stond best wel een windje. Daar merk je nog maar heel weinig van. Oppo gebruikt een array van 3 microfoons om windruis uit te schakelen. Je kunt 3D modus aanzetten om surround sound op te nemen. Geweldig!

Accu en laden

Oppo is al jaren trots op haar VOOC technologie. Anno 2020 is deze geëvolueerd tot SuperVOOC 2.0. Met deze technologie splitst Oppo de accu in twee delen die gelijktijdig worden geladen. Zo wordt de warmte en slijtage goed onder controle gehouden. Je krijgt ook een speciale lader die de 65 Watt kan leveren die het toestel nodig heeft. Ja, dat is net zoveel als een MacBook Pro 13 van Apple of een MateBook 13 van Huawei. Iets meer dan een half uur en het toestel is helemaal geladen. Waanzinnig! Draadloos laden wordt helaas nog niet ondersteund. Zustermerk OnePlus gaat met de 8 Series wel draadloos laden ondersteunen. We open dat Oppo snel zal volgen. Oppo maakt ook netjes gebruik van de open Power Delivery standaard.

Oppo levert al jaren snellaad technologie op hoog niveau en dat was meer dan wenselijk. Met de Oppo Reno 10X Zoom was het heerlijk werken, maar eind van de middag moest toch echt de lader er al in. Maakt niet uit dat het laden kort duurt, je wilt niet tussendoor hoeven laden.

De 4.260 mAh accu is anno 2020 niet heel groot. Maar met dit toestel haal ik met gemak het einde van een drukke dag. Oppo heeft echt een enorme slag gemaakt qua uithoudingsvermogen. Top!

Conclusie: Oppo Find X2 Pro 5G

Ik hoef er niet geheimzinnig over te doen. De Oppo Find X2 is de beste Android smartphone die ik dit kwartaal heb getest. Het toestel haalt het einde van mijn werkdag met gemak. Levert een berg entertainment en laat me op hoog niveau content produceren. Zo is het beeldmateriaal van een hoop reviews deze maand, geschoten met de Oppo Find X2 Pro in plaats van de Huawei P30 Pro. Het verschil in beeldkwaliteit is echt enorm.

Oppo Find X2 Pro kopen