Review: Huawei P30 Pro domineert met haar camera

• Bloedsnel
  • Mooi
  • Waanzinnige camera
  • Erg goed display

• Nog steeds bloathware
  • Nog geen 4K video op de selfie camera

Ruim een week geleden waren we in Parijs voor de Huawei P30 Pro. In een hands-on las je al hoeveel plezier we hadden van de camera in het toestel. Vandaag lees je dat de rest eigenlijk ook gewoon goed zit.

In de verpakking van de Huawei P30 Pro zit het toestel met een USB-C headset, USB SuperCharge lader en USB-C kabel. We missen een simpele backcover en een 3,5mm adapter voor reguliere headsets. Het kan zijn dat deze ontbreken omdat we een vroege sample ontvingen.

Het mag gezegd worden, ons zwarte model is veruit het minst spannende dat Huawei fabriceert. Maar wil je een strak, zakelijk uiterlijk, voldoet de Huawei P30 Pro zeker aan de wensen. De afwerking is buitengewoon strak. Mede doordat de vingerafdrukscanner onder het display zit, dus geen gat achterop heeft.

Huawei heeft wederom voor glas voor- en achter gekozen. Mede om het draadloos laden mogelijk te maken. Het geheel ligt in een aluminium frame dat ook gezwart is. Een beetje een gun metal achtig idee.

Qua display zet de P30 Pro een heel klein stapje terug ten opzichte van de Mate20 Pro. Je krijgt namelijk een Full HD OLED display. Het is wel weer een gebogen display met echt prima prestaties. Zeker in volle zon laat het display zich goed zien. Ook fijn is dat de previews van de camera goed overeenkomen met de werkelijkheid.

Wat ook opvalt is dat Huawei in alle uitvoeringen heeft gekozen voor een druppelvormige inkeping. Dit kan omdat de TOF camera naar de achterkant is verplaatst, waar deze bij de Mate20 Pro nog aan de voorkant zat. Daarnaast is de speaker in de rand vervangen voor een soort ultrasone oplossing. Hierdoor leg je je oor op het scherm en wordt het geluid met trillingen doorgegeven. Best slim.

Aansluitingen

De Huawei P30 Pro is een USB-C smartphone. Daarbij lijkt Huawei letterlijk alle profielen te ondersteunen. Prik je een USB-C naar HDMI kabel in, krijg je meteen een complete desktopervaring wanneer je het toestel aan een display hangt. Gebruik je een USB hub, kun je vrij toetsenborden, muizen en andere accessoires aansluiten. Er lijkt stroom genoeg te zijn voor aangesloten apparaten. Ook opvallend is de IR blaster aan de voorkant. Is de afstandsbediening in de hotelkamer te ranzig, gebruik je gewoon een IR app om de TV te bedienen. Handig!

Huawei P30 Pro IR Blaster

Specs & benchmarks

En dan starten we meteen op het ene punt waar een toestel als de Samsung Galaxy S10+ de Huawei P30 Pro weet in te halen. Namelijk op snelheid. De P30 Pro moet het met dezelfde chipset als de Huawei Mate20 Pro doen. Niets mis mee, want met 7nm loopt deze qua energieverbruik vooruit op wat Samsung doet. Maar toch komt Samsung in de benchmarks zo’n 7% sneller uit. Merk je dat? Eigenlijk niet. De Huawei P30 Pro voelt echt enorm snel aan. Ongeacht wat je ermee doet.

In het toestel ligt dus de HiSilicon Kirin 980 chipset. Een octa-core chipset waarbij je 2 2.6GHz CPU’s, 2 1.9GHz CPU’s en 4 1.8GHz CPU’s mee krijgt. Bovendien krijgen die een zeer royale 8GB aan werkgeheugen om mee te stoeien. En dat geeft de chipset lekker de ruimte om goed te presteren. Overigens is in Azië ook een variant met 6GB werkgeheugen te koop. Tenslotte ligt er nog een snelle Mali-G76 MP10 GPU in voor gamers.

Waar je hier in Nederland wel uit kunt kiezen, is de hoeveelheid opslagruimte. Ons model bevat 128GB, maar er zijn ook 256GB en 512GB modellen. Wil je meer opslagruimte, kun je tot 128GB bij prikken met een speciale NM kaart. Deze neemt de ruimte in van een van de SIMkaarten. Huawei heeft deze kaart zelf ontwikkeld omdat deze minder ruimte inneemt. Binnenkort hoor je van ons meer over de prestaties van de kaart.

Android en EMUI

De Huawei P30 Pro wordt gleeverd met Android 9. Daar overheen giet Huawei haar EMUI 9.1 sausje. Wanneer je het toestel uitpakt, krijg je een soort iOS beleving. Alle apps worden eigenlijk op je homescreen geknald. Ware Android gebruikers zetten natuurlijk meteen de app drawer in EMUI aan zodat je het homescreen een beetje vrij kunt houden van apps die je nauwelijks gebruikt. Een andere leuke grap is dat de power knop gebruikt kan worden om Google Assistant aan te roepen. Gewoon een seconde indrukken. Jammer is wel dat het OS nog wat bloathware bevat. Denk aan o.s. eBay en Booking.com.

Selfie camera

De selfie camera van de Huawei P30 Pro heeft met 32 megapixels echt een enorme resolutie. De foto’s die hij neemt zijn enorm goed. Ook bij wat minder licht. Filmen gaat ook heel goed maar… waarom kunnen we in 2019 nog steeds niet in 4K selfies filmen? Daar zijn een aantal andere merken, met kleinere beeldsensoren, toch verder. Wat dan wel weer heel goed is, is de standaard ondersteuning voor HDR beelden.

TOF camera

Een grote verandering ten opzichte van de Huawei Mate20 is dat de TOF camera aan de achterkant is gezet. Deze wordt niet meer ingezet voor identificatie van de gebruiker. Wel kun je objecten nu in 3D scannen op een manier dat je het display nog kunt zien. En daarmee kun je veel grappige dingen doen met de P30 Pro.

4 Leica Camera’s Achter

Na Nokia’s Pureview introductie is 4 camera’s achterop misschien niet super bijzonder, maar de Huawei P30 pro kan heel wat meer dan wat de Pureview van Nokia kan. Gewoon door simpelweg iedere camera apart te benaderen.

Het verhaal begint goed met de 40 megapixel camera. Deze heeft een beeldhoek van 27mm en valt daarmee onder de groothoek camera’s. Wil je nog meer op het beeld, dan schakel je naar de 20 megapixel ultragroothoek camera. Wil je minder op beeld, dan schakel je naar de periscoop camera met een resolutie van 8 megapixel.

Huawei P30 Pro Periscoop camera

De periscoop camera is een telezoom camera met 5x optische zoom. Interessant is dat Huawei dit kan aanvullen met haar Hybrid zoom. Daarmee kun je tot 10 keer zoomen zonder verlies. Vroeger noemden we dit het ‘bijrekenen’ van pixels. Veelal met een bedroevend resultaat. Maar bij de P30 Pro is het anders. Daar is het plaatje met 10x zoom echt nog helemaal prima. Ga je voor extreem, dan kun je de combinatie gebruiken voor 50x zoom. Het resultaat is dan niet heel mooi meer, maar als je een leuke buurvrouw hebt neem je het misschien wel voor lief 😉

Geluid, voorbij hi-res audio

Waar de Huawei P30 Pro ons ook aangenaam verrast is met het geluid. Hoewel vrijwel iedereen tegenwoordig Dolby Atmos certified smartphones op de markt brengt, is de hardware van Huawei wel echt goed. Het levert een heel mooi, iets warm geluid met veel detail. Overigens ook draadloos met behulp van aptX HD ondersteuning over Bluetooth 5.0. De audiochipset kan overweg met 32-bit/384kHz hi-res Audio

Vingerafdrukscanner, nog sneller

De vingerafdrukscanner van de Huawei P30 Pro lijkt beter dan die van de Mate20 Pro. Waar de Mate20 Pro nog weleens moeite heeft om de vingerafdruk goed uit te lezen, is de P30 Pro wat vlotter. De Mate20 was de eerste generatie, dus daar namen we het voor lief, maar wie de P30 Pro heeft ervaren… weet nu dat het beter kan. Top!

Plaatsbepaling, nog beter

Huawei heeft een nieuwe toevoeging aan de ondersteunde satellieten voor plaatsbepaling. De Huawei Mate20 Pro ondersteunde al A-GPS (VS), Glonass (RU), BDS (CN) en Galileo (EU). Nieuw is de ondersteuning voor QZSS. Dit zijn de navigatiesatellieten van Japan.

Accuduur

De Huawei P30 Pro heeft dezelfde 4.200mAh accu meegekregen die in de Mate20 Pro debuteerde. Twee dagen gebruik lijkt geen enkele uitdaging voor de smartphone. Met haar Full HD display hoeft de chipset nou eenmaal wat minder hard te werken.

Het laden van deze Android smartphone gaat weer heerlijk snel. Met de eigen SuperCharger later pomp je 40 Watt door het toestel. Zo’n drie kwartier wachten en hij zit vol. Ook draadloos is de P30 Pro enorm snel. Draadloos accepteert het toestel 15 Watt. Dat is twee keer zoveel stroom als dat de Apple iPhone kan verwerken.

Ook reversed charge wordt ondersteund. De iPhone van je maat opladen, de elektrische tandenborstel, geen enkel probleem.

Conclusie: Huawei P30 Pro

In de benchmarks grijpt de Huawei P30 pro net naast de prijs voor de snelste, maar bloedsnel is hij wel. Het display is nog niet 4K, maar wel Full HD met perfecte helderheid en fantastische contrasten. De selfie camera filmt niet in 4K, maar wel in perfect FHD met HDR. Bij filmen met de eigen camera app, kun je nog steeds geen externe microfoon gebruiken. De EMUI Android skin is inmiddels enorm fijn, maar bevat bloathware. Ja, we moeten over de details zeuren op dit prijspunt, maar eerlijk is eerlijk. De Huawei P30 Pro is de smartphone waar ik al twee weken mee bel. Twee weken al mijn beeldmateriaal schiet. Wat is dit een enorm fijn toestel om te gebruiken. Hier ga je geen spijt van krijgen!

Huawei P30 Pro kopen