Review: Super Mario Run (Android)

• Veel content
  • Soepele gameplay
  • Voor iedereen goed speelbaar
  • Veel uitdaging

• Foutcode 804-9170 vorm een enorme uitdaging voor menig Android gebruiker

Eindelijk. Eindelijk. Eindelijk. Maanden na de release voor iOS, is Super Mario Run nu ook verkrijgbaar voor Android gebruikers. De afgelopen week mocht ik helemaal los gaan op één van de meest verslavende running games voor Android.

De prijs

En de meest verslavende is ook meteen één van de duurste. Net als onder iOS leg je een tientje neer om alle 24 levels van de game te mogen spelen. Maar zonder te betalen kun je met de eerste drie levels ook al een aardig eind komen. Natuurlijk zien we een hoop gezeur in de reacties op de app dat er betaald moet worden maar laten we eerlijk zijn, je krijgt er ook iets voor terug. De prijzen van mobiele games zijn al jaren belachelijk laag, of je moet genoegen nemen met dat je kinderen de hele tijd een partij reclame over zich heen krijgen. Dan leg ik dat tientje wel neer.

804-9170

Dat wil zeggen, de game kent op dit moment forse problemen die bekend staan als foutcode 804-9170. Hierdoor krijg je de gekochte levels niet. Een fors probleem dat vele Android gebruikers treft en waar Nintendo nog weinig informatie over geeft. Het is wel te verhelpen, maar niet eenvoudig. Er lijkt gewoon te weinig te zijn getest. Hoewel we Nintendo kwalitatief altijd erg hoog hebben zitten, heeft het team achter Super Mario Run hier wel echt een steek laten vallen.

Heb je het nog niet meegekregen, dan is het handig om te weten dat Super Mario Run geen gewone Mario game is. In die zin dat het wel een 2D platformer is, maar de besturing en gameplay echt enorm zijn aangepast op de mobiele gebruiker. Super Mario Run is letterlijk met één hand te spelen.

Dit komt doordat Mario standaard rent. Met een tik op het scherm laat je Mario springen. Blijft je vinger wat langer op het scherm, springt Mario wat hoger. Regelmatig zijn er routes die je kunt kiezen. Je veegt dan omhoog of omlaag en Mario volgt.

Kom je tegenstanders tegen, zal Mario die automatisch ontwijken, maar extra punten als je er gewoon op springt. Natuurlijk kom je ook munten tegen en munten zijn punten. Dit verhaal wordt nog beter wanneer je alle paarse munten in een level weet te verzamelen. Dit zijn er vijf in ieder level. Ieder level duur zo’n 90 seconden, maar je blijft ze keer op keer spelen om er het maximale uit te halen. En dan is er nog de mogelijkheid de levels opnieuw te starten met andere munten op andere locaties. Je blijft dus je strategie aanpassen in Super Mario Run. Oja, en uiteindelijk kun je de Princes nog een keer bevrijden ;-).

Denk je een beetje aan het einde te komen, kun je vele andere karakters vrijspelen die allemaal net even anders zijn qua gameplay. Je kunt de Toad Race spelen waarbij je het opneemt tegen anderen en je kunt jouw eigen Mushroom Kingdom bouwen. Om het allemaal nog extra aantrekkelijk te maken komt Nintendo ook regelmatig met extra uitdagingen. Bijvoorbeeld bonus items wanneer je iedere dag inlogt.

Conclusie Super Mario Run

Super Mario Run heeft dan zijn kwaaltjes, het is een prachtige instapper. Nog nooit was een Mario game zo toegankelijk terwijl dat altijd al een kenmerk van Mario games is geweest. Bovendien krijg je echt een enorme berg aan gameplay waardoor je aardig wat uurtjes aan Super Mario Run kunt verliezen. De bugs zijn dan erg vervelend, het plezier ligt erg hoog.