Picture of Roelof van Doorn
Roelof van Doorn

Review: RollerCoaster Tycoon 3D (3DS)

Roelof van Doorn beoordeelde namens GadgetGear de met 1.5 sterren.

THE GOOD

  • Brengt mooie herinneringen met zich mee

THE BAD

  • Mist alle details die RCT zo leuk maakten
  • Interface steekt vaak onlogisch in elkaar
  • Beperkt aantal objecten die je in een park kunt plaatsen

Op de PC was ik lang fan van de RollerCoaster Tycoon games van Atari. Totdat Atari met RollerCoaster Tycoon 3D op de markt kwam. De overdaad aan mogelijkheden in de nieuwe 3D engine haalde de snelheid uit het spel. Toen Atari eerder dit jaar een nieuwe RCT voor de 3DS aankondigde, was ik verheugd en tegelijk toch ook een beetje bang. Wist Atari de Glory Days van RCT2 of desnoods 1 om te zetten, of zou het toch de 3D flop worden die ze omzetten.

Het Idee

Voor iedereen die de serie niet kent, in RollerCoaster Tycoon ben jij de eigenaar van een pretpark. Je kunt er één in een sandbox opbouwen, maar ook één van de vele parken met een missie openen. In zo’n geval krijg je een park dat om ‘een’ reden niet goed loopt en mag jij uitzoeken waarom en hoe je dit oplost.

Atari vergaarde grote roem door het gemak van de gameplay en de grote hoeveelheid details die de game rijk is. Denk aan het plaatsen en roteren van decoraties, bouwen en tweaken van rollercoasters, het instellen van prijzen in de vele winkeltjes en natuurlijk de mogelijkheid om de mindset van bezoekers uit te lezen om uit te zoeken hoe ze over jouw park en jouw attracties denken. Ten slotte was het ook mogelijk om ontevreden bezoekers op te pakken en in één van de vele waterpartijen te verzuipen… Of om deze neer te zetten bij de attractie die hij of zij zoekt natuurlijk ;-).

Waar zijn de details?

Om even terug te komen op die details in de RCT series, die zijn compleet verdwenen. Het is niet langer mogelijk om personen te ondervragen, het is niet langer mogelijk om jouw attracties een unieke naam te geven, het is niet langer mogelijk om zelf bergen of dalen in het terrein aan te brengen en ook de weersinvloeden zijn uit RCT verdwenen.

UI

Op het moment dat je de game start, gaat het al mis met de kwaliteitsbeleving. De grote knoppen die ik op mijn scherm zie, zijn te klein voor de teksten die erop moeten staan. Hierdoor ziet de game er bij aanvang al cheap uit.

Wanneer je met de game aan de slag gaat, kom je er ook al snel achter hoe ingewikkeld en soms onlogisch de menustructuren in elkaar zitten. Ook de vormgeving van de menu’s wijkt totaal af van wat ik uit de originele serie gewend ben. Uiteindelijk ben ik meer tijd kwijt aan het stoeien met de navigatie dan met het stoeien met mijn pretpark

Conclusie

Fun maakt plaats voor frustratie. Ontwikkelaar N-Space laat in deze game een schoolvoorbeeld zien van hoe je een ‘gouden’ serie tot op het bot kunt slopen. Nintendo’s 3DS biedt alle mogelijkheden voor dit genre om een perfecte game neer te zetten en die zijn allemaal genegeerd. Man, wat een misser :-(. Een 3, meer verdient deze game niet.

Beschikbaarheid

RollerCoaster Tycoon ligt vanaf vandaag in de winkel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.