Review: Sony Mobile Xperia U

• Compact toestel
  • Android 4.0 update op komst
  • Aardige 5 megapixel camera
  • Goede Android voor een lage prijs

• 4GB Opslagruimte is niet veel
  • MicroSD-slot ontbreekt

Vandaag bekijken we de kleinste telg uit de NXT serie van Sony Mobile. Het gaat om de Xperia U die qua uiterlijk enorm lijkt op de Xperia S en de Xperia P van Sony Mobile. Hij is niet alleen kleiner in formaat, de specs zijn ook bescheiden in vergelijking tot de andere NXT Series toestellen. Dat zie je natuurlijk terug in de prijs.

Uitrusting

We deden eerder al een unboxing, en daarin kon je al zien dat het accessoirepakket van de Xperia U erg uitgebreid is. Naast een netstroom adapter, USB-kabel, Micro-SIM adapter en headset bevat de doos ook nog een screenprotector met applicator en schoonmaakdoekje. Tijdens het tikken van deze review merkten we zelfs dat we tijdens de unboxing een accessoire over het hoofd hebben gezien. Hij zat klem, maar de doos bevatte ook nog een wit beschermkapje dat je onderop je toestel kan klikken om zo het uiterlijk aan te passen. Overigens verkoopt Sony Mobile deze kapjes in verschillende kleuren.

Specs

De Xperia U loopt op een dual-core 1 Ghz CPU met 512MB RAM. Voor 3D games beschikt het toestel over een Mali-400MP GPU.

Android

Sony installeert standaard Android 2.3, maar heeft een update naar Android 4.0 aangekondigd. Sony Mobile heeft Android voorzien van haar TimeScape UI. Die integreert met onder anderen Facebook en Twitter waardoor je snel en gemakkelijk updates de wereld in kan slingeren.

Scherm

De Xperia U beschikt over een 480×854 pixel scherm. Met ongeveer 280 pixels per inch levert dat een mooi scherp beeld op. Natuurlijk maakt Sony voor deze smartphone gebruik van een Sony Mobile Bravia Engine display.

Geluid

De Xperia U valt ook op door de aandacht die Sony aan geluid heeft besteed. Het toestel is voorzien van Sony 3D Surround Sound technologie en dat is best leuk bij het kijken van films. Nee, het is nog steeds niet zo indrukwekkend als wanneer je een gewone hoofdtelefoon aansluit, maar het is geluid is beter dan menig andere smartphone. Ook tijdens gesprekken levert het systeem een loepzuiver geluid. Voor de fans van radio, bevat het toestel ook een FM ontvanger. Dat scheelt natuurlijk flink op je datakosten.

Camera

De Xperia U beschikt over een 5 megapixel camera. We hebben hieronder een drietal foto’s geplaatst zodat je een beeld krijgt van de foto’s die je met de Xperia U kunt schieten.

Naast de 5 megapixel foto’s, is het ook mogelijk om HD filmpjes te schieten op 720p.

Styling

De Xperia U kan ook gestyled worden. Het zwarte kapje dat onder de drie knoppen zit, is afneembaar. Zoals boven beschreven krijg je er meteen al een wit kapje bij. Andere kleuren zal je erbij moeten kopen. Toch blijft het niet bij deze uiterlijke aanpassingen. De LED’s achter de knopjes kunnen namelijk ook van kleur veranderen. Deze veranderingen vinden onder anderen plaats wanneer je het thema van het toestel aanpast. Erg leuk!

De Xperia U is het kleinste en goedkoopste toestel uit de NXT serie van Sony mobile. Dat zien we terug in de specs van het toestel. Hoewel we totaal geen problemen hebben met de snelheid van het toestel, is de 4GB aan opslagruimte wel een beperking om rekening mee te houden. Maak je veel foto’s en filmpjes, kan je beter voor een toestel als de Xperia P kiezen.