Iedereen ging op dag 1 los met reviews van de Nintendo Switch 2, maar het is juist interessant om te kijken hoe het platform zich ontwikkeld in de eerste maand. De eerste updates krijgt, de eerste nieuwe games uitkomen. Bovendien kregen we hem pas op de dag van de lancering, dus dan kun je nog niet zo gek veel vertellen over de batterijprestaties. Daar heb je echt gametime voor nodig.
De geschiedenis van de Nintendo Switch
Maar laten we eerst even een voorzichtig duikje doen in de geschiedenis van de Nintendo Switch. De originele Switch was in 2017 de eerste console van Nintendo die in haar eentje, twee productlijnen overnam. Nintendo kende altijd de Game Boy series als handheld in combinatie met een TV console. De Wii werd opgevolgd door de Wii U en die opvolging was verre van succesvol. De Wii U kende echter al een soort handheld console die in combinatie met de TV gebruikt kon worden. Maar die kon niet meer dan een paar meter van de console verwijderd zijn. Dat was voor die tijd technisch geweldig, maar onhandig genoeg om geen gat in de markt te slaan.
In 2017 verving de Nintendo Switch in eerste instantie de Wii U, maar drie jaar later (2020) werd ook de Game Boy 3DS series stopgezet. Alle focus werd verplaatst naar de Switch. Een jaar later, in juli 2021, introduceerde Nintendo ineens de Nintendo Switch OLED. Een OLED display en meer opslagruimte maakte het dat deze de bijnaam Switch 1.5 meekreeg onder gamers. Ook hier op de redactie schakelden we met drie Switches om naar het OLED model.
Unboxing
Voor de unboxing rechten we ons echt even op de Nintendo Switch 2 zelf, maar in onderstaande video zie je ook de unboxing van alle accessoires die Nintendo heeft uitgebracht en… beide uitvoeringen van de Nintendo Switch 2. Er is immers een uitvoering met Mario Kart World en zonder.
In de verpakking zit enorm veel documentatie, een HDMI kabel, een snelle USB-C lader, een USB dockingstation, een houder om de twee Joy-Con 2’s als controller te gebruiken, maar ook glijvoetjes met polsbandjes om ze als muis te kunnen gebruiken, een USB-C naar USB-C laadkabel en natuurlijk de Nintendo Switch 2 zelf. Heb je de Mario Kart World uitvoering, dan zit er een vouchercode bij in de doos. Helaas krijg je geen fysiek exemplaar.
De hardware verkennen in handheld modus
Om de hardware van de Nintendo Switch 2 echt goed te leren kennen, heeft Nintendo naar voorbeeld van Sony PlayStation, een game ontwikkeld die we prima de ultieme techdemo mogen noemen. Echter… bij Nintendo moet je een tientje betalen om de Nintendo Switch 2 Welcome Tour te mogen spelen. We houden echt wel van Nintendo, maar deze vinden we toch wel een beetje knieperig.
Hoe dan ook, Nintendo heeft heel veel veranderingen doorgevoerd. Dat begint met misschien wel het belangrijkste onderdeel van de machine; het scherm. Kreeg de originele Switch nog een upgrade naar OLED, gaat de Switch 2 terug naar een LCD display. Wel sneller, wel groter, wel scherper en formeel in staat om diepere kleuren weer te geven. Ik geef toe, ik mis de diepe contrasten van mijn Switch OLED wel een beetje als ik ze naast elkaar leg.
Om maar meteen op dat sneller scherm in te gaan, het display is in staat om tot 120Hz neer te zetten. En dat verschil is heel lekker bij titels als Mario Kart World. Die zien er echt heel gelikt uit omdat de snelheid van het display tijdens de races, een veel scherper plaatje oplevert. Hierdoor is het voor de die-hards heerlijk om net iets sneller door te hebben dat je de weg kunt afsteken.
Het standaard achterop is niet langer een smal pootje zoals bij de eerste switch. Deze optie was kennelijk zo populair, dat dit echt een standaard over de hele breedte van de console is geworden. Dit is steviger en stabieler. Hier zijn we echt heel blij mee, daar de Switch altijd in de kampeertas zit als enige entertainment device.
Ook handig is de dubbele USB-C aansluiting op de console. Daarmee kun je niet alleen een lader en accessoire aansluiten, maar je kunt ook kiezen waar je de lader in steekt. Dus gamen op je rug met een lader in de onderste poort is niet langer noodzakelijk. Heerlijk!
En dan de grote verrassing in het ontwerp. Nintendo neemt afscheid van de rails die het voor de Joy-Con gebruikte. Je krijgt nu een magnetische aansluiting. Die voelt iets losser aan, maar is in de praktijk enorm stevig. Bovendien zit er nog een kleine extra pinvergrendeling in om te voorkomen dat de Joy-Con alsnog losschieten.
De Joy-Con hebben een nieuwe optische sensor, waardoor ze ook gebruikt kunnen worden als muis. Deze optische sensor is een soort camera. Het bijzondere hieraan is dat de controllers in muismodus ook muisrotatie kunnen waarnemen. Dat doet de muis van jouw computer niet. Daarmee ontsluit Nintendo veel nieuwe manieren om met de muis te werken. Supertof.
Ook heeft Nintendo nieuwe analoge sticks geplaatst in de hoop controllerdrift tegen te gaan. Maar de eerste berichten van iFixit zijn daar wat sceptisch over. We verwachten wel dat als dit weer een enorm probleem wordt, dat Nintendo zich weer royaal gaat opstellen met de reparaties van jouw Joy-Con.
De hardware verkennen in TV modus
Het blijft gewoon bloedgaaf dat je jouw console tijdens het spelen kunt pauzeren, in de dock kunt schuiven om daarna op je TV verder te spelen. True, de PC en Steam-based handhelds komen nu ook met dit soort opties. Maar Nintendo blijft de meest soepele beleving.
De dock is voorzien van een aantal USB aansluitingen, maar qua USB-C aansluitingen blijft niks over, en dat is wel heel erg jammer. Jammer als je de Nintendo Switch 2 camera hebt gekocht. Die moet je namelijk via de USB-C aansluiting bovenop de switch aansluiten wanneer deze in je dock zit. Dat is een extra handmatige handeling waar ik in de praktijk niet heel blij van wordt. Het is een opvallende designkeuze omdat de camera een fysieke klep heeft om je privacy te beschermen. Hij is dus ontworpen om permanent aangesloten te zijn, maar de Dock biedt daar gewoon geen ruimte toe. Raar. Je krijgt aan de voorkant wel twee USB-A poorten om je accessoires op te laden. Denk aan externe laadoplossingen voor de Joy-Con 2.
De Nintendo Switch 2 zit vol microfoons. Deze gebruikt de console om het geluid in de ruimte te analyseren, ongeacht of je nu gebruik maakt van een eenvoudige TV of full blown 27.11 surround sound oplossing. Zo kan de Nintendo Switch 2 jouw stem niet alleen beter isoleren, maar ook het geluid beter afstemmen op de ruimte. Best slim, al valt de stemkwaliteit in GameChat modus nog wel mee. Daar kan Nintendo echt nog wel in verbeteren denken we.
Het belangrijkste in deze modus is natuurlijk de nieuwe 4K ondersteuning. Hoewel mijn Philips 805 OLED TV al prima in staat was om de graphics van Nintendo te upscalen naar 4K formaat, ziet dit er net wat meer crispy uit.
Onder de motorkap
Opnieuw tekende Nintendo voor een exclusieve chipset, al bouwen de Japanners de ervaring opnieuw op een custom Android ROM op. Ditmaal mocht Samsung de nieuwe NVIDIA Tegra T239 chipset bakken op haar 8nm schaal. Ter vergelijking, telefoons zitten inmiddels op 3mm schaal. Hoe kleiner de schaal, hoe sneller en hoe minder energie er nodig is.
De chipset bevat wel twee keer zoveel rekenkernen (8) ten opzichte van de originele switch. Nintendo heeft wel iets minder snelle rekenkernen uitgezocht. Mogelijk om een beetje op accuduur te besparen alsmede de warmteopbouw. Er liggen ARM Cortex A78C cores in.
Van de acht cores, zijn twee gereserveerd voor systeemtaken. Dus maar 6 beschikbaar voor games. Van de 12GB RAM in het systeem, is ook maar 9GB beschikbaar voor games. Die andere 3GB zijn ook voor systeemtaken. Dit maakt snelle wissels tussen games mogelijk, net als het soepel vastleggen van screenshots en video.
De GPU is op basis van 1.536 CUDA cores van Nvidia. Die is enigszins vergelijkbaar met de NVIDIA RTX 30 series op desktop computers. Dat is inmiddels stiekem toch wel heel sterk verouderde technologie en daarmee erg goedkoop in te kopen voor Nintendo. De originele switch kwam overigens ook al met flink verouderde GPU technologie op de markt, maar dat heeft toen de pret niet mogen drukken. Toen was er echt nog geen concurrentie in zicht.
De Nintendo Switch 2 ervaring
Inmiddels begint het aantal Switch 2 games op de eShop al stevig toe te nemen. Al is het bij sommige titels de vraag of ze ook niet prima gemaakt zouden kunnen worden op het niveau van de originele hardware. Het zijn vooral de krachtige titels als Cyberpunk en Civilization die meer uit de hardware halen dan met de Switch mogelijk was, waardoor je merkt dat je echt wel met nieuwe hardware aan het gamen bent. Sterker nog, ik mis echt wel de kwaliteit van het OLED display in de Switch 1.5. Ik hoop dan ook dat Nintendo snel met een OLED editie gaat komen, al snap ik dat het prijskaartje dan nog een flinke bump omhoog krijgt.
Voor evergreens heeft Nintendo wel upgrades uitgebracht. Vooral om beter weergegeven te worden op 4K, al is dat voor ons geen primair argument om de sprong naar een Switch 2 editie van een game te maken. Dat zit hem meer in extra content en features. Denk bijvoorbeeld aan The Legend of Zelda: Tears of The Kingdom (Switch 2 Edition) en The legend of Zelda – Breath of the Wild (Switch 2 Edition). Voor het huidige aanbod games kunnen we ons heel goed voorstellen dat je geen haast hebt om naar de winkel te rennen. Misschien het zelfs prima aandurft om te wachten op meer limited edition uitvoeringen van de Switch 2 hardware. We hopen daar richting kerst de eerste updates van te zien bij Nintendo.
Maar… hij is ten opzichte van de Switch echt bloedsnel. De nieuwe analoge sticks reageren net even wat lekkerder. De magnetische verbinding is door jongere kinderen veel gemakkelijker te gebruiken. En naarmate ik speel met de welcome tour, zie ik hoeveel potentieel hierin zit. Zoveel dat ik echt wel heel veel toffe ervaringen verwacht de komende maanden.
Batterijduur
Een stevige batterijduur is altijd een uitdaging geweest voor de Nintendo Switch. Zo ook bij de Switch 2, maar ook bij de concurrenten op PC- en Steamplatformen. Handheld gaming kost anno 2025 gewoon heel veel stroom. Powerbank gaming zal geen overbodige luxe zijn op de nieuwe hardware van Nintendo. Zeker met een meer energieslurpend LCD scherm. Je kunt op een volle lading een kleine 2,5 uur spelen.
De rol van Nintendo Online
Nintendo Online blijft belangrijk, maar niet noodzakelijk. Gamechat verdwijnt wel vanaf maart 2026 achter het Nintendo Online lidmaatschap, wat goed uit te leggen is. Deze functie kost immers veel dataverkeer over de servers van Nintendo, dus logisch dat het daar geld voor wilt zien. GameShare is hetzelfde verhaal, maar zat altijd al in Nintendo Online en kun je dus niet gratis proberen.
De backward compatibility is behoorlijk goed
Het grote voordeel van dat we wat meer tijd genomen hebben om te reviewen, is dat we ook veel oude titels hebben getest. Natuurlijk werkt van Nintendo Labo echt helemaal niks meer. De kartonnen creaties in het archief van GadgetGear zijn gemaakt voor de oude hardware. De nieuwe past niet, heeft andere sensors etc. Maar verder… werkt eigenlijk alles wel. Tot aan de eerste eenvoudige NeoGeo ports die we op de Switch gereviewed hebben aan toe.
Nieuwe geheugenkaarten
De oude MicroSD kaarten van jouw Nintendo Switch werken niet meer op de Nintendo Switch 2. Helaas. Nintendo hecht veel waarde aan snelle laadtijden van haar games. Net als Microsoft, verplicht Nintendo dus een bepaalde kwaliteit van opslagmedia in de nieuwe console. Dit is de MicroSD Express Card (EX) geworden. Zowel SanDisk als Samsung mogen deze kaarten produceren met Nintendo’s artwork op de verpakking.
Helaas hebben we nog geen goede hardware kunnen vinden om de kwaliteit van deze kaarten te benchmarken. Daardoor kunnen we ook niet zeggen welke van de twee merken een betere microSD EX kaart in elkaar zet voor jouw Nintendo Switch 2. Maar Nintendo geeft duidelijk de voorkeur aan Sandisk in het pakket voor reviewers. Dus we gaan er voorzichtig vanuit dat SanDisk weleens de betere kan zijn. In mijn beleving zijn de laadtijden van de kaart in ieder geval bloedsnel.
Conclusie Nintendo Switch 2
Nintendo kent een geschiedenis van ups & downs bij hardware releases. Een kassucces wordt steevast opgevolgd door een net wat minder succesvolle release. De Switch 2 oogt hetzelfde als de Switch. Het is de vraag of de consument de meerwaarde van de nieuwe hardware meteen snapt. Daar ligt voor Nintendo echt nog wat werk qua marketing. Zeker in een periode waarin die hardware stevig aan de prijs is, en bedrijven als Asus met PC- en Steambased alternatieven komt die grafisch echt wel heel veel sterker zijn.
Nintendo kiest opnieuw, eigenwijs, voor hardware waarmee unieke game experiences mogelijk zijn. En Nintendo is nog altijd briljant met haar first party titels. Of de Switch 2 het succes van de Switch gaat evenaren is spannend. We verwachten in ieder geval heel veel, heel toffe games te gaan spelen de komende maanden… en jaren.