Jeroen
Jeroen

Review: Rad Power Bikes RadMission Elektrische Metrofiets

Jeroen beoordeelde namens GadgetGear de met 4.5 sterren.

THE GOOD

  • Prachtig design
  • Prijs!
  • Goed zelf te af te monteren
  • Veel upgrades mogelijk
  • Gaaf remlicht
  • E-versnellingen x 5
  • Gashendel om weg te rijden

THE BAD

  • Gashendel werkt tot 6km p/u
  • Duidelijke afrem bij 25 km p/u
  • Geen vering
  • Stuur niet te verhogen

Rad Power Bikes, die naam hebben jullie al eerder gehoord. Enige tijd geleden mochten we de RadWagon reviewen. Een unieke, stoere E-bike voor dames, waar twee kids achterop konden! Voor de heren was er ook een antwoord op de vraag naar de tofste heren fiets op E-bike gebied. Beide fietsen waren bijzonder, niet voor iedereen, met verplicht kentekenplaatje en zeker geen instapmodellen. Daarom bedachten de helden van Rad een nieuw tegengeluid: De RadMission!

De RadMission is het ‘instapmodel’ van Rad Power Bikes. Een fiets die in een dames en heren variant verkrijgbaar is, met een keurige elektrische motor en verkrijgbaar voor (niet iets boven de) duizend euro! Wat kan deze fiets wel en wat niet? Je leest het hier!

Rad Power Bikes

Rad Power Bikes the Netherlands BV, komt gewoon uit Utrecht, oorspronkelijk uit Amerika en sinds vorig jaar helemaal hot en aanwezig op alle beurzen in Nederland. Vandaar dat het geen verassing voor ons was dat we Rad Power Bikes tegenkwamen op de Ebike Xperience.  Je kunt ze ook bijna niet missen. De fietsen zijn opvallend qua kleur (oranje, parelwit of zwart gekleurd) en zeer opvallend qua bouw en design.

De voordeligste E-bike

De RadMission is de voordeligste e-bike van Rad Power Bikes tot nu toe. Een strakke en stijlvolle elektrische stadsfiets met net wat meer functies en comfort. Deze e-bike is perfect voor dagelijks gebruik maar ook als vrijetijdsfiets, gewoon voor de fun. Hij is verkrijgbaar in een hoge- en middelhoge instap, is zo’n 7 kilo lichter dan alle andere Rad Power Bikes fietsen en met diverse optioneel verkrijgbare accessoires, is hij is completer dan je denkt. Perfect voor kortere ritten in dichtbebouwde gebieden. In deze review zetten we de fiets zelf in elkaar. Kijken we naar alle opties en testrijden we de eerste 60 km bij elkaar.

 

Unboxing RadMission

De RadMission komt in een supergave doos. Een prachtig kunstwerk staat aan de zijkant van de box die zo gaaf en groot is, dat het perfect als enorme kleurplaat zou kunnen fungeren. Chapeau! Als je zo een box binnenkrijgt dan begint de pret al voor het uitpakken.

Alright, open die doos! We zien direct de fiets, keurig ingepakt en beschermd tegen alle invloeden van het transport. Ik zie een Tools bag met daarin superveel handig gereedschap. Enorm uitgebreid! Wat fijn! Daarnaast ook een instructie om de fiets in elkaar te zetten. Dat is fijn, want dat ontbrak bij eerdere Rads.
Bij de RadMission heb je geen externe hulp nodig van de Fatsenmieker. Deze kan jij. Echt. Een half uurtje flink sleutelen en je missie staat voor je: de RadMission. Wat een plaatje!

 

Als de fiets in elkaar gezet is en de batterij is aangesloten op de fiets kan je meteen vertrekken, want de batterij wordt opgeladen geleverd. En wat een heerlijke fiets is dit! Tijdens de montage merkt ik dat het zadel eenvoudig omhoog en naar laag kan. Het stuur kan wel in hoogte worden versteld, maar alleen lager. Door ringen te verwijderen zakt het stuur een aantal centimeter. Ikzelf ben 1.86 en heb het zadel wat omhoog geschoven. Hierdoor zit ik wel in een echte mountainbike positie en minder in een city bike positie. Dat wil zeggen dat voor langere fietstochten je wel erg had op je handen steunt vanwege je houding.

Een mooie upgrade zou zijn om bijvoorbeeld een andere voorvork of stuur te kunnen aanschaffen of te kunnen kiezen zodat je jouw RadMission echt op maat kunt maken. Natuurlijk is er al veel keuze voor deze naked bike. Je kunt al kiezen of je een lage of hoge instap wenst. Een aantal kleuren en alle upgrades zoals spatborden, mandjes, standaard, achterzitje, fietstas, etc is allemaal beschikbaar in de online shop.

Als je de fiets nu koopt, dan krijg je de spatborden gratis en een standaard gratis. Echt een must mensen, als je gaat rijden zonder spatborden heb je de moddersporen op je rug staan en de kick standaard is echt ideaal! Het monteren ervan is een makkie, behalve bij het achterspatbord. Dan moet het achterwiel er helemaal af. Geen ramp en ik heb geprobeerd om het zonder te doen en dat lukte bijna! Eén schroefje kon ik niet niet genoeg bij, ook niet na het leeg laten lopen van het achterwiel. De inbus hoek was net te groot. Dus, eraf dat wiel. Dat is even prutsen en zorgen dat je alles netjes terug monteert.

Wat maakt deze RadMission speciaal?

Smalle banden

In vergelijking met de RadRhino en de RadWagon heeft de Mission iets smallere banden. Maar nog steeds zijn dit grotere banden dan jouw fiets thuis hoor. De 27,5 “x 1,95” Kenda Kontact-banden met K-Shield lekbestendige voeringen zijn superstoer en bieden iets van vering tijdens woeste fietstochten.

250 W naafmotor

Een krachtige 250W naafmotor zorgt voor 50 Nm koppel en laat je vooruitschieten als een racket. Er zit zoveel power in deze fiets dat je heel duidelijk voelt dat je de 25 km p/u bereikt. De fiets remt af op de motor en dat geeft een domper van een gevoel. Je wilt verder, sneller en je voelt dat de fiets en jij het aankunnen. De wetgeving alleen niet.

Enkele versnelling Aandrijving

De fiets heeft geen versnellingen. Geen gemis mensen. Op de RadWagon en de RadRhino heb ik nog nooit de versnellingen aangepast vanaf de zwaarste. Versnellen doe je met de electrische standen en dat zijn er op deze fiets 5.

Nieuwe, innovatieve batterij

Een nieuwe 48V 10,5 Ah 504 Wh accu. Deze is vergelijkbaar met de eerste varianten RadWagon. Een stevige batterij die iets inlvert op vermogen maar ook op gewicht. Met 3 kg is het bijna 1 kg lichter dan het standaard accupack, maar biedt het toch het 45-80+ km bereik.

Lichter gewicht

De RadMission weegt 7 kg minder dan elke andere fiets in het assortiment en dat merk je. Geen getil of gedraai met zwaargewichten. Een prima gewichtje om te tillen.

 

Geïntegreerd Remlicht

Ja, dit is zo vet. Een aangedreven remlicht door de hoofdaccu en beschikt over een licht dat geactiveerd wordt elke keer als de rem gebruikt wordt.

Het remlicht!

 

LED Controlepaneel

Dat was eventje schrikken. Het gave LCD scherm is gewijzigd naar een vereenvoudigd LED-bedieningspaneel. Dit vond ik altijd erg stoer en gaf een aantal interessante opties, maar goed. De prijs maakt het duidelijk; je moet ergens inleveren. Het LED paneel is wel erg duidelijk, gemakkelijk en minder gevoelig voor regen en andere weersinvloeden. Met extra knoppen voor verlichting en trapondersteuning, en LED’s om de batterij- en ondersteuningsniveaus aan te geven.

LED bedieningspaneel

 

Twist Power Assist

Oeh! Deze kende ik al. Hup op de fiets, gashendel aan en!!!! Ohhh, de gashendel is iets aangepast. Het is geen fietshulp, maar loophulp geworden. Hij gast enkel tot 6 km p/u… Dat is echt jammer. Het was zo tof om af en toe lekker te scooteren op je fiets. Ik snap het wel, wellicht dat een volledige gashendel ondersteuning toch weer een kentekenplaat zou betekenen. Nu schiet je niet weg, kan je niet scooteren, maar wel op loopsnelheid met iemand meerijden. In de praktijk kom je dit eigenlijk nooit tegen, behalve wanneer je met je zoontje van vijf wilt gaan fietsen. Dan kan je op zijn snelheid lekker mee brommeren.

Verkrijgbaarheid

De RadMission is nu verkrijgbaar voor 1099! En als je er eentje besteld krijg je er gratis spatborden en een kick standaard bij! Dat is echt een hele strakke deal, boven op de strakke deal.  Bestellen met deze aanbieding doe je hier. 

Conclusie

De Rad Power Bikes RadMission is één van de goedkoopste E-bikes ter wereld en dat zonder een B-merk te zijn. De RadMission ziet er superstoer uit, heeft tal van gave opties zoals het remlicht en de gashendel. Daarnaast kan je fiets nog verder upgraden met talloze stoere extra’s. Deze fiets is snel. Hij schiet weg wanneer je de ondersteuning op vol zet en houdt keihard in als je de 25 km p/u bereikt. Hij rijdt comfertabel, maar ik mis wel de vering die ik bijvoorbeeld kende bij de Rhino. Het stuur kan ik niet hoger zetten zodat de fiets in de sportievere mountainbike houding komt. Dat maakt mijn ritten korter. Wil ik echt een langer stuk op mijn gemak fietsen, dan wil ik mijn stuur hoger kunnen afstellen. De actieradius van deze batterij is echt super. Ik heb mijn eerste 60 km gehaald op 1 batterij en dit was in de hoogste ondersteuning. Zou je dit dus niet doen, dan doe je nog langer met je batterij.  De remmen, het zadel, de handgrepen, de banden, alles is bijzonder gaaf uitgwerkt en rijdt gewoonweg fantastisch. Zien we volgend jaar een RadMission 2 met vering en een hogere gashendel ondersteuning, dan zou ik die fiets nog liever willen, ook al zou die iets duurder zijn.

 

4 reacties

  1. Ik heb deze fiets 2e hands gekocht. Nog geen jaar oud.
    Ben er nu iig heel blij mee.
    De fiets is erg stabiel en de ondersteuning is erg krachtig.
    Als je de accu aanzet kun je de sleutel eruit nemen. Dat is ideaal.

    Zijn er verbeter punten? Jazeker.
    Het stuur aan is niet hoger te zetten waardoor grotere mensen nogal voorover leunen.
    De ene versnelling die er is die is toch wel erg groot.
    Ik heb de extra display erop zitten en iedere keer als je de fiets aanzet gaat het licht automatisch aan. Dat zou niet hoeven voor mij.
    De lak en extra spatborden beschadigen nogal snel.
    De remmen zouden ook wat meer kunnen doen. (ik ga binnenkort nieuwe remblokjes erin zetten misschien dat dat helpt)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.