Review: Rad Power Bikes RadExpand 5, Monstertruck onder de vouwfietsen

Vouwfietsen zijn voor mij als fietser van 184CM lang vrijwel zonder uitzondering te klein. Daarom zijn vouwfietsen zonder motor voor mij meer een straf dan een handige tool om van A naar B te komen. Bovendien zijn vouwfietsen vaak van die slappe dingen waar je met mijn gewicht beter niet op kunt zitten. Hoe anders is het met de RadExpand 5 van Rad Power Bikes. Als er een monstertruck onder de vouwfietsen is, is het dit beest.

Levering

Het is mogelijk om de fiets bij Rad Power Bikes in Utrecht op te halen en af te laten monteren, of bij één van de aangesloten servicepunten. Daar vallen ook vele Kwik-Fit vestigingen onder. Daar kun je ook terecht voor garantie- en andere reparaties. Handig, maar wij kozen voor levering aan huis. Lekker zelf in elkaar zetten en zo deze fiets echt zelf leren kennen. Een ervaring die menig eBike merk (o.a. VanMoof en Gazelle, bij Gazelle is duurtesten helemaal geen optie) ons ontneemt omdat ze zo meer controle hebben over de testervaring. Bij Rad krijgen we dus de echte consumentenervaring.

Heel eerlijk, ik hoopte dat de vouwfiets compleet en opgevouwen geleverd zou worden. Dat zou best gaat zijn. Toch is het niet zo. De opbouwervaring lijkt sterk op die van de RadWagon 4 die ik vorig jaar heb getest, maar is zeker geen straf.

Ik moet de trappers, het stuur, het voorwiel, de spatborden en de koplamp op de fiets monteren. Met de meegeleverde documentatie is dat voor mij inmiddels prima te doen. Gelukkig heeft Rad ook vele video’s online waarin ze uitleggen wat je moet doen. Je komt er dus wel uit.

Bovendien krijg je letterlijk al het gereedschap dat nodig is voor het opbouwen van de fiets, behalve een kniptangetje om alle tie-rips te verwijderen. Dus steeksleutels, inbussleutels, schroevendraaier. Alles is er. En je krijgt een handige toolbag om al het gereedschap in op te bergen. Zo heb je altijd precies de juiste tools bij de hand. Handig en netjes. In totaal was ik een klein half uurtje bezig met deze klus.

Ontwerp

De Rad Power Bikes RadExpand 5 is ontwikkeld voor mensen met een lengte van 147-178 CM. Hier in Nederland zijn we gemiddeld wat langer. Met mijn lengte van 184 CM zou ik deze fiets dus eigenlijk moeten overslaan. Inderdaad kan ik mijn beenspieren niet optimaal benutten omdat ik niet voldoende kan strekken. Zou ik deze fiets zonder motor moeten aantrappen, is dat een pittige klus.

Het is alleen niet zo dat ik veel alternatieven heb. Een maximale lengte van 178 CM is voor een vouwfiets namelijk al heel lang. Ik heb in het verleden Dahon en Brompton vouwfietsen gehad die nog minder hoog waren, waar ik nog ongemakkelijker op moest fietsen. En nogmaals, je hebt hier een eBike, dus dat kracht zetten is niet super belangrijk om van A naar B te komen.

Handig is het model van het frame. Het is een doorstap fiets en daarmee geschikt voor mannen en vrouwen. Het scharnier van de fiets is enorm om te zorgen dat het frame ten alle tijden rigide blijft aanvoelen. Bovendien is er een dubbele vergrendeling om te voorkomen dat deze onverwacht open kan schieten. Overigens is het stuur lekker hoog en zo opgebouwd dat het echt heel stevig en daarmee veilig aanvoelt.

Opvouwen doe je dan ook in drie handelingen. Eerst duw je de zadelpin helemaal omlaag in het frame. Dan klap je het stuur om. Ook die heeft een dubbele vergrendeling. En daarna klap je het frame om. Voorop zit een extra standaard om te voorkomen dat hij voorover valt. Deze zit net onder de trapas. Helaas heeft deze geen rubberen laag om de lak te beschermen tegen de krassen die tegels op dit onderdeel veroorzaken. Toch is er geen reden om te vrezen voor roest. Dit is het deel van de fiets dat van aluminium is. Dus ja de lak zal er slijten, maar nee dit is geen probleem en valt door de positie waarschijnlijk helemaal niet op.

Wat Rad nog altijd heel fijn doet, is blijven kiezen voor een losneembare accu. Wanneer je in de randstad woont, hoef je dus niet jouw hele fiets drie verdiepingen omhoog te slepen door het trappenhuis om hem op te laden zoals bij een VanMoof het geval is.

Over krap wonen gesproken, ik zou willen dat alle ebikes met het stuurscharnier komen dat Rad gebruikt. Doordat je het stuur altijd wet kunt klappen, neemt de fiets veel minder ruimte in, in mijn Vinex schuurtje. Ondanks dat het een fatbike is.

Een geveerde voorvork ontbreekt in het ontwerp van de RadExpand 5. Die was wel aanwezig in de RadMini 4. We hebben geen idee waarom deze is verwijderd, maar door de dikke banden van deze opvouwbare fatbike, vang je in de praktijk toch nog heel wat trillingen op. Dus daar hebben we zeker geen zorgen.

Het frame kan formeel een gewicht tot 125 kilo dragen. De monteurs van Rad vertellen me dat het waarschijnlijk wel wat zwaarder kan. Het maximale gewicht komt vooral voort uit de naaf van de fiets. Die heeft veel te leiden onder zwaardere gewichten. Het laatste dat je wilt is dat de naaf breekt tijdens het fietsen.

Met mijn 119,7 kilo (op het moment van aanvang van de test, inmiddels wat minder) heb ik dus nog een paar kilo speling. Hoewel de fietsendrager meldt dat je er maximaal 25 kilo op mag leggen, merk ik dat mijn zoon nog prima achterop kan. De fiets kraakt totaal niet. Hij weegt rond de 40 kilo. Ook heb ik, zonder mijn zoon, per ongeluk een greppel gepakt toen ik deze fiets op Hof van Saksen aan het testen was. Deze klap leverde totaal geen merkbare schade op aan de fiets. Waanzinnig!

De rijervaring

Laten we het meteen over de rijervaring hebben. Vering vanuit de banden is een prima plan. Tijdens mijn week bij Hof van Saksen heb ik veelvuldig over het strand gefietst. Het was echt lekker herfstvakantieweer, dus de bovenste laag van het goudgele zandstrand was gortdroog. De brede Kenda banden hadden ruim voldoende grip om te voorkomen dat ik onnodig stil kwam te staan. Ook bochten waren geen probleem en af en toe spoot er wat zand op. Ja, dat noemen we dan sportief rijden 😉

De standaard is overigens ook mooi breed uitgevoerd. Hierdoor blijft de fiets ook op het losse zand keurig overeind staan. Dat is fijn, want je wilt niet je ketting in het zand hebben liggen.

 

Dichterbij het water is het zand hard en geribbeld. Natuurlijk voel ik de trillingen tijdens het fietsen door het frame heen slaan. Zeker omdat ik gewoon heel hard fiets. Echter merk ik ook hoe lekker veel trillingen worden opgevangen door de dikke banden. Zonder zou dit niet te fietsen zijn geweest.

Ik ben bij Hof van Saksen ook het bos in getrokken. Daar is flink gesnoeid. De bodem ligt vol losse takken en houtfragmenten. Net als in het losse zand, weten de banden prima met de losse rotzooi om te geen. Ik voel me zeker en veilig op de fiets. Heerlijk.

Wat fijn is, is dat Rad altijd een kickstart meelevert. Een soort gashendel in het rechter handvat zoals VanMoof dit eigenlijk ook doet met een knopje. Hierdoor helpt de motor je op snelheid te komen wanneer je wegfiets bij een stoplicht. Maar er is nog een voordeel. Ik zelf fiets met de trapondersteuning in standje 1. Als ik een afspraak heb, wil ik echter niet bezweet aankomen. Moet ik hier in Nijmegen een brug op, gebruik ik de kickstart om me net die extra duw in de rug te geven zonder dat ik mijn benen laat wennen aan standje 4.

De fiets die we naar Hof van Saksen meenamen was een zwart demo model van Rad zelf. Na vakantie werd de bestelling geplaatst voor de witte die je ook op de foto ziet. Het demo model was al goed ingeremd. Daarmee was het prima zwarte strepen trekken op de weg wanneer je vol in de rem gaat. Lekker stoer. De witte hebben we nu een kleine 400 kilometers mee gefietst en begint nu qua remmen ook wat feller te worden.

Mijn langste non-stop rit ligt inmiddels op 1 uur en 43 minuten non-stop. Net als veel mannen heb ik normaal snel last van een ‘slaapzak’ tijdens het fietsen. Met name op MTB of juist hele brede zadels. Met het zadel dat Rad heeft gekozen, heb ik hier veel minder last van dan normaal. Op deze lange rit heb ik maar twee keer moeten gaan staan om de doorbloeding weer op gang te helpen. Een record ten opzichte van alle andere zadels die ik heb gehad in mijn leven. Ondanks dat ik wat lang ben voor de fiets was het bovendien prima te doen. Geen rare spierpijen e.d.

Dragen

Om de Rad Power Bikes RedExpand 5 gemakkelijk te dragen, levert Rad een klittenbandstrip mee om beide framedelen aan elkaar te zetten tijdens transport. Daarbij is het belangrijk dat je de twee wielen evenredig aan elkaar hebt staan wanneer je de fiets bij elkaar bindt. Wij hebben nog een tweede klittenbandstrip geregeld om ook het stuur vast te zetten. Dat is toch wel handig om te voorkomen dat alles veel aan het stoten is.

Met een gewicht van 28 kilo weegt de fiets 2 kilo minder dan haar voorganger. Hoewel Rad voor de voorvork staal nodig heeft om deze stevig genoeg te maken, is de rest van het frame van 6061 aluminium uitgevoerd om het gewicht te beperken.

De Samsung accu weegt nog 3,5 kilo, daar ontkom je nog niet aan. Wat fijn is, is dat je hem er natuurlijk altijd uit kunt halen, in tegenstelling tot de goedkopere Chinese vouwfietsen. In de praktijk knal ik de accu vaak in mijn rugzak om zo de fiets gemakkelijker te kunnen dragen.

In het fietszadel zit nog een comfortabel detail in het productontwerp. Er zit namelijk een tilbeugel aan. Zo pak je de fiets nog iets gemakkelijker op.

Vervoeren

De RadExpand 5 is gemaakt om staand te vervoeren. In Amerika, waar het merk vandaan komt, zie je weinig kleine auto’s op de weg. Daar is dat totaal geen probleem. Hier in Europa rijden kleinere auto’s. We hebben de fiets vervoerd in een Toyota Aygo en Toyota Prius. In beide gevallen moest de achterbank plat en de fiets liggen. Daarbij is de instructie om hem op het stuur te leggen en niet op het derailleur om te voorkomen dat je schakelproblemen krijgt. Dit is wel het moment waarop het ingevouwen stuur het frame flink kan beschadigen zoals je op de foto ziet.

Hier bij GadgetGear hebben we een oplossing in gedachten en zijn we een plastic schildje aan het maken dat je over het frame kunt klikken. We zijn ook aan het kijken of we hier een model voor een 3D printer van kunnen maken zodat we dit met je kunnen delen. Rad plaatst namelijk zelf wel een doorzichtige sticker ter bescherming, maar dat is zoals je kan zien niet sterk genoeg. Ach… we moesten toch een nadeel vinden aan deze fiets.

We hebben de fiets ook in een BMW hatchback vervoerd. Daar was het helemaal geen probleem om de fiets achterin te zetten.

Oordeel van de fietshandelaar

We vroegen afgelopen week ook aan fietsenspecialist Bijzonder Mobiel wat zij van de RadExpand 5 vinden. Voor een vouwfiets waren ze enorm onder de indruk van hoe stevig de fiets aanvoelt. De afstelling van de versnellingen en remmen is vanuit de doos al prima, al moeten de remmen wel echt nog inslijten. Daar maken ze zich geen zorgen over. Prijstechnisch is deze fiets best goedkoop. Bijzonder Mobiel geeft aan dat er wel een flinke besparing in het Shimano 7-Speed MicroShift RD-M26 derailleur. Echter is dat niet heel belangrijk omdat het omdat de motor in het achterwiel de kracht niet over de ketting hoeft te leveren. We zouden ze bij een fiets met dit gewicht en bijbehorende snelheid liever een hydraulisch remsysteem zien, maar dan zou het prijskaartje ook omhoog moeten. Echt een ramp is het ook niet. Met andere woorden, echt een heel goed vouwfiets voor het prijskaartje.

Anti-diefstal

Wat we missen in het frame is een paar openingen die gemaakt zijn om een goede kwaliteit kettingslot doorheen te voeren. Het is echt zoeken waar ik mijn Abus of Axa fietsslot doorheen kan lussen om de fiets goed vast te zetten. Je wilt dit immers niet via de voorvork doen omdat het dan een kwestie is van het voorwiel losmaken om de fiets te stelen. Hier zit vanuit ons dus echt nog een kleine wens in het productontwerp van deze fiets.

Ook hier is het weer heel fijn dat je de accu eraf kunt trekken om de fiets minder interessant te maken voor diefstal. Stel dat je de accu niet mee kunt nemen, dan heb je nog een aardig alternatief. Standaard zit hij namelijk op slot en is hij niet van zijn plaat te trekken. Daar heb je echt de sleutel voor nodig. Bovendien kun je hem met de sleutel in de off stand zetten. Zo kan een fietsendief dus niet zomaar de fiets starten. En als de accu niet van het frame kan, kun je ook de elektronica niet vervangen. Heel slim.

Veiligheid

Rad Power Bikes is altijd goed bezig als het om fietsveiligheid gaat. Standaard wordt de fiets met een volledige LED verlichting set geleverd. Die lichten vallen ook goed op in het donker en de koplamp zorgt ervoor dat je ook echt kunt zien wat er voor jouw fiets gebeurd. Handig, want als ik naar ons kantoor fiets, is dat door een lang en donker bos. Dus dit is precies waar je op hoopt. Bovendien schakelt de verlichting altijd aan wanneer je de fiets aan zet. Je moet dus handmatig de verlichting uitzetten als je dat niet wilt. Het gevolg is dat ik overdag ook met verlichting aan fiets. Net als bij dagrijverlichting bij een auto, val ik dus extra op in het verkeer.

In de dikke Kenda fietsbanden zit een witte, reflecterende ring verwerkt en ook het logo werkt als een reflector. Wanneer ik van opzij wordt aangeschenen, val ik dus extra op. Zowel voor als achter zijn ook reflectors geplaatst. Dat klinkt overbodig als je LED verlichting hebt, maar bij een lege accu is de verleiding om in het donker toch op te stappen groot (zo zijn we als mens) en dan val je in ieder geval nog iets op.

Ook tegen lekrijden van de banden ben je beschermd door Rad. Er is namelijk gekozen voor de wat duurdere Kenda CST BFT 20” x 4” banden. Deze bevatten een speciale strip in het loopvlak die extra stevig is en zo moeten tegengaan dat iets door het rubber prikt.

Daarnaast hebben de banden nog een groot voordeel. In los zand en in sneeuw heb je heel veel meer grip. Zeker ook in bochten. Hierdoor kun je ook onder gladde omstandigheden nog redelijk doorfietsen. Tijdens het remmen, merk je ook dat je veel meer grip hebt door het brede loopvlak.

Natuurlijk zit er op het stuur nog een fietsbel. Deze zit meteen naast de bediening van de motor. Dit is voor de linker duim wel wat ver weg. Bij eerdere modellen van Rad zat de fietsbel vaak in de rem verwerkt. Dat zou hier ook heel fijn zijn geweest.

Tenslotte werkt de kickstart ook fijn mee aan een veilige ervaring op de vouwfiets. Die zorgt ervoor dat je net even wat sneller wegkomt wanneer je voor iemand moet uitwijken.

Elektrisch systeem

De Europese uitvoering van de Rad Power Bikes RadExpand 5 komt niet met de 750 Watt naafmotor die ze in de VS mogen rijden, maar een wat makkere 250 Watt motor waarmee je hier gewoon de weg op mag. Hoewel we veel rumoer lezen, is de RadExpand dus street legal in Nederland.

Fietst hij dan langzaam? Nee, dat zeker niet. De gemiddelde ebike haal ik echt wel in en ook trekkers passer ik doorgaans keurig aan de linker kant wanneer ik door de boeren dorpjes van de Betuwe fiets. Ik heb veel kracht in de benen en geniet ervan om zo hard mogelijk te gaan op deze fiets.

Hoe ver je komt op de 672Wh Samsung accu hangt erg af van de mate van trapondersteuning en het aantal bruggen/kilometers met wind tegen. Rad geeft een schatting af van 42-70 kilometer. Ik gok dat het aardig in die richting zit.

Net als andere ebikes moet je bij ingebruikname de accu conditioneren. Dat is iets dat je ook op een later moment kunt doen als je merkt dat de accucapaciteit aan het afnemen is. Na de eerste drie ritten moet je de accu 12 uur aan de lader hangen. Heel eerlijk, voor mij was dat een heel geregel. Vooral omdat ik dit soort accu’s niet graag aan de lader heb hangen terwijl ik slaap. Aan de ene kant dus even een vervelde start omdat je meteen zoveel mogelijk kilometers wilt maken, van de andere kant goed dat je zo op de lange termijn jouw accu in betere conditie kunt houden. De accu blijft één van de duurdere onderdelen van een ebike.

Ga je op reis met de RadExpand 5? Dan is het goed om te weten dat de lader die je meekrijgt een 48V 2A model is dat zowel tussen de 110V en 240V kan werken. In alle landen kun je dus laden met deze ebike.

Op deze ebike zit geen fancy display, maar een compacte bedieningsunit die met LED’s de status van de accu, trapondersteuning, verlichting en eventuele fouten weergeeft. Het is even wennen, maar eigenlijk wel heel erg duidelijk. Het enige dat ik mis is mijn actuele snelheid en het aantal kilometers dat ik heb gefietst.

Accessoires

Wie net als mij een volledig LCD display mist, heeft geluk. RAD heeft die nog wel als optie beschikbaar. Daarnaast is er nog een enorm assortiment aan accessoires voor deze fiets, waaronder een fietsmand aan de voorkant die met vier bouten aan het frame gezet kan worden. Daar zou je nog eens 14 kilo aan gewicht op kunnen laden. Dus net zo stevig als bij de andere fietsen van Rad.

Conclusie Rad Power Bikes RadExpand 5

Na de leenfiets was ik op de redactie zo blij met de rijervaring, dat ik een bestelling mocht plaatsen voor mijn eigen exemplaar. Een vouwfiets is voor mij van enorm belang omdat ik veel in de randstad moet zijn voor perspresentaties. Het is lekker om dan vanaf de rand van de stad het laatste stuk te kunnen fietsen. Het comfort van de Rad Power Bikes RadExpand 5 is echter zo hoog, dat ik hem ook voor het dagelijks fietsverkeer van en naar kantoor gebruik. Eigenlijk gewoon voor alles en dat is misschien wel het bewijs dat deze fiets echt geweldig is, op een paar kleine schoonheidsfoutjes na.

Arjan Olsder beoordeelde namens GadgetGear de met 5 sterren.

THE GOOD

  • Meest compacte fatbike
  • Lekker vlot met de kickstart
  • Enorm goede wegligging
  • Gaat prima offroad
  • Veel aandacht voor veiligheid
  • Gemakkelijk te assembleren na ontvangst

THE BAD

  • Stuurpen kan na opvouwen het frame beschadigen
  • Weinig mogelijkheden om een dikke ketting door het frame te trekken

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.