Foto van Jeroen
Jeroen

From Scratch To Sport V

Weet je nog? Jaren 2004-2008 met Xzibit op MTV? Pimp My Ride, waar ouwe barrels omgetoverd werden tot bijzondere pronkstukken. Nou, dat level is iets te hoog gegrepen 🙂 Maar in de komende artikelen neem ik je mee naar From Scratch to Sport.

Ik ben opzoek gegaan naar toffe manieren om je auto een beetje op te leuken, zonder dat het bakken met geld moet kosten. Geen budget tuning, maar het komt in de buurt. Ramen blinderen, einddemper uitzoeken, oude onderdelen vervangen en natuurlijk een beter geluid. Stap voor stap, steeds iets erbij. Het modelletje van deze blog is een Opel Astra G Sedan uit 2000. Bijna niet kapot te krijgen en superleuk om iets leukers van te maken.

In deze blog hebben we de trommelremmen geverfd met een speciale verfkit voor auto’s. We zijn aan het sleutelen gegaan met de set van KS Tools en we hebben geprobeerd Racestoelen in te bouwen. Of dat gelukt is, lees je hier.

Trommelremmen verven

Niet iedere auto heeft trommelremmen, vooral de wat oudere wagens. Maar het is een zeer betrouwbaar systeem, wat er alleen iets minder mooi uitziet dan schijfremmen. Zeker als je mijn trommelremmen bekijkt. Grauw, verroest. Bah! Zeker met nieuwe velgen is het geen gezicht. Je kunt ze vervangen. De kleppen van de trommelrem zijn niet duur, maar ze roesten nu eenmaal snel.

Bij schijfremmen rem je gewoon de roest eraf. Bij de trommels blijft het zetten. Tijd om er iets aan te doen. Foliatec uit Duitsland heeft speciale verfkits die je zowel voor remklauwen als voor trommels kunt gebruiken.

Foliatec Remklauwlakset – racing rosso – 3 Komponenten

In de verpakking van de Foliatec Remklauwlakset zitten alle benodigdheden voor een goede verfbeurt. Maar in deze blog neem ik je mee in wat do’s en vooral dont’s.

Unboxing

In de doos vinden we een boekjes met gebruiksaanwijzingen. Erg praktisch weergegeven en hier vind je belangrijke zaken zoals de mengverhouding van je verf met de verhardener en de droogtijden.

Buiten het boekje vinden we een houten roerstaaf, een kleine staalborstel, een blikje verf en een kwast. Een spuitbus om je remmen te reinigen en een tube hardener. Voor deze verfbeurt heb ik een grotere staalborstel gepakt, want de kleinere in de set is net een tandenborstel. Prima voor de lastige hoekjes van een remklauw, maar om meters te maken bij een trommelrem is een grotere borstel echt gemakkelijker. Snelle halen, snel thuis.

Ook heb ik een dikkere kwast gebruikt om nettere en grotere banen te maken. De kleine kwast is wel praktisch voor de remklauw, maar wederom voor het grote oppervlakte van de trommel is een dikkere kwast beter.

Loshalen van het wiel

We beginnen met het demonteren van een wiel. Zet even je auto op de handrem. Draai alle bouten iets los. Ik gebruikte hiervoor een dopsleutel uit de KS Tools doppenset. Ideale set met doppen, ratels en sleutels voor alles wat je in en rond een auto kunt vinden.

KS Tools koffer 179 delig

Profiel1: 6-kant
Verpakking: Kunststof koffer, extra sterk
Vorm: geribbeld
Materiaal1: Super chroom-vanadiumstaal, mat verchroomd
Ratel: ja
Terugdraaihoek: 5°
Inhoud verpakking: 1
Delen in set: 179
Tand: 72
Functionele eigenschappen 1: Snellosfunctie
Functionele eigenschappen 2: omschakelbaar
Vierkantaandrijving in inches: 1/4″+3/8″+1/2″
Gewicht in g: 9000

 

Deze multigereedschap set is gemaakt van stevig chroom-vanadium staal en bevat 179 verschillende gereedschap tools. Met deze complete gereedschapskoffer klaar je alle klussen in het huis, de garage, de tuin en/of de werkplek.

Deze uitgebreide gereedschapset wordt geleverd in een handige koffer om al je tools overzichtelijk te ordenen en gemakkelijk mee te nemen overal naar toe. Zo ben je je gereedschap nooit meer kwijt en heb je het altijd bij de hand.

De voordelen van dit product
•Gemaakt van chroom-vanadiumstaal waardoor het gereedschap kwalitatief zeer hoogwaardig is en uiterst goed bestand is tegen roest en slijtage.
•Omdat je in één klap een hele set aan tools koopt ben je voordeliger uit dan wanneer je deze los zou kopen.
•Je bent in één keer voorzien van een met zorg samengestelde collectie aan multigereedschap waardoor je meteen goed bent uitgerust. Dit bespaart veel shop-tijd.
•Deze gereedschapset wordt geleverd in een handige koffer waardoor je je gereedschap geordend kunt opbergen en handig mee kan nemen overal naar toe.

 

Maar heb je geen KS Tools set bij de hand, dan kun je ook een kruissleutel of een momentsleutel gebruiken. Vaak zit onder je reservewiel wel een setje waar je de wielmoeren mee los kunt maken.

Zitten ze moervast? Dan kan je met je voet wat gewicht uitoefenen of zelfs een trap geven. Als de wielmoeren iets los zijn, dan zet je de krik onder je auto. Pak wel even die precieze krikpunten van je auto, anders sloop je ’em.

Als de auto van de grond is, kan je voor de veiligheid een reservewiel op z’n zij neerleggen of wat bakstenen zodat de auto niet naar beneden klapt, mocht je krik het niet meer houden. Oke, de auto is in de lucht. Je band is iets van de grond, dan kan je het wiel er afdraaien. Kijk eventjes of je niet bij een put/goot aan het sleutelen bent en dat je niet je bouten verliest.

Schuren, afplakken en schoonmaken

Als het wiel eraf is zie je direct je trommelrem zitten. Deze kan lekker blijven zitten en ook iets draaien tijdens het borstelen met de staalborstel. Ik zal je direct uit de droom helpen, je krijgt hem niet glanzend zilver. Flink boenen om de ergste roest eraf te krijgen en een vlak geheel te vormen.

Daarna pak je de spuitbus met brake cleaner en ontvet je alles eventjes. Droog de trommel even met een doek, ook al gaat dat vanzelf ook wel. En plak het gedeelte waar je velg tegen de trommel zat af. Dit is het gebied met de vier/vijf gaten.

Doe je dat niet, dan creeer je een extra laag verf tussen je velg en de trommel en dan zit je velg niet meer veilig vast.

Als alles afgeplakt is, leg dan nog even een plastic zak onder je trommels om verfspatten op te vangen. Trek oude kleren aan want deze verf krijg je er moeilijk uit (beetje terpetine en een schuurspons gaat).

Verfen en drogen

Open je blik met verf en voeg de inhoud van je tube hardener toe. Roer het goed met het houten staafje en je kunt beginnen. Verf de trommel in de kleur die je hebt gekocht en laat het geheel dan een half uurtje (liever langer) drogen. Daarna breng je een tweede laag aan.

Ben je aan het schilderen tijdens regen of koude temperaturen, weet dan dat je droogtijden moeten verdubbelen. Ikzelf heb een klein beetje drama gehad omdat ik na 24 uur drogen ben gaan rijden en remmen. Bij aankomst was de verf warm geworden en gelekt over mijn velgen. Dat kostte mij een half uur extra boenen!

Foliatec geeft aan dat je minimaal 24 uur moet laten drogen en niet moet rijden met de auto. In ons koude kikkerlandje in de herfst moet je daar echt 48 uur van maken en liever langer. Als het droog is, na een uurtje of 2,5 kan je wel al je wiel erop zetten. Je hebt het contactopppervlak van de rem en je velg niet geverfd (als het goed is, anders schuren!) dus dat zit wel goed. Laat je auto echt even een paar dagen staan tot het goed is uitgehard. En dan heb je een tof resultaat.

 

Stoelen vervangen voor Racestoelen

De oude stoeltjes van de Astra waren doorrookt, muf en van een design uit grootmoeders tijdperk. Daar moest iets aangedaan worden. Nieuwe stoeltjes! Maar dan geen standaard, maar racestoelen. Mircoseats uit Polen maakt hele vette stoelen die ook nog een beetje betaalbaar zijn, dus daar wilde ik graag mee aan de slag gaan.

Gewapend met mijn KS Tools set ben ik direct aan het draaien en schroeven gegaan, want de stoelen van Mircoseats worden geleverd met universele Seat Racks voor de Astra.

 

Hup! Hele stoel eruit, bekleding eraf tot ik niets meer overhield tot het frame waar je stoelverstelling zit en je gordelspanner. Ik de Seat Rack naast het frame gehouden, naast de stoelen, de stoelen tegen het frame… Verdorie. De stoelen passen in de Seat Racks. De Seat Racks passen in de auto, maar de gordel en gordelspanner past er niet op. Die zit vastgelast aan het frame.

Na veel vloeken en tieren heb ik de spreekwoordelijke handdoek in diezelfde spreekwoordelijk ring gegooid. Hier heb ik een professional voor nodig. Iemand die veilig wat gaten in het oude frame boort om de stoelen daar op te passen. Of iemand die de gordelspanner op de nieuwe Seat Racks kan lassen.

Geen succesblog deze keer. Heel wat verfrommel na het te snel rijden met niet helemaal droge trommels. En een stoel eruit gesloopt en zelf geen oplossing kunnen maken voor deze toffe stoelen. Wordt vervolgd? Dat zeker!

Tot zo ver weer een verslag van de veranderingen in het Astraatje. Komt er nog meer? Ja, zeker. Er moet nog een nieuwe kleurtje of wrap om de Astra. Een nieuwe uitlaat einddemper zou ook fijn zijn. Maar goed, we blijven aan de gang. Benieuwd naar het resultaat van deze komende veranderingen? Volg de blog met de tag of volg de auto op Instagram.

Heb je leuke tips of ideeen voor de auto? Laat het weten in de reacties!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.