Jeroen
Jeroen

From Scratch To Sport IV

Weet je nog? Jaren 2004-2008 met Xzibit op MTV? Pimp My Ride, waar ouwe barrels omgetoverd werden tot bijzondere pronkstukken. Nou, dat level is iets te hoog gegrepen 🙂 Maar in de komende artikelen neem ik je mee naar From Scratch to Sport.

Ik ben opzoek gegaan naar toffe manieren om je auto een beetje op te leuken, zonder dat het bakken met geld moet kosten. Geen budget tuning, maar het komt in de buurt. Ramen blinderen, einddemper uitzoeken, oude onderdelen vervangen en natuurlijk een beter geluid. Stap voor stap, steeds iets erbij. Het modelletje van deze blog is een Opel Astra G Sedan uit 2000. Bijna niet kapot te krijgen en superleuk om iets leukers van te maken.

In deze blog hebben we 7 inch beeldscherm monitors gemonteerd en een Dynamische lichtbalk met knipperfunctie geïnstalleerd. We hebben contact gehad met de RDW over de laatste montage om te vragen of dit wettelijk in orde is. 

7 inch beeldschermen in de hoofdsteunen

Het komt wel een beetje in de buurt van Pimp My Ride als je hoofdsteunen met beeldschermen gaat installeren. Nodig? Mwa, niet echt. Wel heel gaaf.  Waar ik vooral op naar op zoek ben geweest was eenvoud, prijs en opties.

Het ene beeldscherm is gemakkelijk te monteren, maar kost een vermogen. De andere was voordelig en kostte het nodige montagewerk. Mijn voorkeur ging uit naar een beeldscherm in de hoofdsteun. Dus geen los schermpje met een riempje, dat gaat alleen maar in de weg hangen.

Ik vond het prima om wat te investeren in audio/video, maar als je gaat zoeken op internet kom je al gauw op twee-drie honderd euro, voor één stuks schermen. Hmmm, dat was een beetje te veel van het goeie. Zeker als het in de hoofdsteun gemonteerd is.

Dat moest goedkoper. En als je aan goedkoper denkt, dan denk je aan AlieXpress. Teminste, ik wel. Na eventjes scrollen had ik ze gevonden. Eerst even goed de reviews lezen, de plaatjes van voorgangers bekijken en checken of het echt wel past. De prijs was in ieder geval enorm laag. Voor 37,- euro (nog wat) kan je hoofdsteun monitoren aanschaffen met een ritsfunctie.

Een rits? Jazeker! Dat is aan te raden voor de bescherming van je schermpjes (vieze vingers van de kids) en de diefstalgevoeligheid. Je wilt niet dat er voor 37,- euro ingebroken wordt omdat je schermpjes te zichtbaar zijn. De schade aan je auto is dan vele malen hoger dan de schermen en waarschijnlijk liggen ze honderd meter verderop in de bosjes. Dus rits dicht en de schermpjes zijn verstopt.

Helaas zaten er wel een aantal nadelen aan. Het monteren is geen eitje… Dat wil zeggen draadjes aan elkaar knopen, snoeren wegmoffelen onder bekleding en plastic behuizing.
En er zat geen DVD of Bluetooth functie op. Tja, keuzes, keuzes. Wel SD en USB om de spelers te voorzien van filmpjes en muziek. Omdat ik altijd denk dat het monteren wel te doen is, zijn de schermpjes besteld en kwamen na een maandje wachttijd binnen.

Keurig verpakt en met een minimale informatie aan installatieadvies met prachtige Chinese tekens ging ik aan de slag. Ik moet bekennen dat het installeren relatief goed te doen was.

Regel van te voren even een spanningsmetertje van de Action en de nodige Tape en bevestigingsmaterialen voor draad op draad verbinding en je hebt een middagje kluswerk.

In het pakket zitten RCA en Video connectors die ik in mijn geval niet gebruikt heb. Want ik heb de schermen niet aangesloten op mijn radio, maar gebruik enkel de SD kaart functie, die prima werkt. Die kabels zitten wel vast aan de bedrading, dus die moet je of afknippen of ergens wegmoffelen. Het laatste heb ik gedaan, omdat ik wellicht ooit nog de audio/video verbinding wil gaan gebruiken.

Ik heb gekozen om de bedrading aan te sluiten bij de 12V sigarettenaansteker. Met een schroevendraaier wip je het middenconsole eruit en kan je vrij gemakkelijk bij de aansteker en die bedrading. Er is een stroomverbinding nodig en een aardeverbinding die vrij goed toegankelijk zijn. Om het netjes weg te werken zijn er klemmetjes te koop waarbij je de bedrading niet hoeft door te knippen, enkel een stukje plastic hoeft vrij te maken. Om te testen hebben we gewoonweg eventjes het plastic verwijdert met een striptang en draad op draad gedraaid om te zien of het werkt.

Dat deed het. De eerste keer ging het fout en knalde een zekeringetje. Voordeel is dat ik nu ook weet waar ik de zekeringen kan vinden en hoe ze te vervangen. Mocht het jou gebeuren, weet dan dat bij de zekering van je sigarettenaansteker ook een sigarettenlogo staat zodat je weet dat je die moet hebben.

Oke, dan hebben we stroom. Maar nu nog de bedrading netjes wegwerken. Vanuit je aanstekerverbinding kan het eigenlijk vrij goed tot je handrem onder het console weggestopt worden. Ik heb het her en der met duckedtape vastgemaakt zodat het niet gaat leven en via de onderkant van de stoel naar achter getrokken. Zo zie je er niets van en komt de draad eruit door een klein gaatje ter hoogte van je handrem, richting je stoel.

De bedrading vanuit het monitor zelf is goed weg te werken. Vanuit de monitor gaat het een pootje in van je hoofdsteun en van daar uit de bekleding in van je stoelen. Dat is een klik-klak-systeem dat vrij gemakkelijk toegankelijk is zonder alles te slopen. Dan nog even de twee draden verbinden met een bijgeleverde connector en klaar is kees.

Op deze manier werken de schermpjes enkel als het contact aan is, wat prettig is voor je accu-leven. Vergeet niet je auto te laten draaien als je ergens even stil staat en de filmpjes spelen achterin, anders ben je binnen een kwartier leeg. Gok ik zo.

De kwaliteit van audio en video is buitengewoon goed. Ik las redelijk wat reacties op Aliexpress dat het geluid zo slecht was, daardoor was ik blij verrast. Met een bijgeleverde afstandsbediening kan je de monitor bedienen en de files kiezen die je wilt afspelen. Dat kan ook met de drukknoppen op de monitor zelf, maar dat is voor mensen in een gordel achterin toch iets minder gemakkelijk. Het resultaat van een spelend filmpje heb ik hieronder.

https://www.instagram.com/p/CEeSpiWnqG5/?utm_source=ig_web_copy_link

Heb je vragen over de montage, of ben je benieuwd naar de kwaliteit. Stuur gerust een berichtje via Instagram of via deze post.

LED lichtbalk knipperlicht

Een zelfklevende LED strip die je op de boven of onderkant van je achteruit kunt plaatsen om de volgende verlichting aan te geven: knipperlicht vloeiende beweging links/rechts, om richting aan te geven. Waarschuwingslichten, Remlichten, Achteruitrijden. Het kan allemaal. Om deze LED strip te vinden moet je wederom Aliexpress induiken en ben je met een tientje of twee klaar.

Het resultaat is supergaaf. Maar het installeren vergt echt wel wat aandacht. Als eerst moet je jouw rechter achterlichtaansluiting vanuit de kofferbak loshalen. Dat is nog gemakkelijk. Dan zie je in de connector een aantal draadjes steken die allemaal een functie hebben, maar niemand vertelt je wat.

Gelukkig kon ik via het Astra G Forum in contact komen met een handige Harry die mij vertelde welke draden, waarvoor diende.

Zwart op bruin (min)
Rood op kofferbaklampje rood/wit (12v plus)
Wit op zwart/geel
Geel op zwart/wit links
Geel op zwart/wit rechts
De width lamp (groen) op de wit/zwart

Later ontdekt ik dat ondanks de aanwijzing van de bijgeleverde informatie er toch het één en ander misging. Zoals de meneer van het forum mij al aangaf kon niet alles uit enkel het rechter achterlicht komen. Je knippert links, met je linker licht. Die aansluting moest ik dom omleggen. Niet geheel via de beschrijving dus. Oke, geen ramp. Extra draad gehaald en een verbinding gemaakt van het linker achterlicht, naar het linker knipperlicht en doorgezet naar de verbingen van de LED strip. Al met al een hoop gepruts.

https://www.instagram.com/p/CEbhfkoHyuc/?utm_source=ig_web_copy_link

Uiteindelijk had ik alles werkend en het resultaat was tof. Al zeg ik het zelf. Check het filmpje waar ik dus naar rechts knipper, zie je de LED balk ook naar rechts lopen. Hieronder kan je het ook zien in de dia’s.

 

Contact met de RDW

Met verlichting en vooral afwijkende verlichting moet je eventjes opletten. Niet alles mag en niet alles staat duidelijk aangegeven in de wet. Al zie je wel eens een oude Chevrolet rijden die enkel deze manier van richting aanwijzen heeft, toch is zekerheid wel even prettig.

De RDW gaf aan dat als er geen afwijkende kleuren in voorkwamen, geen alarmlichten, of sterk afleiden, knipperende lichten. Dat het geen probleem moet zijn. Als het enkel bedoeld is om duidelijker richting aan te wijzen, zonder dat dit in strijd is met de wetgeving. Dat moest het kunnen. Maar wel werd er gezegd dat de wetgeving hieromtrent wat vaag is en ruimte overlaat voor eigen opvattingen bij de Politie. Tja, nu weten we nog niet heel veel.

Wat ik weet is dat er oude auto’s rondrijden die enkel op deze manier richting aangeven. Dat het niet afleid, flitst of vaag is. Maar 100% zeker weten of het mag van de Lange Arm Der Wet, dat weet ik niet zeker. Is er iemand die hier ervaring mee heeft gehad of deze casus kent? Laat het even weten in een reactie! Bedankt.

Haaienvin Antenne

Baby Shark, Tududududu! Sorry… Dat heb je nu weer een uur in je hoofd zitten. Wat ik in mijn hoofd had zitten, was dat mijn huidige antenne versleten was en lelijk. Dat laatst was maar mijn simpele mening, maar hoe langer ik er naar keek. Hoe erger het werd.

Ik had gezien dat er een aantal oplossingen voor waren. Je kan namelijk een mini antenne kopen. Dan heb je een klein stulpje van een centimeter of vijf. Prima, beter dan zo een lang (en in mijn geval) krom ding. – de antenne, he- Maar ik zag ook een haaienvin antenne. Superstrak. Beetje een mini spoiler idee, maar dan als kap over je antenne heen.

Het idee is dat je de huidige antenne er af draait. Dan de FM schroef, waarbij je een nieuwe variant erin draait. Over die nieuwe radio schroef (vaak een beetje goud gekleurd) gaat een plastic haaienvin met aan de binnenkant een netwerk van draden die zorgt voor een goede radioverbinding. Aan de randen zit wat rubber en een plakrand en klaar is Jeroen.

 

 

Tot zo ver weer een verslag van de veranderingen in het Astraatje. Komt er nog meer? Ja, zeker. Een spoiler, nieuw banden, velgen! Maar dat is voor de volgende keer.  Benieuwd naar het resultaat van deze komende veranderingen? Volg de blog met de tag of volg de auto op Instagram.

Heb je leuke tips of ideeen voor de auto? Laat het weten in de reacties!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.