Picture of Jeroen
Jeroen

From Scratch to Sport II

Weet je nog? Jaren 2004-2008 met Xzibit op MTV? Pimp My Ride, waar ouwe barrels omgetoverd werden tot bijzondere pronkstukken. Nou, dat level is iets te hoog gegrepen 🙂 Maar in de komende artikelen neem ik je mee naar From Scratch to Sport.

Ik ben opzoek gegaan naar toffe manieren om je auto een beetje op te leuken, zonder dat het bakken met geld moet kosten. Geen budget tuning, maar het komt in de buurt. Ramen blinderen, einddemper uitzoeken, oude onderdelen vervangen en natuurlijk een beter geluid. Stap voor stap, steeds iets erbij. Het modelletje van deze blog is een Opel Astra G Sedan uit 2000. Bijna niet kapot te krijgen en superleuk om iets leukers van te maken.

In deze blog hebben we de Angel Eyes koplampen vervangen. Via Ali hebben we bekleding gekocht voor een habbekrats en unboxen we een Pioneer Underseat Subwoofer.

Angel Eyes Headlights

Voordat je denkt dat ik een monteur ben, alles behalve dat. Ik heb een beetje wat je noemt het Pippi Lankous Syndroom: “Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.” Een beetje proberen, wat Youtube filmpjes bekijken en gewoon prutsen. Ik moet wel toegeven dat ik iets gemakkelijker had gedacht over het vervangen van koplampen. Zeker omdat het Plug & Play Headlights zijn. Het eerste obstakel begon als bij de bumper.

De bumper moet eraf als je koplampen wilt vervangen. Anders kan je er gewoon niet bij. Er zitten in de wielkasten en onder de bumper wat torck schroefjes die gemakkelijk loskomen. Maar boven je kentekenplaat zaten bij Stalen Rivets (klinknagels). Op alle filmpjes die ik gekeken had, waren het plastieken nagels die je met een tangetje eruit kan knippen. Deze nagels waren van staal en moesten door geboord en uitgeslagen worden. Een metaalboor had ik niet in mijn schuurtje, plus dat ik bang was om echt iets te slopen. Dus ben ik naar mijn garage gereden en hebben ze daar voor tien euro twee stalen nagels doorboord, uitgeslagen en een boutje en moertje ingedraaid. Mooi! De rest wilde ik zelf doen.

Eenmaal thuis konden de torckjes van de bumber weer los en kon ik nu ook de nieuwe boutjes en moertjes losdraaien zodat de bumber eraf kwam. Dan de oude lampen eraf. Eerst even een foto schieten, welke stekkers waar instaken. Want dat soort zaken vergeet ik. Ander tipje is om al je schroefjes die je losdraait in de motorkaprand te leggen waar je ze ongeveer eruit hebt gehaald. Anders vergeet je waar, wat zat en houd je schroefjes over.

Oude lampen eraf. Dat is gewoon stekkertjes trekken, want de nieuwe Angel Eyes heeft bijna alle lampen al geïntegreerd zitten. Ja, als er een nieuwe lampjes kapot gaat in je nieuwe koplampen, dan is het niet meer zo gemakkelijk om een lampje te vervangen. Lampjes moeten uit hun houders worden gedraaid en aan de Angel Eyes zelf bevestigd worden. Al het snoerwerk loopt superstrak en duidelijk zodat je het mooi in je oude aansluiting kunt aansluiten.

Dan even testen. Daar heb je hulp voor nodig. Sowieso is dit een klus waar je af en toe extra handen nodig hebt. Alle lampen werken. Wat gaaf is, is dat je stadslicht niet meer één lampje is, maar een ring in de nieuwe Angel Eyes. Superstrak.

Het was een best klusje. Al met al ben ik twee uur bezig geweest. Erg leerzaam en je leert je auto een stuk beter kennen. Het resultaat mag er wezen en je ziet gewoon dat een paar nieuwe ogen op je auto, de hele voorkant een nieuwe look geeft.

Bekleding

Mijn Astra heeft zwarte Velours bekleding. Dat ziet er best wel strak uit en de bekleding is nog erg mooi. Wel wordt het mega, mega heet in de zon en houdt warmte vast. Ook heb ik twee kinders, die lachend de auto instappen met modderige schoenen en noem maar op. Geen punt, gewoon iets vaker zuigen en sprayen.

Velours bekleding schoonmaken doe je gewoon met een textiel spray. Flink insprayen, even in laten trekken en met een droge doek afnemen. Dit werkje kost je een vijftien minuten. Waarom dan nieuwe bekleding? Het liefste zou ik geheel nieuwe stoelen willen. Geen racestoelen, want het blijft een Astra G. Maar wel iets sportiever en met een kuipje. Oke, racestoelen dus 🙂

Maar die kosten lopen erg hoog op. Toevallig kwam ik op Aliexpress bekleding hoezen tegen. Ik ben meestal een beetje huiverig met Ali, want het is regelmatig rommel. Maar ik dacht, ik probeer het eens. Omdat ik mijn interieur een beetje een rode look wil geven. Ja, ik heb nieuwe lederen stuurbekleding gekocht met rode stiksels en mijn pedaalklepjes zijn helemaal afgesleten. Die wil ik vervangen met rood, stalen pedaalklepjes.

Na een week of twee kreeg ik de hoezen binnen. Opgepropt in een Chinees tasje en mijn vertrouwen zakte van tien, naar één. Toch de stoute schoenen aangetrokken en stap voor stap de hoezen over de bekleding gevouwen, getrokken en door middel van aangestikte stiekjes aan elkaar vastgetrokken. Een uurtje trek en vouwwerk, vooral de achterbank. Maar ik moet bekennen dat ik blij verrast ben met het resultaat. Het hele pakket kostte mij 25,- euro op Ali en mijn originele bekleding is beschermd tegen het grote knoeiwerk.

Wat vind je er van? Goeie budget oplossing of foeilelijk? Laat je bericht achter in de comments.

Pioneer TS-WX130DA

Deze sub is een Underseat Woofer. Een digitale actieve sub, die onder je stoel wordt geplaatst. Voordeel is dat je hoedenplank heel blijft en je de muziek onder je stoel ervaart. Omdat deze sub erg veel moois heeft, wijd ik er een hele review aan de komende week op GadgetGear verschijnt. Daar unbox ik de Pioneer en installeren we de woofer waarna de resultaten online te lezen zijn.

Blinderen

Volgende week wordt een toffe week. Dan gaan we donderdag naar Carglass om de ramen te laten blinderen. Hier komt meer bij kijken dan je wellicht denkt. Want niet alleen zijn er restricties aan het blinderen. Ook heb je enorm veel soorten, maten, sterktes met eigen voor en nadelen. Als we bij Carglass zijn zal ik het film en fotomateriaal maken om een goeie “Before”en “After” te laten zien. Ook zullen we het personeel van Carglass de hemd van het lijf vragen over alles wat met blinderen te maken heeft.

Benieuwd naar het resultaat van deze komende veranderingen? Volg de blog met de tag of volg de auto op Instagram.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.