Review: Sony Xperia XA2 Ultra (Android Smartphone)

• Heel fijn display
  • Prima snelheid
  • Hele goede cameraprestaties
  • Gezichtsgherkenning

• Door de 16:9 beeldverhouding ziet het toestel er een generatie ouder uit

De Sony Xperia XA2 Ultra is dé nieuwe phablet in het middensegment bij Sony Mobile. Eerder deze week hebben we de Sony Xperia XA2 al getest, waar we zeer enthousiast over waren. Nu is het de tijd aan het grote broertje.

De verpakking van de Sony Xperia XA2 Ultra lijkt sterk op die van de kleinere Sony Xperia XA2. Echter zit er nu geen headset in, maar die missen we zeker niet. Wel vinden we een lader een USB-C kabel. Een SIM tool en handleiding maken het pakket af.

Qua ontwerp is het natuurlijk vooral een vergroting van het kleinere model. Ook de Sony Xperia XA2 Ultra heeft een display dat aan de zijkanten een zeer dunne rand heeft terwijl de randen onder en boven dik zijn. Dit maakt de smartphone ook echt groot. Het gebruik van metaal en glas is echt heel netjes gedaan en ook echt wel wat we qua design van Sony Mobile gewend zijn. Mooi, strak, zakelijk.

Een zes inch display is fors. Vooral wanneer het nog een nog een 16:9 beeldverhouding heeft. Vorig jaar schakelde een enorm deel van de Android merken over op 18:9 displays. Deze hebben een veel logischer beeldverhouding om twee apps naast elkaar te zetten. Daarnaast is het veel indrukwekkender bij het spelen van games.

Sony heeft dus nog niet voor die fijne 18:9 beeldverhouding gekozen. Heel erg is dat ook weer niet, maar het zorgt er wel voor dat dit toestel op voorhand eruit ziet als een toestel van vorig jaar. Een gemiste kans dus. Het display kent een Full HD 1920×1080 resolutie en dit levert ongeveer 367 pixels per inch op. Mooi scherp dus.

Wat wel heel fijn is, is de kwaliteit van het IPS display. Gewoon echt een grote kijkhoek in alle richtingen. Dit zorgt voor een hoog gebruikscomfort. De techniek achter het display is gewoon heel goed. Ook hier wordt het display beschermd met Gorilla Glass 4.

Chipset

De Sony Xperia XA2 Ultra draait op de Qualcomm Snapdragon 630 chipset. Dezelfde chipset als de XA2. Dit levert acht processorkernen op die keurig op 2.2GHz draaien. Gamers krijgen toegang tot de Adreno 508 GPU. In de benchmarks zien we dat het toestel voor dagelijks gebruik snel genoeg is. 3D games kunnen het wat benauwd krijgen, maar dat is normaal in dit prijssegment. Het gros van de games zal prima draaien. Niet verrassend natuurlijk dat het resultaat vrijwel gelijk is aan de XA2.

Je krijgt bij de Sony Xperia XA2 Ultra 32 of 64 GB opslagruimte en 4GB werkgeheugen. Qua werkgeheugen is dit relatief normaal voor dit prijssegment. Achter de USB-C poort zit een USB 2.0 controller. Ook prima voor deze prijs.

Draadloos

Draadloos zien we de kracht van de samenwerking tussen Qualcomm en Sony Mobile goed terug. Dual-band Wi-Fi is aanwezig evenals Bluetooth 5.0 met NFC. Ga je muziek via Bluetooth streamen, kun je gebruik maken van de aptX en aptX HD codecs zodat je meer kwaliteit uit jouw headset haalt. Qua locatiebepaling kan deze Android smartphone overweg met A-GPS (VS) en Glonass (RU). Ook een FM ontvanger is aanwezig in de Sony Xperia XA2 Ultra.

Biometrische herkenning

Wie een beetje heeft opgelet, heeft de twee camera’s aan de voorkant van de Sony Xperia XA2 Ultra gezien. Deze twee camera’s zorgen er voor dat je het toestel kunt gebruiken voor gezichtsherkenning. De herkenning is wat langzamer dan dat we bij vlaggenschip toestellen van andere merken zien (Sony’s vlaggenschip hebben we nog niet getest). Toch werkt hij wel nauwkeurig.

Naast gezichtsherkenning bevat deze Android smartphone ook een vingerafdrukscanner achterop het toestel.

Android

Sony doet, net als anderen, haar best iedere euro uit de smartphone te halen. Dit zie je terug in de bloatware op het toestel. Natuurlijk zijn eigen diensten als Sony Playstation aanwezig, maar ook Booking.com en Amazon zijn alvast geïnstalleerd. Binnen het middensegment vinden we dit acceptabel.

Sony levert de Sony Xperia XA2 Ultra af met Android 8.0.0 en haar eigen UI. Daarin maakt Sony kleine aanpassingen aan de stock Android ervaring. Zelf beschouw ik deze als zeer plezierig. Het zijn vooral de kleine dingen in de transities tussen schermen die net wat meer high-end aanvoelen. Natuurlijk zijn standaard apps als de camera en agenda allemaal vervangen voor Sony alternatieven.

Wat wel heel netjes is, is dat Sony je de keuze geeft welke Sony apps je wel of niet wilt installeren op het toestel. Dit geef je bij de eerste installatie aan. Samsung doet dit ook en dit beschouw ik als heel erg positief voor de gebruiker.

Camera’s

Sony zet binnen deze middenklasse toch gewoon een enkele camera in. Niet vervelend als dit gewoon een hele goede camera is. Achterop krijg je 23 megapixels. Met f/2.0 niet super lichtsterk, maar met 24mm wel een heel fijne camera om mee te werken. Bovendien krijg je een 1/2.3” beeldsensor. Die grote pixels leveren scherpere plaatjes op. Een LED flitser is ook aanwezig.

Aan de voorkant krijg je wel een dubbele camera, daar verschilt het toestel duidelijk met de kleinere XA2. Ook de Sony Xperia XA2 Ultra laat de twee selfie camera’s duidelijk zien. De hoofdcamera is een 16 megapixel f/2.0 camera’s en met 1/2.6” krijg je een iets kleinere beeldsensor. De tweede is een f/2.4 lens met een 8 megapixel beeldsensor van 1/4”. Het is de extreme beeldhoek die deze selfie camera wel heel leuk maakt. Fotografie en filmen in HDR is geen enkel probleem met deze smartphone.

Accuduur

Qua accuduur heb je niets, maar dan ook helemaal niets te klagen over de Sony Xperia XA2 Ultra. Met 3.580mAh haal je het einde van de dag, met gemak.

Conclusie: Sony Xperia XA2 Ultra

Zijn jouw handen groot genoeg voor de Sony Xperia XA2 Ultra? Dan is deze Android smartphone zeker een interessantere keuze dan de kleinere XA2. Al is het maar omdat de accu een flink groter uithoudingsvermogen heeft. Bovendien, een groter scherm is altijd meer ruimte voor entertainment. Handig dus. Binnen het prijssegment is het echter de camera waarmee deze serie van Sony opvalt. Één van de beste single-lens camera ervaringen uit het middensegment.

Sony Xperia XA2 Ultra kopen