Review: Huawei Nova (Android Smartphone)

• Ligt heel fijn in de hand
  • Prima camera's
  • Zeer goed display, ook in de zon
  • Lekker vlot
  • Prima accuduur

• Huawei laat met de Honor 8 zien dat je voor exact hetzelfde geld toch een leukere specsheet krijgt

Onder het gloednieuwe label Huawei Design presenteerde Huawei tijdens de IFA haar nieuwe Nova series. Twee weken geleden ontvingen wij ons testexemplaar. De Huawei Nova is volgens Huawei gericht op de moderne vrouw / selfiechick, maar als man heb ik ook echt geen probleem met het design van deze Android Smartphone.

In de video trek ik al een beetje het vergelijk richting Porsche Design zoals de letters van Huawei Design op de verpakking van de Nova zijn gedrukt. Strak, een beetje hoekig, maar vooral wijds. De doos is goed gevuld, zoals we van Huawei gewend zijn. Niets op aan te merken.

Design van de Huawei Nova

Het is dus de eerste Android smartphone onder het Huawei Design label van het Chinese bedrijf. Met de meest recente smartphones liet Huawei al zien dat het zich gemakkelijk kan meten met bijvoorbeeld HTC. Sterker nog, Huawei begint HTC te ontgroeien als koning van aluminium design. Zo ook weer bij deze Nova. Verschillende bewerkingen leveren een perfect uitziende achterkant van het toestel op. Ook de randen geven de Huawei Nova een robuust uiterlijk. De powerknop is eigenlijk het enige dat veraardt dat Huawei het toestel op de vrouw richt. Hier zit een heel fijn roze/rood randje omheen. Zo fijn dat het net opvalt, maar toch ook weer niet overtuigend vrouwelijk is. In mijn ogen in ieder geval.

De voorkant is een heel ander verhaal. Een compleet glazen plaat. Huawei maakte al eerder smartphones met een 2.5d gebogen rand aan het glas. Bijvoorbeeld de Honor 8 en de Huawei P9. Het ging dan altijd om de zijkanten van het glas. Huawei laat in de Nova voor het eerst zien dat dit ook rondom kan.

Maar waar kennen we het design van de Nova toch van? Juist, de Nexus 6P. Het Google toestel ontworpen door Huawei. De achterkanten lijken sprekend op elkaar en, afgezien van de afronding van het glas en de rond lopende randen.

Met 5 inches is de Huawei Nova geen heel groot toestel. Toch legt Huawei netjes een Full HD (1920×1080 pixels) display in het toestel. Het IPS display heeft hiermee een pixeldichtheid van 441 pixels per inch. Ter vergelijking, het display van de iPhone 7 meet 4,7 inch en beschikt slechts over 326 pixels per inch. Vooral wanneer je hem in een VR headset zou willen gebruiken, is een hoge pixeldichtheid erg belangrijk.

Leuk detail is de aanwezigheid van Knuckle Sense in de Nova. Hij merkt het verschil tussen een vinger en een knokkel op het display. Hierdoor kun je creatievere screenshots maken.

Geluid

Geluid blijft altijd een dingetje in de toestellen van Huawei. Met de Nexus P6 bouwde Huawei keurig een stereo speakeropstelling in een smartphone. Bij deze kleinere telefoon blijft dit weer achterwegen. Één speaker onderin moet het hele spectrum vullen. Hoewel het geluid prima is, mis je bij films en series toch een beetje richting.

Specs en benchmarks

Huawei heeft de Nova niet voorzien van haar eigen HiSilicon chipset, maar de Qualcomm SnapDragon 625. Deze octacore chipset draait op acht processorkernen die allen 2.0GHz halen. Deze rekenkracht wordt gecombineerd met 3GB aan werkgeheugen. In de praktijk zorgt dit ervoor dat het wisselen tussen apps lekker vlot gaat. Je krijgt ook nog een royale 32GB aan interne opslagruimte.

Gamers mogen gebruik maken van de snelle Adreno GPU’s van Qualcomm. In dit geval de Adreno 506. Een 650MHz GPU die 3D games redelijk goed op het scherm weet te zetten. Voor haar prijsklasse zijn de gaming prestaties echt heel goed.

De Huawei Nova heeft WiFi aan boord en kan met b/g/n netwerken overweg. Met WiFi ac doet het niets en daar zien we het verschil tussen een middenklasse toestel en een high-end model terug. Natuurlijk is een n verbinding al snel genoeg om Full HD te streamen, dus het is aan jou persoonlijk of dit echt een bezwaar is.

Ook Bluetooth is aanwezig. Voor het streamen van audio gebruikt de Huawei Nova A2DP, het standaard protocol. Via NFC is het snel koppelen met accessoires een stuk gemakkelijker. Over accessoires gesproken, de Huawei Nova maakt netjes gebruik van USB Type-C. De USB poort is van OTG ondersteuning voorzien, dus er zijn aardig wat accessoires die je eraan kunt hangen.

Vingerafdruksensor

Vorig jaar wist Huawei bij ons een innovatie award te winnen met haar vingerafdruksensor. Gewoon door hem op de meest handige plaats te positioneren. De vingerafdruksensor maakt nu ook gebruik van dieptemetingen en leert jouw vingerafdruk beter herkennen hoe meer je hem gebruikt.

Android en EMUI

Huawei heeft de Huawei Nova voorzien van Android 6.0.1. Daar giet Huawei haar eigen Emotion UI overheen, kortweg EMUI. EMUI is inmiddels bij versie 4.1. Emui richt zich nog steeds vooral op de iPhone gebruiker. Dus geen app drawer waar je alle apps verzamelt, maar alles pontificaal op jouw homescreen. Mocht je dit niet willen, kun je zonder problemen de Google Now launcher op het toestel zetten voor de gewone Android ervaring.

EMUI heeft een aantal sterke kanten. Bijvoorbeeld de widgets die op het lockscreen al aanwezig zijn. Bij de snelle instellingen zit bovendien een zaklamp instelling waarmee de LED snel geactiveerd kan worden. Huawei zet nog steeds heel veel apps op het toestel waaronder een serie Gameloft demo’s. Allen goed van het systeem te verwijderen. Overigens, als we het toch over een damessmartphone hebben, er zit inderdaad ook een spiegel app op ;-).

Camera’s

De Huawei Nova werd gepresenteerd door een beautyvlogger, dus ook ik heb de nadruk gelegd op de selfiecamera in de Huawei Nova. De selfiecamera beschikt over een 8 megapixel beeldsensor die prima presteert. Zodra je de selfie camera opstart kun je meteen de bautymodus instellen. Deze geeft jouw gezicht een digitale botoxbehandeling. In mijn testfoto’s heb ik hem afgezet omdat mijn oudere kop toch wel heel erg plastic eruit begon te zien ;-). Leuk detail, de beautymodus werkt ook in video’s.

Leuk detail aan de camera app van Huawei is dat je steeds meer beeldverbeteraars tot je beschikking krijgt. Van een speciale food modus tot aan creatieve filters voor tijdens het filmen. Wanneer je onderstaande video start, start deze meteen op het stuk waar ik de selfie camera test.

Aan de achterkant zit een 12 megapixel camera. Wederom een camera met een grotere pixel waardoor deze mooie, scherpe afbeeldingen aflevert. Bijkomend voordeel is dat de camera hierdoor ook wat lichtgevoeliger is dan camera’s met een kleinere pixel op de beeldsensor. Het contrast is niet zo hoog als bij de dual-camera toestellen van Huawei, maar er valt weinig te klagen. Daarnaast kun je gewoon filmen in 4K.

Accuduur

Qua accuduur valt er niets te klagen over de Huawei Nova. Het toestel heeft een 3.020mAh accu meegekregen. Zolang je niet op Pokémon gaat jagen, haal je het einde van de dag met gemak.

Huawei Nova vs. Honor 8

Tsjah, dan toch nog even de onvermijdelijke vergelijking. Een week voor de introductie van de Nova op de IFA, waren we met dochtermerk Honor in Parijs voor de Honor 8. Een smartphone die op exact dezelfde prijs (€399) in de markt is gezet. De manier van verkoop is wel heel anders. De Huawei Nova ligt in echte winkels terwijl de Honor 8 alleen via het internet wordt verkocht. Kortere lijnen, dus minder mensen die er iets aan over hoeven te houden.

Dit verschil zien we ook terug in wat je krijgt voor jouw geld. Nog nooit is dit zo duidelijk geweest. Zo bevat de Honor 8 een vingerafdruksensor die ook als fysieke knop ingedrukt kan worden en daarmee aan een actie gekoppeld kan worden. De Honor 8 heeft zonder twijfel een betere camera aan de achterkant en dual-band WiFi met ondersteuning voor ac. De Honor 8 bevat zelfs ondersteuning voor DTS geluid. Wat de Huawei Nova wel heeft ten opzichte van de Honor 8 is een FM radio.

Huawei Nova Plus

Wie onze coverage van de Huawei Nova presentatie heeft bijgehouden, weet dat er ook een Nova Plus is. Een iets grotere versie met licht afwijkende specs. De Huawei Nova Plus zal niet in de Benelux worden verkocht.

Conclusie Huawei Nova

Huawei laat wederom zien voor niet al teveel geld een prima toestel af te leveren. Maar voor dit geld kan het nog net even wat luxer. Door vlak voor de Huawei Nova ook de Honor 8 te lanceren maakt Huawei de keuze wel heel lastig. De Honor 8 is qua uiterlijk niet echt een zakelijk toestel. De Nova kan dit wel zijn. Toch krijg je bij de Honor 8 net iets meer hardware voor je geld. Laat ik dan een vraag stellen die menig vrouw aan mij heeft gesteld. Val je op het uiterlijk of op het innerlijk?

De Huawei Nova gaat €399 kosten.