Review Leica M11 met M 35mm f/2.0 lens, een droom set?

Leica, een merk met een uitmuntende reputatie betreffende analoge fotografie en sinds een aantal jaren ook digitaal niet weg te denken. Zo’n merk waar je van kan dromen. Wij mochten de Leica M11 een week ervaren. Een digitale camera met verwisselbare (Leica) lenzen. Is het (tijdelijk) hebben van de zaak het einde van het vermaak?

Deze korte review is niet een opsomming van specificaties en superlatieven over het merk of de camera. Die reviews en merkverhalen zijn volop op het internet te vinden. Dit is een review over mijn persoonlijke ervaring met de M11. Als fotograaf en reviewer heb ik ontelbare camera’s in mijn handen gehad en gebruikt als instrument om mijn brood mee te verdienen. Digitale fotografie heeft een betere fotograaf van mij gemaakt. Sinds de digitale camera kan je direct zien wat het resultaat van je instellingen is. Dat was met de analoge fotografie anders. Met een digitale camera kan iedereen met talent snel zichzelf verbeteren. Uitsneden, instellingen en onderwerpen bepalen de spanning in het beeld. Ik ben van Canon, naar Sony en uiteindelijk Panasonic als fotograaf gegaan. De Lumix camera’s zijn mijn gereedschap. Vaak met een lens met het Leica merk er op. Hoewel Leica deze lenzen niet maakt, is het bedrijf wel betrokken bij de ontwikkeling en verleent het haar merknaam aan deze lenzen. Die lenzen maken echt het verschil en leveren keer op keer beelden op, waar opdrachtgevers enthousiast over zijn. Sony werkt zo samen met Zeiss voor haar lenzen en deze kunnen net zulke mooie resultaten leveren. Je moet echter als fotograaf ergens een keuze maken waar je het geld in steekt. Zo is Leica elke dag dat ik fotografeer het merk van mijn lenzen. Zou dan een echte Leica camera dan ook zoveel beter zijn dan mijn Lumix?

Lenen en verzekeren

Door de importeur kwam een M11 via de post naar mijn huis. Een set van 15.000 Euro die ik apart heb verzekerd. Ik moet er niet aan denken dat er iets mee gebeurt. De normale zakelijke verzekering dekt een dergelijke schade post zelfs niet. Voor een paar tientjes is de unit voor 2 weken verzekerd. De unit was al een aantal maal uitgeleend en kwam in een tasje met de Leica APO-Summicron-M 35mm f/2.0 Asph lens. Wanneer je de camera in je handen hebt, begrijp je de verhalen over de kwaliteit. Het gewicht is allereerst enorm. Je voelt dat je iets in handen hebt! Alle knopjes, al zijn het er niet veel, werken ongekend nauwkeurig. De klikjes, het gevoel en de afwerking maken duidelijk dat dit een premium camera is. De prijs en de kwaliteit maken dat veel gebruikers er waarschijnlijk iets anders mee omgaan dan met een doorsnee camera. Ik heb ooit ergens een Leica lens weggezet en toen ik omkeek was ie al weg. Leica is een merk met aantrekkingskracht. Positief en negatief. Wanneer je met een Leica ergens loopt, groeten andere Leica fotografen je, maar ben je zeker ook gemakkelijk doelwit van mensen die via een onjuiste manier aan zo’n camera willen komen. Kortom het is een juweel van een camera die je ook zo gaat behandelen. Voorzichtig wegzetten en altijd netjes opbergen.

Fotograferen

Goed gereedschap is het halve werk. Maar ervaring en kunde is onbetwist de andere helft. De M11 in handen van een ongeoefend fotograaf zal geen goede beelden opleveren. Allereerst ontbreekt automatische scherpstelling. Je doet dit met de hand met een prisma zoeker. Dit is een systeem wat al vanaf het prille begin door Leica is toegepast. Via een optische truc kan je in de zoeker zien of het onderwerp scherp is. Als twee beelden over elkaar vallen dan is het onderwerp scherp. Het is wennen, maar went snel. De lichtsterkte van de zoeker is goed genoeg om dit ook bij weinig licht te kunnen gebruiken. De lens is zo lichtsterk dat eigenlijk zelden tot nooit een flits nodig is. Zo krijg je foto’s die erg naturel ogen en erg gedetailleerd zijn. De scherpstelring heeft een uitsparing waar je vinger goed in valt. Dit helpt bij scherpstellen zonder op de schaal te kijken. Alles is gemaakt om door de zoeker te kijken en snel te kunnen afdrukkeen. Aan alles voel je dat je met een precisie product te maken hebt. De foto’s die lukken zijn werkelijk prachtig. De magische Leica look kan je echt wel zien in de gelukte foto’s. Eerlijk is eerlijk dat de lichtautomaat erg helpt. Wanneer ik overschakel op geheel handmatig, dan komt er meer bij kijken om goede foto’s te krijgen. Maar ook dat leert snel. Ik merk dat het fotograferen met de M11 een heel andere ervaring is dan ik met mn Lumix camera’s heb. Veel meer een bewustzijn van wat je aan het doen bent om die mooie foto te maken. Natuurlijk kan ik ook alle automatische hulpmiddelen op de Lumix camera’s uitschakelen, maar het voelt toch net wat anders. Is het de gevoeligheid voor het logo? Wanneer ik de beelden aan vrienden toon, halen ze de Leica M11 foto’s er uit. Vooral wanneer ze scherp zijn en je inzoomt is de detaillering erg goed.

Op stap

Neem je de M11 mee op pad, dan bekruipt mij toch wel de angst dat er iets mee gebeurt. Het is een kostbare camera, maar het plezier om er mee te fotograferen is groot. Ik zou me kunnen indenken om er een vakantie aan te wijden om dit wondertje beter te leren kennen. In het gebruik is de accuduur, het usb-c opladen en de koppeling met de app werkelijk een genot. De accuduur is werkelijk fenomenaal. De app verbindt razendsnel en je haalt zo de foto’s in volledige resolutie of in een kleiner jpg formaat, naar de smartphone. In mijn geval de iPhone 14 Pro Max. Deze heeft overigens ook een waanzinnig goede camera. Die is voor dagelijks gebruik ronduit super. Maar wanneer je beelden gaat vergroten en inzoomen, dan zie je (gelukkig) echt wel het verschil. Alles in het M11 systeem klopt. Tot aan het ingebouwde 64GB geheugen is er aan gedacht wat je in de praktijk nodig hebt. Kwaliteit met een hoofdletter K. Fotograferen met deze meetzoekercamera is een ervaring op zich en andere manier van kijken en werken. Het prijskaartje van de body en lenzen is echter een grote drempel voor velen. Maar deze camera’s is dan ook echt alleen bedoelt voor de professionals en diegenen die zich dit kunnen veroorloven.

De Leica M11 met Leica APO-Summicron-M 35mm f/2.0 Asp h lens is een heerlijke combi die een nieuwe wereld voor je opent als fotograaf. Het prijskaartje is erg fors. Voor mij is dit een product waar ik van kan dromen en voor kan sparen zoals anderen dat doen voor een sportauto, een rolex horloge of ander luxe product wat je in een andere product beleving brengt.