Cover No Man's Sky voor Nintendo Switch
Arjan Olsder
Arjan Olsder

Review: No Man’s Sky (Switch)

Arjan Olsder beoordeelde namens GadgetGear de met 4 sterren.

THE GOOD

  • Waanzinnig grote game
  • Echt veel te doen

THE BAD

  • De game vraagt soms net even teveel van de chipset van de Switch

No Man’s Sky was een game die, net als Cyberpunk 2077, een game met een valse start. Er waren no de release in 2016 vele gratis updates nodig om Mo Man’s Sky een toffe game te maken.  Nu het met de gameplay goed zit, maakt de titel een sprong naar de Switch.

Je kent de term open wereld vast wel. Denk aan games als GTA die je vrij kunt verkennen. No Man’s Sky was de eerste titel die het idee van een open universum omarmt. De game stelt terwijl jij aan het gamen bent alsmaar nieuwe planeten samen om te zorgen dat jij nooit klaar bent met het verkennen van het universum waar je in speelt.

Dit is namelijk precies waar het om gaat. No Man’s Sky zet jou na een crash op een onbekende planeet. Het is aan jou om op zoek te gaan naar de onderdelen die je nodig hebt om jouw ruimteschip te herstellen… tenminste, pas vanaf het moment dat je jouw ruimteschip hebt gevonden.

Daarvoor ben je al bezig geweest om jouw pak en uitrusting te herstellen met behulp van allemaal materialen en spullen die je kunt vinden op de planeet waar jij begint. Alles dat je nodig hebt, moet je zelf regelen.

Switchifying de game

Je snapt dat een ambitieuze consoletitel als No Man’s Sky porten naar de 20nm Nvidia Tegra X1 chipset van de Switch uit 2015 is best een uitdaging. De enorme game moet ineens draaien op een 256 cores tellende Maxwell GPU, die gelijk staat aan wat Nvidia leverde op haar GeForce 700 generatie. Als we kijken naar de PS4 GPU waar de game van origine voor is ontwikkeld, die had al 1152 cores om rekenkracht over te verdelen. Die GPU kwam dan wel uit 2013, maar met 28nm is de achterkant op de 20nm Tegra X technologie niet zo heel groot, waardoor het grotere aantallen GPU cores nog altijd een enorm verschil maakt qua wat er mogelijk is op de PS4 ten opzichte van de Switch.

Met andere woorden, ontwikkelaar Hello Games heeft toch echt moeten snijden in de features om de game passend te maken op het mobiele platform van Nintendo. In grote lijnen zullen fans van de game het zonder multiplayer en settlements moeten doen, net als eenvoudiger graphics.

Het bouwen van planeten

Ieder universum van No Man’s Sky is uniek. Net als iedere planeet erin. Planeten worden vormgegeven door een unieke seed code. Dit is een code die bepaald welke textures de Switch moet pakken, hoe het landschap eruitziet, welke flora en fauna je tegenkomt, hoe veel daarvan etc. Natuurlijk zit er veel herhaling in wat je ziet, maar het valt op dat we eigenlijk geen foutief gegenereerde werelden tegenkomen. Iets waar je natuurlijk wel wat risico op loopt wanneer je op deze manier een game in elkaar zet.

Het genereren van complete planeten is dus een enorme klus voor de chipset van de Switch. No Man’s Sky heeft ervoor gekozen slim te besparen om zo weinig mogelijk gameplay op te offeren tijdens het spelen. Zo zijn de texturen die worden gebruikt een stuk eenvoudiger. Is er een kleiner kleurenpallet in gebruik en zijn 3D modellen veel minder gedetailleerd.

Wanneer je over planeten vliegt, merk je dat veel oppervlak pas op het laatste moment echt wordt gerenderd en ook veel flora en fauna wordt rijkelijk laat op je scherm getoverd. Elementen in de lucht, zoals wolken, zien er ook niet zo knap uit als op andere platformen en schaduwen kunnen soms wat hinderlijk knipperen, al heb je daar in handheld modus veel minder last van. In ieder geval op de switch OLED waar wij de game op hebben gespeeld. Hoewel de game probeert op 30fps te draaien, krijgen we zo nu en dan toch echt met framedrops te maken. Wanneer we er voor kiezen om een basis te bouwen, merken we dat je al snel iets neerzet dat te groots is voor wat de hardware van de switch aan kan. Gaan we een beetje los met bouwen, geeft de framerate het letterlijk op en krijgen we zelfs visuele glitches in het scherm. Daar moet je dus rekening mee houden wanneer je de game speelt.

Conclusie No Man’s Sky op de Switch

No Man’s Sky naar de Nintendo Switch brengen is een dapper plan van Hello Games, maar misschien iets te ambitieus voor de huidige generatie hardware van Nintendo. Nvidia heeft mogelijk gelekt dat er een nieuwe generatie Switch aan komt op basis van haar Tegra239 chipset die wel ruim voldoende kracht zou moeten hebben om No Man’s Sky in al haar glorie neer te zetten.

Voor wie de game niet eerder op een ander platform heeft gespeeld, zullen de beperkingen in prestaties en weergave niet opwegen tegen de enorme schaal van deze game. Hierin zijn al snel vele tientallen uren te verliezen… Ben je al een No Man’s Sky gamer, dan ga je niet vrolijk worden van de concessies die voor deze release zijn gedaan. Of No Man’s Sky tof is hangt dus echt af van of je de game al kent.

No Man’s Sky kopen


→ Check de laagste prijs bij Bol.com
→ Check de laagste prijs bij CoolBlue.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.