Review: OnePlus Nord CE 2 5G, Oppo Find X5 Lite en Oppo Reno 7

• Teleurstellend als vlaggenschip, prima als middensegmentsmartphone
  • Prima op snelheid

• Matige gaming prestaties
  • Matige camera prestaties
  • Discutabele 108 megapixel foto's
  • Traag ' extra' werkgeheugen

Één review, drie toestellen. Is dat verwarren? Alleen als je niet weet dat al deze drie toestellen precies hetzelfde zijn. Op het plastic achterkantje na dan. Dus het kan prima allemaal in één review.

De Oppo Find X5 Lite, Oppo Reno 7 en OnePlus Nord CE 2 5G zijn hetzelfde toestel

Nu hoor ik je denken… hoe kan dat? Gewoon omdat het kan. Fabrikant BKK Electronics bezit vier merken waartussen veel componenten en technologie wordt gedeeld. Bovendien nemen Oppo en OnePlus al jaren modellen van elkaar over afhankelijk van de markt. Zelfs de softwarebasis van ColorOS en OxygenOS is hetzelfde, op een paar grafische en functionele kleinigheidjes na.

Op rij de Oppo Reno 7, Oppo Find X5 Lite en OnePlus Nord CE 2 5G

Sterker nog, richting apps identificeert de Oppo Find X5 Lite zich als de Oppo Reno 7. De Oppo Find X5 Pro is dus een midrange smartphone met een vlaggenschip naam. Bovendien verkoopt Oppo de Reno 7 hier niet. Wil je beslist voor dit model gaan, loont het dus om te kijken welke van de drie verkrijgbaar is en wat het prijskaartje is.

Unboxing van de Oppo Find X5 Lite

De unboxing is mooi compleet, zoals we van Oppo/OnePlus gewend zijn. De screenprotector zit al op het display geplakt. Je krijgt een backcover, een sim tool, documentatie, USB-A naar USB-C kabel en een 65 Watt USB-A snellader (ja, daar kun je ook je MacBook mee van stroom voorzien). Alles om meteen lekker van het toestel gebruik te maken. Bij OnePlus is de kabel rood, bij Oppo is deze wit.

90Hz display

De Find X5 Lite is het enige toestel in de Find X5 series met een vlak display. Deze draait netjes op 90Hz, wat er extreem soepel uitziet wanneer je door het toestel bladert. Het gaat netjes om een AMOLED display met een gaatje voor de selfiecamera. Het toestel draait op een FullHD+ resolutie, wat op een formaat van 6.43 inch een resolutie van 409 pixels per inch oplevert. Dat is voor het bekijken van films en series en het spelen van games echt heel prima. In de volle zon blijft het scherm ook bruikbaar. Onder het display ligt een vingerafdruksensor.

Ontwerp met Laser Direct Imaging

Tijdens de presentatie van de Oppo Find X5 series, ging het verhaal van de Lite eigenlijk alleen over de Laser Direct Imaging techniek die is gebruikt om de achterkant vorm te geven. Deze verkleurt erg mooi in de zon door het fijne patroon dat een beetje aan zandstralen doet denken, met daarover een soort metallic coating. Het gaat in de praktijk om een semi-transparant plastic achterkant met daarachter een reflecterende laag. Uiteraard is gematteerd plastic zeer goed bestand tegen vingerafdrukken.

ColorOS en OxygenOS

Wanneer je een Oppo uitvoering van dit toestel koopt, draait deze op ColorOS. Wanneer je een OnePlus uitvoering koopt, krijg je OxygenOS op het toestel. Beiden zijn in de basis dezelfde functionele laag die BKK Electronics over Android 12 heen giet. De grafische verschillen tussen de twee zijn klein. Oppo komt met ronde iconen, OnePlus met vierkante. En OnePlus heeft en mapje waarin je apps kunt verbergen terwijl Oppo weer net wat meer handige multitasking opties in het OS heeft zitten. De camera app e.d. zijn allemaal hetzelfde. Onderstaande screenshots zijn van de Oppo’s.

Oppo belooft 3 versie updates voor de Find X5 Lite. Android 13, 14 en 15 moeten dus naar het toestel komen. Gezien het dezelfde software is als bij OnePlus, verwachten we voor de Nord CE 2 5G hetzelfde verhaal. Je krijgt ook drie jaar beveiligingsupdates op de toestellen.

In het midrangesegment speelt ‘bloatware’ altijd een belangrijke rol om meer marge uit een toestel te halen. Fabrikanten zetten dan ongevraagd apps van andere bedrijven op het toestel, waar ze dan weer geld voor krijgen. Dat is, zelfs bij de uitvoering met het vlaggenschip label, best veel. We vinden AliExpress, Amazon Music, Amazon Shopping, Booking.com, Facebook, LinkedIn, Netflix, Prime Music, PubG Mobile en TikTok op het toestel. De apps laten zich wel gemakkelijk verwijderen.

Chipset

Wij ontvingen de versie met 256GB werkgeheugen en 8+5GB werkgeheugen. Dat laatste moeten we misschien uitleggen. Een telefoon heeft ROM en RAM geheugen. Het RAM geheugen is waar het toestel tijdelijk data opslaat. Bijvoorbeeld van apps die open staan. Dat is enorm snel en gemaakt om lang mee te gaan bij veel ‘schrijf’ acties. ROM is de opslag van een toestel. Dat is veel minder slijtvast en veel goedkoper. Daardoor krijg je er ook lekker veel van. Wat Oppo en OnePlus al een tijdje doen, is dat ze een deel van het ROM geheugen ook beschikbaar stellen om gebruikt te worden als werkgeheugen. Zo geef je al snel meer werkgeheugen zonder meer kosten te maken. Uiteraard is dit werkgeheugen wel minder snel en slijt het sneller. Je kunt op het toestel 2GB tot 5GB op deze manier toevoegen. Standaard staat dit aan, maar je kunt het ook uitzetten. Wil je lang met je toestel doen, adviseren wij je dan ook om deze functie uit te zetten.

Dat het opslaggeheugen wat traag is, is iets dat ook echt prima past bij een middenklasse toestel. MediaTEK loopt qua geheugencontrollers nog wat achter om op die manier de prijs van de chipsets te drukken. Het geheugen maakt nog gebruik van de UFS 2.2 standaard.

Het hart van het toestel wordt gevormd door de MediaTEK Dimensity 900 chipset. Een moderne en snelle chipset van het Chinese MediaTEK. Dat wil zeggen, op papier is de chipset snel. Hoewel de apps lekker vlot reageren en wisselen, heeft de chipset de gamer toch maar weinig te bieden. Dit lees je verderop in de review.

Voor de fotograaf

Achterop het toestel zit een leuk camera-eiland. In totaal krijg je drie camera’s achterop, waarvan één kleine macro camera met een resolutie van 2 megapixels. De main camera is een 64 megapixel model met een relatief hoge lichtgevoeligheid van f/1.7. De groothoekcamera is slechts 8 megapixels en daarmee al snel minder interessant als je een mooi fotoboek wilt gaan maken. Dan moet je dus gewoon wat meer stappen naar achteren nemen voor een goed plaatje.

Bij mooi weer schiet je de beste plaatjes. Dat geldt zeker voor smartphones. Toch valt het helaas wel op dat de plaatjes bij mooi weer wat uitgebeten en flets kunnen zijn. Je moet echt het toestel even de kans geven en met HDR/AI gaan klooien om er echt een leuk plaatje uit te trekken. De nachtmodus vraagt eigenlijk ook echt wel om een statief, wil je er nog een beetje een leuk plaatje uit krijgen. Met f/2.3 is de ultragroothoek ook niet heel lichtgevoelig.

De selfiecamera krijgt een indrukwekkende 32 megapixels en mag het met een f/2.4 lichtgevoeligheid doen. Niet heel lichtsterk, maar wel heel veel megapixels dus. In het donker lost Oppo het probleem met de lichtgevoeligheid op door het scherm op te lichten. Erg slim en wat ons betreft echt een prima oplossing hiervoor.

Wat raar is, is de Ultra-Clear camera modus. In deze modus schiet je 108 megapixel foto’s met het toestel. Dat terwijl je net leest dat het toestel met een 64 megapixel main camera komt. Met andere woorden, er is geen hardware die 108 megapixels echt mogelijk kan maken. Nu wil het ook zo zijn dat de camera app helemaal geen ‘Ultra-Clear’ modes bevat. Welk een ‘UHD Extra HD’ modus. Dat klinkt als iets voor video, maar dat schiet dan enkel een foto en niet van bijzonder hoge resolutie… wij snappen hier geen fluit van.

Het komt er dus eigenlijk op neer dat de selfie- en main camera’s echt prima camera’s zijn voor dit segment, maar daar blijft het bij. En die 108 megapixels… als die er al zijn, vragen wij ons toch wel heel hard af waar die extra megapixels vandaan komen.

Voor de videomakers

Wil jij dit toestel gebruiken om video’s te maken, dan kun je uit de selfiecamera FullHD opnamen trekken. Wil je in 4K opnemen, moet je de main camera gebruiken. Dat is redelijk normaal in het midrange segment, al wordt het onderhand wel tijd dat we ook wat vaker 4K op de selfiecamera gaan zien. Mogelijk is het vooral de chipset die Oppo hier afremt in het ondersteunen van hoge resoluties tijdens het filmen.

Wil je in 4K filmen, gaat dat op maximaal 30 frames per seconde. FullHD kun je opwerken naar 60 frames per seconde. Film je in 4K, is het op de main camera mogelijk om digitaal in- en uit te zoomen. Beeldstabilisatie en AI kleuren werken op dat moment niet. Mogelijk ook hier weer een chipsetbeperking, maar ook dit is gewoon wat we verwachten in het middensegment. Voor videografie krijg je dus gewoon een aardige camera. Wat wel opvalt is dat je in het donker erg snel, erg veel beeldruis krijgt. Dat zie je ook terug in onze cameratestvideo.

Toch niet voor de gamers

Toen we de presentatie zagen en onze eerste indruk van het toestel gaven, waren we zeer enthousiast. De MediaTek Dimensity 900 chipset werd in meerdere publicaties afgezet tegen de Qualcomm Snapdragon 8 Gen 1 chipset qua rekenkracht. Laten we het toestel een krachtmeting in 3D Mark doen, dan scoort het toestel met haar Mali-G68 GPU gemiddeld 2.015 punten. Dat is vijf punten minder dan de Oppo Reno 6 5G die met exact dezelfde chipset op de markt kwam… Ondanks het bijzondere Borazon dat in het nieuwe multi-koelsysteem zit.

Hij staat op het moment van schrijven dan ook op plek 314 in de ranglijst. De Find X5 Pro die wel die Qualcomm chipset heeft, scoort 9.471 punten en staat daarmee op het moment van schrijven op de 12de plek in de ranglijst. Dat is nogal een verschil. Draaien we de AnTuTU 3D test, dan komt de framerate bij de wat zwaardere tests net boven de 12fps uit. Bij lichtere tests weet het toestel de 30fps aan te raken. PubG staat dan wel op het toestel… je moet wel heel ver terug in details op het scherm om daar een fatsoenlijk potje mee te spelen. Leuk dus dat er een 90Hz display in zit, maar met deze chipset trek je daar tijdens het gamen toch weinig tot geen profijt uit.

Accuduur

Met 4.500mAh is de accu van een net formaat. Zeker voor de midrange klasse waar deze toestellen toe behoren qua krachtmeting. Draadloos laden kan uiteraard niet met dit prijskaartje. Wanneer je de 65 Watt lader gebruikt, zit het toestel in net iets meer dan een half uur helemaal vol. Dat is dan wel weer heel prettig. Met een volle accu hou je het prima een dag uit.

Conclusie Oppo Find X5 Lite, Oppo Reno 7 en OnePlus Nord CE 2 5G

En dan zijn we aan het einde van een heel rare review. Onder de naam Reno 7 en Nord CE 2 5G is dit toestel gewoon een prima midranger en wat je er van verwachten mag. Onder de naam Find X5 Lite 5G is het een toestel dat niets bezit dat bij een vlaggenschip series hoort. Bovendien is de 108 megapixel foto die je ermee kunt schieten een software trucje met pixels bijberekenen. Tenminste, dat denken we omdat die modus dus niet op het toestel te vinden is. Hoe dan ook, het is foto’s opblazen om je specsheet op te blazen. Het extra geheugen dat je kunt gebruiken op UFS 2.2 RAM is beter dan niks, maar eigenlijk gewoon beter om helemaal niet te gebruiken. Met andere woorden, het is een prima midrange toestel met een hele kromme marketingstrategie erachter, waardoor wij met mixed feelings achterblijven…

kopen