Taxi verlichting
Picture of Arjan Olsder
Arjan Olsder

Hoe Oslo de taxi-industrie innoveert

In Scandinavië zijn ze gek op de natuur, maar in de wilde natuur ontkom je vooralsnog niet aan de dominantie van apparaten en voertuigen op basis van fossiele brandstoffen. In de stad kan het anders en daar heeft Oslo ambitieuze plannen.

Emissievrij vanaf 2023

Zo heeft het stadsbestuur van Oslo besloten dat taxi’s met verbrandingsmotoren vanaf 2023 niet meer welkom zijn in de stad. Alle taxi’s moeten dan verplicht op elektriciteit rijden. Deze overgang brengt voor taxichauffeurs wel een praktisch probleem met zich mee.

De actieradius

Taxi’s maken de nodige kilometers op een dag en de actieradius van een elektrische auto is vooralsnog beperkt tot enkele honderden kilometers bij constant rijden. Hoewel veel elektrische auto’s elektriciteit kunnen opwekken bij het remmen, staat dit nog niet in verhouding tot de energie die nodig is voor een auto om te starten. Taxichauffeurs lopen in eerste instantie dus het risico vooral bij een laadpaal te staan.

Rijden op draadloze laadplaten

Maar ook daar lijkt de stad nu een oplossing voor te hebben. De stad gaat alle taxi standplaatsen voorzien van platen met inductieladers. Terwijl de chauffeurs op hun ritje staan te wachten, worden de auto’s draadloos geladen. Hoewel er bij draadloos laden nog redelijk wat stroom verloren gaat, is het in ieder geval een zeer praktische oplossing voor de taxi-industrie.

Aanpassingen zullen nodig zijn

Wel zullen de elektrische auto’s de nodige technische aanpassingen moeten ondergaan om met deze laadplaten overweg te kunnen. Standaard zullen de auto’s namelijk geen ontvanger voor draadloos laden aan boord hebben. Die technologie is nog niet gestandaardiseerd.

Laadsnelheid zou afdoende snel zijn

Het laden via de draadloze laadplaten zal met een snelheid van maximaal 75kW gebeuren. De verwachting van het standsbestuur is dat extra ritjes naar laadpalen met deze technologie niet nodig zullen zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.