Review: Crash Bandicoot N.Sane Trilogy (Nintendo Switch)

• Eindelijk weer een goede, lastige platformer op de Switch
  • De make-over is zo goed dat alles aanvoelt alsof je het origineel speelt
  • Extra levels die je nog niet eerder speelde

Vandaag komt hij voor het eerst uit op de Nintendo Switch, Xbox One en PC: Crash Bandicoot N.Sane Trilogy. Sinds gistermiddag laat deze revival mij niet meer los. Want zo mogen we het noemen. Crash Bandicoot N.Sane Trilogy is veel meer dan slechts een port naar een nieuw platform.

Crash Bandicoot N.Sane Trilogy op alle platforms

Crash Bandicoot N.Sane Trilogy verscheen vorig jaar zomer al op de Playstation 4, het consolelabel waar de Crash Bandicoot games ooit verschenen. Sterker nog, in mijn jeugd was het dé reden om de eerste PlayStation aan te schaffen. De release van Crash Bandicoot N.Sane Trilogy was kennelijk een enorm succes want de mensen van Vicarious Visions hadden een jaar nodig om de game ook naar de Nintendo Switch en Xbox One te brengen… of Activision had een goede deal voor exclusiviteit met Sony. Dat kan natuurlijk ook ;-).

Naast Donkey Kong Tropical Freeze is er nu dus een tweede sterke platformer voor iedereen die iets te snel klaar is met het veel gemakkelijkere Super Mario Odyssey.

Een stukje geschiedenis

Toen Crash op de markt kwam, was dit voor Sony een heel belangrijke platformer om aan boord te krijgen. Immers had Nintendo haar Mario en SEGA had Sonic als boegbeeld. Crash Bandicoot liet zien dat de Playstation ook een sterke platformer aan boord had. Ware het niet dat de moeilijkheidsgraad voor Crash vrij hoog lag. De exclusiviteit met Sony liep van 1996 tot 2000. De game werd destijds ontwikkeld door Naughty Dog.

Vanaf 2001 is Vicarious Visions als ontwikkelaar betrokken bij de Crash games. Ze maakten de game The Huge Adventure, wat erg sterk leek op Crash Bandicoot 3, de laatste game die Naughty Dog produceerde.

Crash Bandicoot

Ik heb in het verleden weleens geëmuleerde versies van de originele Crash games gespeeld. Gewoon omdat ik de Playstation al lang niet meer op mijn TV kan aansluiten, maar de games wel geweldig vind. Het grote probleem daarbij zijn de enorme laadtijden van de originele game. Tegenwoordig moet dit sneller kunnen, maar de laadtijden leken vast te zijn gezet in de programmacode. Waarom niet, iedere Playstation was toch hetzelfde?

Hier beginnen de aanpassingen van Vicarious games al. Geen onnodig lange wachttijden meer. Het wachten tot een level is geladen duurt echt niet langer meer dan strikt noodzakelijk.

Grafisch is de game enorm opgepoetst. Van graphics voor een analoge 6:4 TV met een 625×576 resolutie naar Full HD op 16:9 beeldverhouding. Zelfs de in-game video’s zijn naar beste kunnen opgepoetst. Niet alleen grafisch, maar ook door stemmen opnieuw in te spreken en zo gebruik te maken van 16-bit audio. Zelfs de modellen van de karakters zijn opgepoetst.

Ook de gameplay is hier en daar aangepast. Vooral op het gebied van gamesaves. Bij de originele Crash Bandicoot waren deze punten echt zeldzaam waardoor je vaak, grote delen van de game opnieuw mocht spelen. Door meerdere van dit soort punten aan te bieden wordt de game toegankelijker voor andere spelers.

En wat nou het beste is van al die grafische aanpassingen? De game voelt nog steeds als de Crash van toen. Nog steeds behoorlijk snel en lastig, op een fijne manier.

Crash Bandicoot 2: Cortex Strikes Back

Een jaar na het originele Crash Bandicoot bracht ontwikkelaar Naughty Dog al een sequel uit. Crash Bandicoot 2: Cortex Strikes Back. De verhaallijn van Dr. Neo Cortex werd voortgezet, nog steeds op de hardware van de Playstation 1. De game gaf Aku Aku (het zwevende masker) veel meer verhaal en introduceerde Uka Uka als evil twin. Ook hier heeft de ontwikkelaar alles op alles gezet om de game grafisch naar 2018 te tillen. Dit is met hetzelfde succes als met de eerste Crash Bandicoot gelukt.

Crash Bandicoot 3: Warped

Grotere verschillen zien we met Crash Bandicoot 3: Warped uit 1998. Bij deze titel werd duidelijk zichtbaar dat Naughty Dog de hardware beter kende en er grafisch echt het maximale uit wist te trekken. De game overtrof de eerste twee titels qua gameplay en fun… en ook dat is overeind gebleven. De sprong naar de graphics van nu is echter nog steeds enorm, maar de game ziet er in deze trilogie niet veel beter uit dan de eerste twee titels. Waar je vroeger het verschil echt wel kon merken, is de grafische kwaliteit nu echt gladgestreken.

Gameplay ervaring

Vicarious Visions heeft haar best gedaan Crash Bandicoot toegankelijker te maken voor de jonge gamers die het origineel misschien niet kennen, maar ook voor de pappa’s en de mamma’s wiens jeugd grotendeels in de game is gaan zitten. Laten we wel wezen, de reflexen worden over de jaren heen gewoon wat minder. Toch voelen de aanpassingen heel natuurlijk. Alsof ze er altijd zijn geweest.

Wel merk ik echt dat Crash Bandicoot N.Sane Trilogy is ontwikkeld voor consoles in huiskamers. De levels kennen enorm veel donkere plekken. Dan is het scherm van de Nintendo Switch niet sterk genoeg om daarmee lekker op het terras buiten te gaan zitten. Ach, het is nou eenmaal zo.

Bonus content

De Crash Bandicoot N.Sane Trilogy is onder fans niet alleen geliefd omdat de oude games terugkeren op een modern platform. Vicarious Visions heeft ook bonus content waar je eerder niet bij kon. Zo krijg je Stormy Ascent als gratis download. Dit level werd ooit voor Crash Bandicoot ontwikkeld, maar niet afgemaakt voor de release. De ontwikkelaar heeft het level nu afgemaakt en als gratis DLC toegevoegd.

Ook Crash Bandicoot 3: Warped is van een bonus DLC voorzien in de vorm van Future Tense. Ook hier gaat het om een level dat ooit werd ontwikkeld voor de game, maar nooit in de uiteindelijke game heeft gezeten. Voor de fans dus unieke stukjes content om te beleven.

Conclusie: Crash Bandicoot N.Sane Trilogy

Crash was fantastisch, Crash blijft fantastisch. Activision en Vicarious Visions hebben dan wel aanpassingen gemaakt, de originele games voelen aan alsof ze compleet in hun waarde zijn gelaten. Voor zowel retro gamers als (bijvoorbeeld) mijn eigen kinderen brengt Crash Bandicoot N.Sane Trilogy heel wat uurtjes frustratie. Frustratie op de beste manier mogelijk. Wat een heerlijke titel!

Crash Bandicoot N.Sane Trilogy kopen