Review: Pokémon Ultra Moon (New 3DS)

• Terug in Alola
  • Grafisch geweldig
  • Nieuwe Pokemon

• Koud welkom
  • Geen nieuwe starter
  • Te spacy

Alola Pokévrienden! Had je pas net je tranen gedroogd omdat je afscheid moest nemen van Pokémon Sun en Moon na het uitspelen? Dan heb je nu weer tranen in je ogen van blijdschap: daar zijn we weer, met Pokémon Ultra Moon!

Het was eventjes wennen, toch? Die eilandsetting in Sun & Moon. Maar hoe meer je speelde, hoe meer thuis je je er voelde. De sfeer, de monsterlijk goede graphics, de cutscenes, het was eigenlijk gewoon Pokémon 2.0. Niet te vergelijken met die oudjes zoals Yellow. Natuurlijk waren er ook best kritische zaken bij Sun & Moon, zoals dat rare Circus (Het Festival Plaza ) wat je kon benaderen vanuit het startmenu en het vervelende Call for help wat de Pokémon deden tijdens het knokken. De tribe challenges waren oké (ish), maar ik miste de gyms en de gym battles. Deze details nam je op de koop toe, want de game is gewoon geweldig!

Pokémon Future?

Waar ik wel een beetje angstig voor was zijn de Ultra Pokémon en hun wereld. Je kon al even lezen dat je bij Ultra Sun & Moon door een Wormhole zou kunnen en daardoor in een science fiction achtige Ultra Wereld terecht zou komen… Tja, dat is even helemaal niet de kant die wij als Pokéfans op willen. Gewoon lekker fantasy ‘achtige dorpjes verkennen, battles en catchen, niet een bizarre toekomstige wereld in! Komt dit wel goed?!

Als vanouds

Als we de game (Moon versie) spelen, dan zie ik een paar details in het menu die anders zijn. Iets kleurrijker, wat weer kinderlijker en goedkoper aanvoelt in plaats van aantrekkelijker. Maar wat geeft het. Je begint weer in je oude huis. Dit keer ben je niet op vakantie, maar woon je voor vast in Alola. Je verkent je kamer eventjes door naar een filmpje van Meoth te kijken. Dat was volgens mij ook al in het vorige deel. Dan loop je naar je moedertje en kun je naar buiten. Wat een beetje koud aanvoelt is dat professor Kukui je niet kent… Alles wat je nog geen paar weken geleden hebt doorstaan met deze cast is alsof het nooit gebeurt is. Jammerlijk, want eigenlijk zou de optie aanwezig moeten zijn dat de game begrijpt dat je Sun of Moon gespeeld hebt.

In het vorige deel had ik Popplio als starter Pokémon gekozen. Eeuwig zonde, want hij werd hoe groter hoe vrouwelijker. Maar de water Pokémon hebben meestal mijn voorkeur door Surf etc. Eigenlijk door vroeger omdat je eerste vijand Brock was met een gym vol met Rock Pokémon die met je water type goed te verslaan waren. Maar oke, ik koos nu voor Litten. Want lieve mensen, dat is even slikken… GEEN NIEUWE STARTER POKEMON! Dat vind ik echt super stom. Oké, je kunt wel een ander van de drie kiezen, nu… Maar geen nieuwe. Er zijn er zat! Jammer, balen, we kiezen de schattige Litten.

We trekken het Hawaï achtige Alola weer rond om je Island Challenge te voltooien, dit keer met vier nieuwe eilanden om nieuwe (en bekende) Pokémon te ontmoeten. De vertrouwde cast keert terug,  Kukui, Lillie en Nebby, Hau en andere bekende personages zijn er weer om je te ondersteunen, net zoals de vorige titel.

De badguys zijn wederom de Rocketachtige Team Skull die zo nu en dan zo fout zijn, in slecht zijn, dat het komisch of zo nu en dan irritant overkomt. Ach, bad guys zijn ook irritant.  Wat is er dan nieuw in deze titel? Nou als eerst een nieuw verhaal, een nieuwe wereld: de Ultra Pokemon wereld. En natuurlijk wat nieuwe extraatjes die game net wat interessanter maken.

Reizen met Mantine

Mantine is een tweede generatie Pokemon, die water/flying is. Je kunt Mantine nu gebruiken als Ride Pokémon (de nieuwe vervanging in Sun en Moon die vrowger de HMs waren.) maar het werkt een beetje anders. In plaats van ze te gebruiken waar je maar wilt, is Mantine gestationeerd op specifieke plekken in Alola en kun je deelnemen aan een minigame terwijl je tussen eilanden reist – in de plaats van de standaard cut-off van de boottocht uit de originele games. Met stick leid je Mantine over golven om trucs uit te voeren en te streven naar een hoge score, wat zeker een veel leukere manier van reizen is zou  je denken, maar ik geef de voorkeur aan standaard reizen.

Stickers verzamelen

Totem Stickers zijn gouden plakplaatjes die je overal in de Alola-regio kunt terugvinden. Deze kun je met de Samson Oak verzilveren om gigantische, totemgrote Pokémon te ontvangen. Je vindt deze stickers echt overal. Op bedden in huizen van onbelangrijke dorpjes, overal. Mocht je dus behalve de 400 Pokémon die je kunt vangen (zonder traden mee te rekenen) je vervelen dan kun je nu stickers zoeken. 🙂 Dat klinkt niet echt enthousiast, maar het is een wel grappige toevoeging die de game na uitspelen net nog wat extra uurtjes plezier opleveren.

Pokemon Ultra Wereld

In Pokémon Ultra Sun en Pokémon Ultra Moon kom je in een wereld die we nog niet eerder zijn tegengekomen. Een wereld in de toekomst, het verleden, verder hier vandaan. De reis maak je door wormholes. Binnen een Ultra Wormhole zijn er talloze wormholes die naar andere werelden leiden.

Als je door een Ultra Wormhole reist, kun je Ultra Megalopolis bereiken: een wereld waarvan het licht gestolen is door Necrozma. In deze wereld, die gehuld is in duisternis, schijnt vanuit een mysterieus torenachtig gebouw een heel helder licht. Dan hebben we ook nog de spacy Ultra Recon Squad. Een een mysterieuze groep afkomstig uit een wereld die achter een Ultra Wormhole ligt. Met welk doel zijn ze naar de regio Alola gekomen? We are now taking over your radiooooooo!

Pokemon Ultra Moon is een fijn tweede deel van al het moois dat Alola te bieden heeft. Het voelt een beetje koud wat betreft het welkom, want je moet gewoon opnieuw beginnen met een keuze uit dezelfde starter Pokemon als het vorige deel. Met een paar tune ups en details is het wederom een heel goede game die Pokéfans van alle leeftijden.