Synoshi Spam
Roelof van Doorn
Roelof van Doorn

Synoshi en moederbedrijf Obrio stimuleert hacken van websites

Als je een mailbox hebt, is de kans groot dat je de afgelopen maanden van de Synoshi hebt gehoord. Een schoonmaaktool dat echt ideaal klinkt en door haar sterke affiliate programma, hackers uitnodigt om zoveel mogelijk spam te versturen. En daar gaat het mis…

Net als veel andere fabrikanten, maakt moederbedrijf Orbio gebruik van een affiliate programma om haar producten te laten promoten. Dat kan op websites, maar ook via andere media, zoals mailings. Bij professionele affiliate platforms, zoals die van Bol.com en Coolblue die we hier op de redactie gebruiken, zijn enorm strenge eisen gesteld aan marketing via e-mail. Het is eigenlijk bijna niet te doen zonder het risico te lopen dat je jouw account en daarmee opgebouwde tegoeden verliest.

Dit lijkt anders bij het Chinese Orbio, dat achter de Synoshi schoonmaaktool zit. Dat affiliateprogramma laat het vrij om het product via mail en daarmee zelfs via spam te promoten. Wanneer je de links in de mails volgt, kom je ogenschijnlijk direct op de officiële site van Synoshi uit, maar beloon je de spammer door tot aankoop over te gaan.

Waar die spam vandaan komt? Onze redactie deed daar, in samenwerking met WEB WINGMEN, de afgelopen weken onderzoek naar. Vrijwel zonder uitzondering werden de mails verstuurd vanuit gehackte webhosting accounts, waarvan slechts een heel beperkt deel in Nederland. Waar de accounts nog online waren, ging het vrijwel zonder uitzondering om WordPress websites die achterliepen in updates, dan wel hosting accounts met verouderde PHP versies. Daarnaast werden ook een aantal Joomla en Drupal sites aangetroffen en een enkele Magento webshop.

Wanneer hackers een site hacken, krijgen ze in veel gevallen toegang tot een zogenaamde SMTP server. Een server die mail mag versturen. Door een mail adres te gebruiken behorende tot het domein van de website, krijg je die in veel gevallen legitiem langs spamfilters op. Die mails voldoen in veel gevallen namelijk aan spamchecks als DKIM, DMARC en SPF. Hierdoor zijn de spamruns die affiliates op Synoshi producten doen zeer efficiënt. Het Chinese Orbi financiert hiermee het circuit van hackers en kan hiermee haar handen in onschuld wassen. Immers doet het zelf niks fout. Ondertussen komen de kosten voor de hacks en de spamruns voor rekening van hobbyisten, sportverenigingen en ondernemers wereldwijd die niks met het merk te maken hebben.

Ondertussen regent het op websites als Scamwatch ook klachten over het verkoopproces van het Chinese bedrijf.

4 reacties

  1. Tsja, ze krijgen hun naam wel naar buiten. Ze zeggen dat negatieve publiciteit niet bestaat, en mensen hebben massaal van het merk gehoord. En ik moet eerlijk zijn, eigenlijk ben ik wel benieuwd naar hoe het ding presteert, terwijl ik niet eens in de markt ben voor een dergelijk product. Ondertussen heb ik niet iets van dat ik uit principe het niet zou gebruiken als het een degelijk product blijkt te zijn, en zou ik eerder een Synoshi nemen dan een of ander merk dat ik niet ken. Dit terwijl ik weet dat het zou kunnen dat dat andere product net zo goed is….
    Geen idee of het logisch is wat ik zeg, maar ik denk wel dat merkherkenbaarheid zo werkt en niet zozeer kijkt naar het verleden of de kwaliteit.

    Ik bedoel, veel mensen zijn ook fan van OnePlus. En hebben we VAG ooit afgerekend om hun sjoemeldiesels? Hun dierenproeven weten mensen niet eens wat van. En we rijden al decennia in deze merken, net als Opel, dus hun kwalijke oorlogsverleden heeft ook amper invloed.

    Dus dare I say it, maar Synoshi doet het eigenlijk best slim. Ze zijn overigens verre van de enigen die dit doen. Er loopt bijv. ook een campagne rond een of ander mes met een gat erin dat ik zo nu en dan terugzie. Synoshi is echter wel de eerste die ik zo vaak terugzie….

    1. Mooie analyse! Het werkt zeker twee kanten op voor het merk en we kunnen wel heel wat ‘vinden’, maar inderdaad lijkt niemand de producten van een boefje daadwerkelijk te laten liggen als de producten goed zijn.

  2. Ik ben het wel eens met de bovenstaande comment. Gaan jullie er een reviewen? Ja, je zou dit gedrag eigenlijk niet moeten goedkeuren, maar jullie geven ook aandacht aan het merk met dit artikel. En slechte publiciteit bestaat niet.

    1. We hebben geen budget vrij om zelf deze aankoop te maken en op mails reageert het merk niet. Ik verwacht op korte termijn dan ook geen review van dit product. Wellicht wel van lookalikes van andere merken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.