Review: Pikmin 4

Arjan Olsder beoordeelde namens GadgetGear de Nintendo Pikmin 4 met 4 sterren.

• Zeer gemakkelijk
  • Toch veel diepgang in karakters en puzzels
  • Erg kleurrijk en schattig

• Zeer gemakkelijk

Hoewel de hele wereld terecht nog los gaat op de eindeloze mogelijkheden van The Legend of Zelda – Tears of the Kingdom, pompt Nintendo opnieuw een creatieve game de Switch op. Na de komst van Wii U port van Pikmin 3 in 2020, krijgen we nu eindelijk ook Pikmin 4 op de console.

Wat zijn toch die Pikmin!?

Pikmin is Nintendo’s eigen Real Time Strategy game, vermomd als puzzelgame, actiespel of… eigenlijk geen idee. De blend die Nintendo met deze series sinds 2001 weet neer te zetten is echt uniek te noemen. Waar je bij normale RTS games doorgaans vooral bezig bent om tanks en soldaten te trainen en op missie te sturen, ben je in de Pikmin games doorgaans bezig om Pikmin te verzamelen en die opdrachten te geven om op te lossen. En ondanks de schattige graphics is het stiekem altijd een enorme massaslachting. Maar dat hebben de doorgaans jonge spelers gelukkig helemaal niet door, want Nintendo weet het zoals altijd, echt geweldig te verpakken. Cuteness alom!

De eerste Pikmin game verscheen al in 2001 op de GameCube en is inmiddels op de Virtual Console terug te vinden, net als Pikmin 2, dat in 2009 op de GameCube verscheen. Pikmin 3 kwam meteen naar de Wii U en kreeg later een volwaardige port met Pikmin 3 Deluxe voor de Nintendo Switch in 2020. Pikmin 4 is de eerste titel exclusief ontwikkel voor de hardware van de Nintendo Switch. Daarmee is de hele serie Pikmin games dus op de Nintendo Switch te spelen.

Pikmin 4

In de Pikmin games waren we gewend te spelen als Olimar of Louie, maar Nintendo gaat met haar tijd mee. Om de hele genderdiscussie maar even naar voren te halen, gamers kunnen nu zelf hun hoofdfiguur in de game samenstellen, zodat ze zich hier optimaal mee kunnen identificeren. Natuurlijk zit dit al langer in vele games, maar het is mooi om te zien dat Nintendo het verhaal hiermee nog persoonlijker weet af te trappen.

Zelf kon me dat niet heel lang boeien. Ik knalde meteen door de standaardkeuzes heen omdat ik vooral wilde spelen. Vooral die bloeiende en boeiende wereld van de Pikmin in.

Opnieuw ben je een held in mini-formaat. Zo groot als een insect, beweeg je over een planeet die losjes aan onze aarde doet denken. Maar dan met heel bijzondere flora en fauna. Alles is zo kleurrijk mogelijk neergezet door Nintendo met insecten die soms vele malen groter zijn dat je zelf bent. De enorme planten en bloemen vormen jouw jungle, waar vele geheimen in verborgen liggen… maar vooral die pikmin.

Dit zijn de kleurrijke wezentjes die je overal in de wereld tegenkomt. De kleur bepaalt waar ze goed in zijn en waar je ze voor in kunt zetten. Je moet niet alleen vijanden verslaan met deze wezentjes, maar ook puzzels oplossen die je onderweg tegenkomt. Dit doe je dus door zoveel mogelijk van deze wezentjes te verzamelen als jouw trouwe volgelingen. Dat ze hierbij regelmatig het leven laten, laten we even in het midden.

Pikmin 4 lijk ook wat gemakkelijker te zijn geworden dan deel 3. Hoewel de puzzels nog steeds verschillende niveaus van complexiteit bieden, heb je geen tijdslimieten meer en ook gaat er niets meer mis wanneer je geen resources meer hebt. De game is veel vergevensgezinder geworden. Het wegnemen van de tijdslimiet geeft je ook echt meer ruimte om te genieten van al het prachtigs dat de ontwikkelaars in elkaar hebben gezet voor deze titel.

Nog een feature die de game eenvoudiger maakt, is dat je jouw acties kunt terugspoelen. Maakte je een stomme fout, kun je deze proberen te voorkomen om zo een zo optimaal mogelijk spelverloop neer te zetten. Overigens is dat niet onbeperkt. Je kunt alleen terugspoelen binnen de dag die je aan het spelen bent.

Een opvallende verschijning in het spel is Oatchi. Een pop met twee poten die jou en jouw pikmin snel kan verplaatsen over obstakels, maar ook kan helpen om schatten te vinden. Oatchi kan je ook helpen Pikmin te vinden, zolang je dat nodig hebt en hij kan aanvallen op vijanden uitvoeren. Dat is de functie waarvoor ik Oachi misschien wel het leukste vind. Dat kan je namelijk bergen Pikmin schelen. En je krijgt natuurlijk ook weer nieuwe Pikmin met nieuwe mogelijkheden om te ontdekken.

Conclusie Pikmin 4 op de Nintendo Switch

Toen Pikmin 4 op mijn Switch kwam te staan, kreeg ik datzelfde gevoel van geluk dat ik voelde bij Pikmin 3 op de Nintendo Wii U. Die review schreef ik inmiddels exact 10 jaar geleden. Hoewel deel 4 wat trager start dan ik eigenlijk zou willen, neemt de game me al snel mee de diepte in. De game is zeker niet uitdagender dan het derde deel, maar dat maakt niet uit. Ik ben een RTS fan en inmiddels zijn mijn kinderen dat door de eerdere Pikmin games ook, zonder dat ze dat weten. Wat wel lekker is, is dat de game twee keer zoveel vijanden op ons afvuurt en er vier keer zoveel te ontdekken valt. Dit in combinatie met nog sterkere graphics, een nog betere audiotrack en zo kan ik nog wel even doorgaan. Wat een juweeltje voor jonge gamers.

Pikmin 4 kopen