Pikmin 3 Deluxe op de Nintendo Switch

Review: Pikmin 3 Deluxe (Switch)

• Uitgebreidere gameplay niveaus
  • Veel nieuwe content
  • Toffe gameplay
  • Nederlands

Nintendo heeft weer een Wii U klassieker naar de Switch gebracht. Ditmaal is het de beurt gevallen aan Pikmin 3. De game heeft niet alleen een grafische oppoetsbeurt gekregen, maar is een stuk kindvriendelijker om te spelen dan het origineel.

De geschiedenis van Pikmin

Het verhaal van Pikmin verscheen voor het eerst op de Nintendo Gamecube in de zomer van 2002. Okay, in Japan kregen ze de game al in de herfst van 2001, maar in die tijd liep Europa altijd nog een stukje achter.

Het verhaal van Pikmin begon bij Kapiteit Olimar. Een ruimtereiziger van planeet Hocotate die op een onbekende planeet strandde. Daar ontmoette hij de Pikmin. Een raar, vriendelijk volkje dat hij gemakkelijk kon aansturen. Samen met het volkje gaat hij op zoek naar de onderdelen die hij nodig heeft om van de planneet te ontsnappen. En ach, over de verschillende Pikmin games is deze verhaallijn ongeveer gelijk gebleven, maar wat maakt het uit.

Na het succes van de eerste Pikmin op de GameCube, kreeg de game in 2004 opvolging. Pikmin 2 verscheen toen op de Gamecube. Zowel Pikmin als Pikmin 2 werden later naar de Nintendo Wii gebracht. Pikmin 3 verscheen exclusief op de Wii U in 2013. In 2017 verscheen er ook nog een spin-off op de Nintendo 3DS. Er gaan geruchten over een vierde deel, maar helaas is dit nog niet verschenen.

Het was 2013…

Ik weet het nog goed. Het was 2013 en ik kreeg een Nintendo envelop in de bus (ja, zo ging dat toen nog). Daarin een lichtblauw doosje met het artwork van Pikmin 3. Ik schoof de disc er meteen in en werd al snel verwelkomd door het vrolijke Pikmin volkje. Ik was enorm enthousiast over de titel en de innovatieve wijze waarop Nintendo met het touchscreen om ging. Het was één van de beste strategische titels die dat jaar op de Wii U verscheen. Toch was het ook echt wel een uitdagende titel.

Pikmin 3 anno 2020

Opnieuw stort je met jouw ruimteschip neer op de vrolijke planeet van de Pikmin. Je gaat er op zoek naar voedsel voor jouw thuisplaneet, maar natuurlijk zijn er nieuwe gevaren en hindernissen waar je een oplossing voor moet zoeken.

Vlak na jouw landing, ontdek je al snel een vrolijk volkje; de Pikmin. Eenvoudige ruimtewezentjes die zich met een fluitje gemakkelijk laten aansturen. De wezentjes helpen je om oplossingen te verzinnen voor de hindernissen die je tegenkomt, maar ook vechten tegen de gevaren op de planneet. Daarbij is het de bedoeling dat je altijd zo min mogelijk Pikmin verliest om jouw einddoel te behalen.

Om de nodige complexiteit toe te voegen, bestaat het Pikmin volk inmiddels uit 5 rassen. De blauwe Pikmin kunnen bijvoorbeeld door water bewegen waar de gele weer tegen elektriciteit bestand zijn. In het begin is het heel duidelijk welke Pikmin, waar ingezet moeten worden om verder te komen. Naarmate de game vordert, wordt dit minder duidelijk en moet je echt experimenteren met het volkje.

Voor de release op de Nintendo Switch heeft Nintendo de gameplay aardig aan moeten pakken. De interface van de Switch is immers compleet ander. De game moet nu op het touchscreen of op de TV speelbaar zijn, maar niet beiden gelijktijdig zoals bij de Wii U. Daarbij heeft Nintendo ook duidelijk aan de moeilijkheidsgraad getrokken. Die lijkt inmiddels iets lager te liggen waardoor, met name jongere spelers, gemakkelijker instappen in deze titel. Voor ervaren spelers is de stand ‘normaal’ in deze titel dan ook al snel te gemakkelijk en loont het om het spel wat moeilijker te spelen. Sterker nog, Nintendo komt de ervaren Pikmin speler tegemoet. Er is nu ook een extra moeilijke stand.

De Pikmin 3 Deluxe bonus

Nintendo heeft er dan wel een handje van oude games opnieuw uit te brengen, toch doen ze regelmatig hun best om zo’n re-release echt iets nieuws mee te geven. Zo ook bij Pikmin 3 Deluxe. In dit geval is de game van een nieuwe proloog voorzien en ook van een nieuwe epiloog. Alle DLC die Nintendo later op de Wii U heeft uitgebracht voor de game, is ook aan deze release toegevoegd. Het is dus echt de meest complete Pikmin 3 ervaring geworden.

Ook tof is de coöperatieve modus waarin de game te spelen is. Ook zo kun je als ouder, jonge spelers helpen om het spel te kunnen spelen. Merk je dat ze te snel gaan, kun je ze zelfs naar de vele zij-missies in de game leiden.

Grafisch

Wat ook opvalt zijn de graphics. Die waren op de Wii U al best wel okay. Maar nu op de Nintendo Switch zijn ze echt om te smullen. Alles oogt toch net iets realistischer. Je speelt echt in prachtige landschappen. Je ziet het verschil ook wanneer je bovenstaande filmpjes bekijkt. We hebben daar bewust ook een trailer van de E3 aankondiging aan toegevoegd.

Conclusie Pikmin 3 Deluxe

Nintendo blijft het handig aanpakken als het gaat om het opnieuw uitbrengen van oudere titels. Hoewel Pikmin 3 van zichzelf echt al wel een sterke game was, heeft Nintendo toch echt weer de moeite genomen de game nog sterker te maken. Een aanrader!

Pikmin 3 Deluxe kopen