SkyShowtime Logo

Review: SkyShowtime (na een week)

Vandaag is SkyShowtime precies een week in Nederland. GadgetGear nam een abonnement en praat je bij over de eerste indruk die deze nieuwe streamer achterlaat.

Misschien zegt de naam SkyShowtime je niet direct iets. Kunnen we ons helemaal voorstellen. Zowel de naam Sky als Showtime zijn voor onze markt eigenlijk grote onbekenden. In de landen om ons heen is met name Sky bekend om haar sportkanalen.

SkyShowtime bezit een schat aan content. Het is namelijk de samensmelting van Universal, Dreamworks, Sky, Peacock, Nickelodeon, Showtime Paramount Pictures en Paramount+. Daar zitten vast wel wat namen tussen die je wel kent. Onder die namen hangen overigens ook weer anderen. Denk aan CBS, de zender die al jaren het huis van Star Trek series vormt.

Net als HBO en Prime Video, probeert de dienst in eerste instantie onze harten te veroveren met lage prijzen. Stap je nu in krijg je, net als bij HBO Max, de rest van je leven 50% korting op de dienst. In plaats van €6,99 betaal je dan €3,49. Let wel, die korting krijg je alleen als je de streamer koopt via skyshowtime.com. Bestel je via de PlayStore of AppStore, dan betaal je gewoon het volle pond.

Na inloggen op de dienst, krijgen we meteen al een mooi aanbod. Breed, maar ondiep. Zo kent de Halloween selectie slechts enkele tientallen films en series terwijl het totaal aan studios achter deze streamer echt wel meer in haar mars heeft. Kijken we naar een klassieke serie als Star Trek, zien we dat er nog heel veel content mist. Series als Voyager en Deep Space 9 missen in het overzicht, net als een groot deel van de films.

Mogelijk komt dit doordat de studios achter de streamer in tussentijd ook gebruik hebben gemaakt van de netwerken van bestaande streamers als Prime Video, Netflix en Videoland. Mogelijk is daarbij exclusiviteit in bepaalde regio’s weggegeven die nu weer teruggehaald moet worden. Met andere woorden, er zijn waarschijnlijk bestaande contracten die eerst moeten verlopen voor de content terug naar de eigenaar, SkyShowtime, mag.

Datzelfde zou ook kunnen gelden voor nieuwe releases. Zo mogen we Jurassic Park Diminion pas in februari van 2023 op de streamer verwachten. De snelle cyclus die HBP Max en Disney+ hanteren tussen bioscooprelease en beschikbaarheid op de streamer lijkt hier niet van toepassing.

Het zou ook kunnen dat dit te maken heeft met de meer klassieke inkomstenstromen van de productiehuizen. Dat ze een films als Jurassic Park Dominion liever een tijdje in de verhuur en verkoop hebben staan alvorens deze aan het grote publiek te geven. Jurassic Park Dominion werd afgelopen maand nog op Blu-Ray uitgegeven met een verkoopprijs waarvoor je 9 maanden SkyShowtime kunt kijken. Een snelle release van bioscoop naar streaming zou die inkomstenbronnen doen opdrogen… voor zover dat toch al niet speelt.

En dan is er de algemene kwaliteit van de service. Aan bandbreedte geen gebrek zo lijkt het. Op mijn Philips OLED 806 TV is het werkelijk genieten van het mooie beeld in de films en series op de streamer. Maar…. De ondertitels is een heel ander ding. Die zijn er lang niet altijd in het Nederlands. Vooral voor mijn kinderen een lastig feit. Waar ze er wel zijn, zijn nogal eens spaties vergeten tussen woorden. Star Trek: Strange New Worlds heeft daar zelfs bovenmatig veel last van. Daar die serie voor een grote groep mensen toch dé reden moet zijn de streamer te nemen, valt het ons qua zorgvuldigheid echt wel wat tegen.

De dienst is er pas net een week. Voor die paar euro’s die je maandelijks uitgeeft, heb je echt wel veel te kijken en is SkyShowtime echt wel waar voor haar geld. Full Price zouden we de dienst echter nog even laten rijpen. Het is nog niet dé Netflix ervaring waar we op hoopten.