Review: LEGO Bricktales

• Enorm mooi
  • Veel humor
  • Leuk verhaal
  • Prachtige details
  • Toffe engine om in te bouwen en experimenteren

• Nog wat bugs te patchen, maar daar zijn ze ook al lekker mee bezig.

LEGO is er niet vies van om games rondom haar thema’s te lanceren, maar na 20 jaar zo ongeveer alleen maar in dezelfde engine van Britse Tt Games te hebben rondgelopen, mag het Zweedse Thunderful Games met Bricktales echt iets bijzonder in de markt zetten.

Even klagen

Na LEGO Dimensions, LEGO Worlds en LEGO City Undercover is er dus eindelijk weer een LEGO game op basis van een nieuw concept. Ja het gaat er nog steeds om dat je gaat bouwen, maar je bent niet langer beperkt tot het eindeloos slopen en het toekijken hoe een bouwwerk wordt samengesteld door op eenvoudigweg op een knopje te drukken. De gameplay die de kern vormt van de eindeloze stroom van Tt games titels. Hoewel ze bij Tt games echt wel bewezen hebben humor te bezitten evenals een enorm oog voor detail, zijn we er na 20 jaar wel een beetje klaar mee.

Bricktales

Bricktales is geen persiflage op Ducktales. Op geen enkele manier is er een referentie te leggen tussen de blokjes van LEGO en de eendjes van Disney. LEGO Bricktales zet je in de wereld van opa’s pretpark. Als uitvinder heeft hij de boel een beetje laten versloffen… maar hij heeft wel één belangrijke uitvinding. Een portal. Niet zo groot als in LEGO Dimensions, maar wel even zo krachtig.

Die portal gaat jou als speler naar verschillende uithoeken sturen om daar happyness kristallen te verzamelen. Dat is namelijk de sterkste energiebron in het hele universum. Die happyness kristallen krijg je door andere LEGO karakters die je tegenkomt te helpen.

Zoals je mag verwachten, ben je bijna altijd aan het bouwen om problemen op te lossen. Bijna altijd, want soms in het voldoende een hendel over te halen of iets op een andere manier te laten bewegen.

Alle andere keren ben je dus aan het bouwen en bouwen is tof, omdat je in deze game ook echt zelf creatief mag worden. Het is dus niet een beetje toekijken hoe de game iets bouwt van de blokjes die je hebt verzameld, je krijgt een stapel stenen, een doel en verder zoek je het maar uit. Het komt op jouw eigen creativiteit mee.

In het begin ben je nog vooral bruggen aan het bouwen. En heel fijn, er is een simulator aanwezig om te kijken of jouw bouwwerken wel stevig genoeg zullen zijn voor LEGO karakters om er overheen te bewegen. Later ga je ook voertuigen en andere creaties verzinnen om oplossingen te vinden voor problemen.

Heb je eenmaal een oplossing bedacht, kun je die later verder aanpassen. Je speelt onderweg namelijk blokjes en kleuren vrij. Wanneer je terugkomt bij een reeds opgelost bouwwerk, zijn de quota voor steentjes en de beperkingen op het soort steen opgeheven. Je kunt dan naar hartenlust bouwen wat jij in jouw hoofd hebt.

De mogelijkheden van het bouwen en de simulator zijn geweldig. Je ziet dat de game echt haar best doet om samen met jou goed te testen of de verzonnen constructie goed werkt. Soms maakt de enigine daarbij nog weleens een foutje. Een positief testresultaat, maar toch een constructie waar je niet overheen kunt wandelen of een testrobot die per ongeluk het verkeerde pad neemt. Allemaal zaken waarvoor we tijdens het testen alweer de eerst patches ontvingen. Thunderful doet dus goed haar best de gamer te voorzien van goede gameplay.

Er zit nog meer replay value in de game. Naarmate je verder komt, krijg je extra vaardigheden. Dat begint bij het kapotspringen van eenvoudige bouwsels als struiken, maar al snel krijg je ook andere dingen om je mee een weg door de levels te banen. Bijvoorbeeld een zweep die veel door ‘Indias’ is gebruikt. Ja, ook in deze game is de bekende humor terug te vinden.

Je hebt zo’n zes tot acht uur nodig om de verhaallijn van Bricktales af te ronden. Ben je een completionist, verwacht ik dat je nog 4 tot 6 uur extra aan gameplay uit het spel trekt. Ben je creatief en wil je alle grenzen opzoeken, dan kun je zo lang spelen als je zelf wilt.

Waanzinnige graphics

Met LEGO Bricktales mogen we ons weer eens in een echte LEGO wereld wanen. Ieder deel van een level is opgebouwd op een isometrisch vierkant. Laten we zeggen, een hele grote LEGO plate. Alles is tot in details opgebouwd uit LEGO stenen en als je goed oplet, kun je ook nog wat leuke bouwtechnieken leren terwijl je bezig bent om jouw puzzels op te lossen.

Naast dat de steentjes stuk voor stuk netjes worden ingetekend, is de kleurechtheid op de Nintendo Switch fantastisch. Je herkent duidelijk de kleuren die LEGO voor haar blokjes gebruikt.

Conclusie: Bricktales

Stiekem hopen we dat het team van Thunderful de opdracht gaat krijgen om Bricktales om te zetten in een meer open wereld. Alles aan deze game ziet er namelijk fantastisch uit en ademt de sfeer waar de echte LEGO liefhebber zo van houdt. Voor jonge kinderen is het wel heel belangrijk om te weten dat je de game alleen kunt spelen als je een beetje Engels kunt lezen. Anders heb je al snel geen idee waar je aan te bent. Zo kan mijn dochter van 8 nog maar weinig met de game terwijl mijn zoon van 10 met een paar vragen al een heel eind op weg komt. Zelf weet ik dat ik nog wel een tijdje blijf aanklooien in de game. Ik heb een paar favoriete bouwspots waar ik probeer rare dingen te maken. Met andere worden, plezier genoeg!