Review: Lego City Undercover (Switch)

• Nog steeds de beste LEGO game ooit
  • Ziet er heel gelikt uit
  • Lagere laadtijden
  • Snellere opbouw van de wereld

• Te weinig vernieuwing ten opzichte van de Wii U versie

Met de release van Lego City Undercover zijn de twee belangrijkste open wereld games van de Wii U nu ook beschikbaar op de Nintendo Switch. Met een berg meer rekenkracht dan voorheen. Hoe anders is de beleving op het nieuwe platform?

Lego City Undercover verscheen in eerste instantie exclusief op de Wii U. Zo’n twee jaar geleden. Inmiddels is de exclusiviteit eraf en is de game op vrijwel iedere console te vinden. De komst naar de Nintendo Switch is dus niet zo heel verrassend. Vooral niet als je ziet hoe sterk de aantrekkingskracht van de game op kinderen is. Als ouder moet je het vooral zien als een kindvriendelijke variant op Grand Theft Auto.

Lego City Undercover vertelt het verhaal van Chase McCain. Een agent die beroemd werd door het vangen van crimineel Rex Fury. Die is nu ontsnapt en de burgemeester heet Chase gevraagd om terug te komen naar de stad om Rex opnieuw achter de tralies te zetten.

Hoewel Lego City Undercover een fantastische open wereld is geworden, blijft de game trouw aan de basis van LEGO games. Je verzameld blokjes en karakters om daarmee te bouwen en puzzels op te lossen. Ook de humor is volop aanwezig in Lego City Undercover. Grappen voor zowel kinderen als voor volwassenen. Waar mijn zoon de game in het Nederlands speelt, speel ik hem in het Engels. In beide gevallen is er goed geïnvesteerd in een stemmencast en goed omgegaan met het vertalen van grappen.

Net als in de GTA games, ligt er een duidelijke, vaste verhaallijn. Maar ook hier is er heel veel meer te beleven. Het is dus niet nodig om alles te doen om de verhaallijn uit te spelen, maar je kunt ook nog naar de verhaallijn veel ontdekken. Zo zijn er 20 wijken te ontdekken met allemaal hun eigen problemen, 300 karakters te vinden en 15 speciale missies te voltooien.

Anders op de Switch

Tot nu toe is mijn review niet heel anders dan die voor de versie op de Wii U, maar er is toch veel veranderd. Zo is het tweede scherm van de Wii U niet meer in gebruik waardoor de gameplay flink is aangepast. Natuurlijk moest Warner Bros. dit al eens doen voor de andere consoles, dus de ervaring om dit goed te doen was er al. Bovendien is het nu mogelijk om ook samen te spelen. Ook dat was niet mogelijk bij de Wii U. Ook opvallend zijn de kortere laadtijden in de game. Vooral wanneer je de game niet als download speelt. Het schijfje in de Wii U moest natuurlijk steeds op snelheid komen, maar vanaf de cartridge op de Switch zit de snelheid er lekker in. Daarnaast lijkt de wereld zich veel vlotter op te bouwen waardoor de ervaring veel vloeiender aanvoelt.

Conclusie Lego City Undercover

In de basis is Lego City Undercover nog steeds vrijwel dezelfde game als op de Wii U. Warner Bros. heeft de game met enkele nieuwe features opgepoetst, maar echt nieuwe content is er helaas niet. Heb je Lego City Undercover al uitgespeeld op de Wii U, zal de game echt als een herhaling uitvoeren. Heb je de game niet op de Wii U gespeeld, is Lego City Undercover nog steeds de beste LEGO game die je op dit moment kunt krijgen. Maar eerlijk is eerlijk, ik hoop dat er snel een echt vervolg komt op Lego City Undercover.

Lego City Undercover is onder anderen verkrijgbaar via bol.com.