Two Point Campus Enrolment Edition

Review: Two Point Campus Enrolment Edition

• Hele fijne humor
  • Enorm goede management sim
  • Goed te spelen op de interface van de switch, maar mis de muis wel een klein beetje

• Het verdienen per semester is wel iets waar je echt aan moet wennen.

Management games hebben doorgaans een slechte reputatie wanneer ze worden geconverteerd naar een handheld. Het best complexe Two Point Campus heeft de overgang naar de Nintendo Switch echter goed overleefd, maar is op vrijwel elk platform te vinden.

Het is niet de eerste keer dat ontwikkelaar Two Point een management game als deze naar de Switch brengt. Eerder al brachten de ontwikkelaars hun succesvolle Two Point Hospital naar de Switch. Een game gebaseerd op Theme Hospital, maar dan met nog meer humor en up to date graphics. Wie had verwacht dat ze na die titel een variant op Theme Park zouden maken, heeft het dus mis. Ze duiken de wereld van de Amerikaanse universiteiten en campussen in met Two Point Campus.

Two Point Campus, meer dan klaslokalen

Capitalisme en management games gaan hand in hand. Dat bewijst Two Point ook weer met deze game. Je krijgt een startfinanciering en een mooi stukje land. Van daaruit ga je dé universiteit opbouwen die het beste bij de regio past. Uiteraard begint dat redelijk eenvoudig met een plek waar al een gebouw staat, dat alleen inrichting nodig heeft. En wat personeel…

Je bouwt jouw eerste wetenschapsklas. Let op dat je er niet teveel rekken met reageerbuisjes en dat soort dingen plaatst. De leerlingen drinken zo ongeveer alles wat ze tegenkomen in de hoop hun studietijd te verbeteren.

Je neemt een docent aan en hoort al snel dat leerlingen ook een plek nodig hebben om te slapen. Daar willen ze zelfs voor betalen. Één bed per vijf leerlingen is het advies. Delen vinden ze niet zo erg. Minder leerlingen per bed levert minder op, maar zorgt wel weer voor een betere stemming en dat levert weer betere studieprestaties op.

Oja, en ze willen al snel ook WC’s hebben en douches. En dan heb je ook een conciërge nodig die de boel schoonmaakt. En nog voor je jouw volgende klas bouwt, willen de leerlingen en de docenten een eigen ruimte hebben om te ontspannen.

In Two Point Hospital was het zo ongeveer cashen per patiënt die binnenkomt. In Two Point Campus verloopt het cashen vooral per semester. En gaat het er niet om dat je zoveel mogelijk studenten verwerkt, maar dat de studenten die je verwerkt, met zo goed mogelijke scores de campus verlaten. Hoe hoger het niveau, hoe hoger de kickbacks die jij als eigenaar van de school ontvangt. Net als in het echie dus. Daarnaast kun je doorlopende geldstromen opbouwen met de verkoop van snoep, drankjes etc. Je kunt hiervoor zelfs buiten de school gaan bouwen. En dan zijn er nog de relaties die studenten ontwikkelen. Daarvoor kun je weer speciale bedden plaatsen waar lovers stiekem naartoe kunnen. Dat kunnen ze dan, volledig gekleed, op springen met z’n twee. No shit… En ook in de douches hoef je weinig spannends te verwachten. De karakters worden keurig gepixeld op alle plekken die nodig zijn 😉

Er zijn twee soorten geld in de game. Er is het geld dat je krijgt van de studenten en uitgeeft om van alles te bouwen en er is geld dat meer een soort puntensysteem is. Dat kun je uitgeven om extra items te unlocken. Ook daarbij loont het om na te denken over de items die je vrijspeelt. Er zijn veel items die niet veel meer zijn dan opvulling. Maar er zijn ook items te unlocken die de relaties tussen personen en studenten verbeteren of de happyness in het algemeen. Zeker in het begin is dit de moeite waard om in de gaten te houden.

Net als bij Two Point Hospital heb je op het gegeven moment de doelen van een level behaald en kun je verder naar het volgende om een nieuwe campus op te zetten. Je kunt ook gewoon lekker doorbouwen met wat je al hebt. Items die je op andere campussen vrij speelt, kun je ook weer op jouw eerdere campussen gaan plaatsen. En dan is er natuurlijk nog de complete sandbox modus om in te spelen. Met name handig voor kinderen die moeite hebben met Engelse teksten en daardoor de opdrachten misschien niet zo goed snappen… laat staan de humor die daarin zit. Of andersom, want je kunt ook de sandbox challenges gaan doen om jezelf uit te dagen. Of compleet de regels naar eigen hand zetten en zo jouw inkomen tijdens het spel verhogen of verlagen afhankelijk van de moeite die je zelf wilt doen.

Humorrrrr

Want de humor is letterlijk overal in het spel aanwezig. Van de opdrachten tot de radio en announcements die langskomen tijdens het spelen. Ook de klassen die je neerzet slaan echt nergens op en daarmee respecteert Two Point de lijn die ze neer hebben gezet met Two Point Hospital… en toch moet je je niet te veel laten afleiden door de humor. Het blijft wel een leuke en zeker uitdagende management game.

Algemene tips

Wanneer je klassen gaat bouwen, hebben die vaak een minimale hoeveelheid ruimte en items nodig. In de praktijk kan het handig zijn om klassen veel meer ruimte te geven dan in eerste instantie nodig is. Dit omdat je er bij het ondervragen van studenten maar al te vaak achter zal komen dat er meer apparatuur nodig is in een klaslokaal. Wanneer je al te krap begint en alles om de klas is volgebouwd, ga je al snel in de problemen raken. De kosten voor extra docenten om een klas op verschillende plekken te geven liggen veelal veel hoger dan gewoon een groter lokaal.

Qua graphics merken we dat dat game de Switch redelijk uitdaagt. Met name wanneer deze is gedockt en je dus in full HD aan het spelen bent. Wanneer het erg druk is op jouw campus merk je dat er framedrops zijn. In handheld mode heb je daar veel minder last van. Dit terwijl we de game reviewen op de OLED uitvoering van de Switch. Ook hier zien we weer hoe belangrijk het is dat Nintendo onderhand echt met een flinke hardware upgrade voor de Switch gaat komen.

De Enrolment Edition

De Two Point Campus Enrolment Edition levert je naast de fysieke game, nog een paar leuke extra’s op. Er zit een kaart van de campus in, die ook in het spel aan de muur van de verschillende ruimten te hangen is… maar niet per se erg leuk is. Er zit ook een soort foto jaarboekje in van de docenten. Die bevat al de nodige humor, maar is ook zeker niet heel bijzonder. Wel tof is dat je twee DLC krijgt van Two Point. Je krijgt de Early Adopter DLC en een Two Point Hospital DLC. Beide komen via een code en zijn dus alleen voor de eerste speler te gebruiken. Wij kochten de Two Point Campus game voor €39,99. De inhoud lijkt voor alle platformen hetzelfde te zijn.

Alternatieve Switch edities

Voor de Nintendo Switch kun je in de eShop twee verschillende edities kopen. Two Point Campus voor €39,99 en Two Point Campus + Bonus Content voor €39,99. Die laatste bevat ook de Two Point Early-Adopter bonus. De fysieke game is dus veel interessanter om te kopen omdat je die ook ooit nog als used game kan verkopen, al mist de koper dan wel de DLC.

Meer bonus

Schrijf je je via de game in met een Two Point account, krijg je ook een gouden toiletpot voor in het spel.

Conclusie Two Point Campus

Echt goede management simulators op de Switch zijn zeldzaam. Hoewel Two Point Campus op het eerste gezicht vooral om de humor lijkt te gaan, is het wel degelijk een heel serieus spel dan enorm goed is uitgewerkt en een enorme replay value heeft.

Two Point Campus kopen