Dune op 4K Blu-Ray

Review: Dune Part One op 4K Blu-Ray

• Waanzinnig veel verhaal
  • Ontzettend mooi op beeld en geluid gezet
  • Fantastische, fantasierijke omgeving

• Je moet nog tot eind 2023 wachten om te zien hoe dit afloopt.

Dune is misschien wel het meest gelezen sci-fi boek allertijden. Toch is het verhaal zo complex dat de verfilming in 1984 en de serie in 2000 keihard flopten. Alleen de games van Westwood Studios wisten van Dune een ding te maken… maar anno 2021 probeert Warner Bros. het. Zou Dune de nieuwe Lord of the Rings kunnen worden? WB geeft de film alvast de ondertitel Part One mee.

De geschiedenis van Dune

Dune, in het Nederlands verschenen als Duin, is een sci-fi boekenserie van schrijver Frank Herbert (1920-1986). De titel is gebaseerd op de zandduinen van de planeet Arrakis. In totaal wist Frank zes delen te schrijven. In 2003 waren in totaal 12 miljoen exemplaren van het eerste boek verkocht en is daarmee het best verkochte sci-fi boek ter wereld. Tussen 1969 en 1985 bracht Herbert vijf nieuwe delen in het verhaal van Dune uit.

De games

Over de jaren zijn heel wat games verschenen. De meest succesvolle is Dune II geweest en dan met name de PC versie. Dune II was de eerste RTS game van Westwood Studios en was ongekend complex en grafisch ontzettend mooi op VGA schermen. De consoleversies moesten het helaas met minder kleuren, minder geheugen en minder pixels doen en wisten daardoor niet de funfactor van de PC versie te evenaren. Op basis van Dune II werd enkele jaren later de Command & Conquer series gestart. Later werd Westwood door EA gekocht, wat resulteerde in een Remake genaamd Dune 2000 en een vervolg met de titel Emperor Battle for Dune.

Het gevecht om Arrakis

Terug naar de film. Het verhaal van Dune gaat namelijk over de planeet Arrakis. Het is een onherbergzame zandplaneet waar de Fremen leven. Mensen die gewend zijn aan de slechte leefomstandigheden van de woestijnplaneet. Tussen het zand van de planeet is een goedje genaamd Spice te vinden. Daarvan kunnen mensen Melange maken. Een stofje dat het leven verlengt, maar ook noodzakelijk is om verre intergalactische reizen mogelijk te maken. Door de moeite die het kost om het stofje te delven, is het een ontzettend lucratieve business. Uiteraard worden de Fremen beschouwd als voetvolk dat vooral in de weg staat.

De planeet Arrakis is onderdeel van het grotere keizerrijk van planeten. Binnen het keizerrijk zijn er ‘huizen’ die zeer invloedrijk zijn. De voornaamste in de verhalen van Dune zijn huis Harkonen, Ordos en Atreides. Daarnaast zijn er nog de huizen Corrino, Ecaz, Fenring, Hagal, Ginaz, Moritani, Mutelli, Novebruns, Richese, Taligari en Vernius. In deze eerste film komen we alleen het keizerrijk, huis Harkonen en huis Atreides tegen.

We ontmoeten Paul Atreides en zijn moeder. Paul is de troonopvolger van huis Atreides. Onverwacht krijt het huis vanuit het keizerrijk de opdracht om de planeet Arrakis in beheer te nemen en daar Spice te verzamelen. Een extreem lucratieve deal nadat huis Harkonen faalde op de planeet. De deal blijkt echter een groter plan om huis Atreides om zeep te helpen. Niet goed wetende waar Paul en zijn moeder toe in staat zijn.

De uitdaging van regisseur Denis Villeneuve

Na Bladerunner 2049 en IT kreeg Denis Villeneuve het vertrouwen en budget van Warner Bros. om te proberen het complexe verhaal van Dune op film te zetten. Dit in de hoop het succes van de Lord of the Rings trilogie en The Hobbit te evenaren. Die films beginnen immers te verouderen, dus het is wel lekker voor WB om een sterke opvolger te hebben die mensen de komende jaren naar de bios blijft trekken. Bovendien biedt het universum van Dune de ruimte om ook een tegenhanger te worden voor Disney’s Star Wars saga.

Het resultaat van deze eerste film wijkt niet heel sterk af van het eerste deel van Lord of the Rings. In deze eerste film is het vooral saaien wat Denis doet. Hij schetst de lastige omstandigheden van Dune. Zowel als planeet als de politieke en financiële invloed die het Spice van de planeet met zich meebrengt. Denis komt dan ook niet verder dan ongeveer de eerste helft van het boek. Dit resulteert in een extreme hoeveelheid achtergrondinformatie die hij over je uitstrooit zonder met een cliffhanger te komen.

Dune Part Two

Dit maakt het ook wel een beetje spannend voor de kijker om naar de bioscoop te gaan of, zoals ons, de film in huis te halen. Om er aan te beginnen zelfs. Want trekt de film voldoende omzet aan voor WB om te investeren in de verfilming van het tweede deel van het boek? En om daarna door te pakken naar de andere boeken? Het antwoord lijkt alvast ja te zijn. WB heeft al laten doorschijnen in juli van dit jaar te beginnen aan het verfilmen van deel twee. Door de enorme complexiteit van de productie zal Dune Part Two pas eind 2023 in de bios verschijnen.

Bonus

Warner Bros verpakt de 4K uitvoering van de film met twee schijfjes. Je krijgt namelijk ook de FullHD versie van de film. Die disc bevat ook alle extra’s. Daar lijkt op de 4K schijf simpelweg geen ruimte meer voor te zijn geweest. In totaal heeft Warner Bros. een uur aan bonusmateriaal op de schijf gezet. Voor de fans is het echt enorm tof om al het beeldmateriaal te bekijken.

Dune op 4K Blu-Ray

De film zelf is in 4K met HDR ondersteuning op schijf gezet. De compressie is extreem laag waardoor het beeld op onze Philips OLED 806 test TV.

Conclusie Dune 2021

De eerste Dune is eigenlijk als een fles iets te jonge wijn. Nu lekker die 4K schijf kopen, maar nog even een jaartje in de kelder laten liggen voor je hem gaat kijken. Dit met de wetenschap dat je in oktober 2023 dan meteen door kunt naar de bios voor deel twee. Ja, de verwachtingen zijn bij mij in ieder geval torenhoog!

Dune Part One kopen