Review: Playstation 5 PULSE 3D draadloze headset

• 2 x Noise canceling mics
  • Over Ear
  • Goede prijs

• Geen ingebouwde bluetooth
  • Geen laadstation
  • Geen opbergtasje

De PlayStation 5 kwam niet met Dolby Atmos, maar met hun eigen 3D Audio. In de praktijk komt het eigenlijk op hetzelfde neer. 3D Audio van PlayStation zit hem vooral in de hardware, de audiotechniek die is gebruikt bij het maken van spellen en het apparaat wat je gebruikt om het af te spelen. Met de Pulse 3D headset van Playstation is dit een 1, 2, 3tje die je moet horen.

Met Dolby Atmos weten we dat de techniek geluiden stuurt en weerkaatst alsof alles om je heen gebeurt. Dit kan al erg goed met een compatible soundbar en wordt alleen maar beter wanneer je een Sub en verschillende boxen om je heen hebt staan. 3D Audio van Playstation doet precies dit, maar gaat een stukje verder. Atmos vertaalt de techniek die filmmakers in hun audio hebben gemaakt naar jouw oren.

3D Audio

De Tempest Engine maakt 3D-audio met behulp van iets dat Head-related Transfer Function of HRTF wordt genoemd. HRTF wordt gebruikt om te ontcijferen hoe het oor van een persoon geluid ontvangt. Daarnaast geeft Sony aan dat zij individuele geluiden creëren bij gebeurtenissen die voorheen als één geheel werd gecreëerd. Vaag, ik bedoel bijvoorbeeld de regen. Het geluid regen was voorheen één audio-opname, tegenwoordig bestaat regen over honderden opnames van individuele druppels die vallen. Die druppels kun je overal naar toe sturen qua beleving geluid zodat het lijkt of ze echt op je heen vallen.

Dit zal Atmos waarschijnlijk net zo doen, het enige verschil is dat 3D Audio van Playstation van Playstation is en specifiek voor de PS5. Dat maakt het geheel tegek.

Soundbar op je PS5

Zelf beschik ik over een Soundbar set van Sony, een Dolby Atmos set. Deze klonk al prachtig 5.1 op mijn PS4, maar sinds de PS5 klinkt het nog toffer. 3D Audio is perfect hoorbaar op mijn Sony Atmos set en dus een absolute aanrader mocht je dit overwegen. Tijdens het spelen van RETURNAL een nieuwe PS5 Rogue like avonturen game was de extra effort van 3D Audio die in deze game is gepompt overweldigend.

Regen, vijanden, waaiend gras, ik bevond mij audiotechnisch in het kloppend centrum van deze game.  Ik was dus al redelijk bekend met de 3D Audio ervaring van de PS5 maar toch werd ik enorm verrast toen ik de Pulse 3D Headset opzette.

PULSE 3D draadloze headset

Soms moet ik even relativeren. Want, als jij een serie kijkt, een game speelt en je switch van boxgeluid, naar noice canceling headset, dan wow. Je krijgt rake audio klappen om je oren. Geluiden komen beter en dieper binnen en je hoort gewoon net even beter waar je vijanden of geluiden vandaan kwamen.

Dit dus als kanttekening was ik alsnog onder de indruk van de Pulse 3D headset. Je geniet van een draadloze geluidservaring met een headset die speciaal is afgestemd op de 3D-audio van PS5-consoles.

De PULSE 3D draadloze headset is echt een looker. Houd je van het PS5 design of ben je ervan gaan houden? Ik wel. In mijn eerste reviews over de PS5 was ik mega kritisch, maar ik moet je bekennen dat ik helemaal fan ben geworden van het design. De controllers vond ik al te gek, nou de Pulse 3D is net zo stoer. Echt een slick, verfijnd design. Met deze Pulse game je in stijl met een gestroomlijnde headset die perfect past bij de look van de PS5-console en controllers. Nog een zwart wit trainingsoutfit en je bent klaar voor een pro setting. Ik kan trouwens niet wachten tot er gamestoelen in dit design uitkomen!

De zachte verfijnde oorkussens omvatten je hele oorschelp en hoofdband riem maken de headset ook nog extra comfortabel. Tuurlijk, na een uur gamen heb je warme flappies en is eventjes afzetten om wat te drinken wel even lekker. Maar dat is bij alle overear headsets.

De Pulse is uitgerust met dubbele noise-cancelling microfoons, een USB Type-C®-oplaadpoort en diverse handige bedieningsfuncties. Je kunt kiezen om deze headset draadloos te gebruiken door middel van de USB verbingsstick in je PS5 te plaatsen (hij kan ook achter in de PS5 he mensen, voor heb je maar één slot), of je gebruikt het snoer om de headset in je controller te klikken.

Game in stijl met een gestroomlijnde headset die perfect past bij de look van de PS5-console. De verfijnde oorkussens en hoofdband riem maken de headset ook nog extra comfortabel.

Bedienen

De headset heeft dus geen bediening aan een snoertje. Hij is draadloos. Dat is in het begin wel even wennen, want alles zit op je kop. En er is veel te bedienen. Je zal zeker de eerste weken de headset van je hoofd grabbelen en opzoek gaan naar de knopjes die je nodig hebt. Het design zorgt ervoor dat het niet zo goed leesbaar is (zwarte toetsen op zwarte achtergrond), maar als je het eenmaal weet dan kan je het bedienen zonder het van je hoofd te halen.

De bediening van de Pulse 3D-headset bevinden zich rond de rand van de linkercup. Ze bevatten een tuimelschakelaar om de balans tussen game-audio en chat aan te passen, een schakelaar om de monitor modus in of uit te schakelen (handig om ervoor te zorgen dat je niet te hard spreekt), volume, dempen en in- / uitschakelen. Bij de meeste wijzigingen die je aanklikt op je headset, wordt er een melding op het scherm weergegeven, iets wat e niet terugziet bij headsets van andere merken.

Batterij

Sony geeft aan dat je 12 uur lang achter elkaar kunt gamen met deze headset op één volledig geladen Pulse. Dat is netjes. Wat ik wel direct mis bij deze headset van ongeveer honderd euro is een laadstation. Gewoon even een tof ding waar je met gemak je headset ophangt en direct laad. Dat hadden ze wel even mee mogen leveren, toch?

Compatible

De Pulse is echt gemaakt voor de PS5, maar met de meegeleverde adapter kun je hem aansluiten op je PS5- en je PS4™-console, je PS VR, maar ook op compatibele Windows- en mac OS®-computers. Wil je cool muziek luisteren op je telefoon, dan kan hij daar ook op aangesloten worden. Met de 3,5mm-audiokabel. Niet draadloos, want een USB past net niet in je telefoon.

Ervaring

Ik heb de Pulse 3D getest bij de volgende games: Call Of Duty Black Ops: Cold War, Returnal en TemTem. Bij CoD viel direct op hoe goed je voetstappen van je vijanden hoort en nauwkeurig uit welke kant ze komen. Je wordt overmand met tranen van geluk als je ontploffingen dieper klinken en je geweerschoten echter dan ooit.

Bij Returnal werd ik gegrepen door een combinatie van omgevingsgeluid, spannende muziek en actiemomenten. Je waant je dieper dan ooit in buitenaardse snerdproblmenen (want man je moet wel geduld hebben bij Returnal wanneer je voor de twintigste keer ‘Terugkomt’ maar dit zal ik nog wel toelichten in de Returnal PS5 review die eraan komt.

Van TemTem werd ik nog vrolijker! Die heerlijke Pokemon deuntjes (acht het is toch zo) doen je gezellig meewippen op het puntje van je stoel. De aanvallen die ik deed als Thunder met Nesla en fysieke aanvallen met mijn vecht TemTem dreunen hard door wanneer ze een Tem het licht uit de ogen slaan.

Een flinke bas dus. Echt heel opvallend. Prachtige hoge tonen, heel duidelijk 3D. Kortom een mega toffe headset.

De chat vond ik ook helemaal prima. Ik merk persoonlijk geen verschil tussen twee noise canceling microfoons of mijn oude mic, maar wat wel gaaf is dat de mics mooi verstopt zitten in het design. Je hebt dus geen toeter meer voor je mond en dat is echt wel een dikke plus.

Gaat iedereen deze kopen? Het gekke is dat de meeste hardcore gamers hun eigen favoriete merk headset hebben. Waar vroeger iedereen met een Turtlebeach liep zou het mij verbazen als iedereen met een Pulse gaat lopen. Maar als je nu eens verder kijkt dan een merkje (ben ik je al kwijt?) en let op kwaliteit, dan is deze Pulse als PS5 gamer wel echt een musthave. No shit.

Wat ik wel echt jammer vind is dat je om echt draadloos te gaan nog een USB dongel nodig hebt. Zijn we ondertussen niet zo ver dat deze headset met een knalgoeie bluetooth versie zou kunnen worden uitgerust zodat hij echt, echt draadloos is? En daarmee ook te koppelen zou zijn met al je andere devices zoals Tv, mobiel, etc?

De Pulse 3D Playstation Headset is een prachtige headset die precies past bij jouw PS5 en attributen. Het geluid is prachtig, de chat is kraakhelder dankzij de dubbele mics en het 3D Audio geluid van je PS5 wordt nog dikker overgebracht naar jouw flappies. Hij zit comfortabel en stylisch en tof dat je deze ook even lekker op de fiets nog kunt aansluiten op je telefoon. Showen die PS5 gear! Qua kosten is de headset goed te doen, ik zie nu al aanbieding van onder de honderd euro wat deze Pulse echt een aanrader maakt voor jou gaming setup.