Review: TemTem (PS5) Pokemon 2.0

• Prachtige looks
  • Toffe TemTem's
  • Sublieme autosave
  • Niet te gemakkelijk
  • Karakter customization

• Beetje boel gejat daarom -1

Ineens was hij daar; TemTem, een nieuwe creature catch game voor de console! In deze review neem ik jullie mee in de wereld van TemTem en leg ik uit waarom deze game een must-have is voor alle Pokemon fans!

De makers van TemTem zullen het vast niet prettig vinden; in één adem genoemd worden met Pokemon. Maar hoe kan het anders. Pokemon is de grootste franchise op het gebied van creature capture games, terwijl er al veel verschillende namen bekend zijn. Ken je ze? Digimon, BeyBlade, Yo-Kai Watch, Nexomon, Monster Hunter Stories en nog vele anderen. Wat ze allemaal gemeen hebben is dat het een tactische RPG game is in een fantasy omgeving. Pokemon deed dit geweldig; maar in deze review laat ik je zien waarom TemTem het nog beter doet.

Wat is tof van de Pokemon games? Vangen, trainen, verzamelen, reizen en het behalen van de gyms. Wat is minder tof van Pokemon? Mega gemakkelijk, weinig uitdaging, geen (echte) multiplayer functies en alleen speelbaar op Nintendo consoles. TemTem pakt deze punten aan. Want, TemTem is niet mega gemakkelijk. Ik heb gisterenavond na 14 keer de eerste Dojo (Gym) leader Sophia verslagen en mán dat kostte mij veel tijd en centen. Zie hier de uiteindelijke battle die ik won en niet dankzij echte tactiek (al had ik maarliefst drie elektrische TemTem in mijn squad), het was meer te danken aan de revives en de balsem (Potions) die ik gelukkig vond. Want zoals bekend bij Pokemon; als je een gevecht verliest dan verlies je ook geld. Zonder geld geen potions of revives te koop dus dan moet je net zolang vechten tot je team sterk genoeg geleveld is als jouw vijand.

TemTem

Maar laten we eerst eventjes beginnen bij het begin. Temtem is een massively multiplayer online role-playing game (MMORPG), ontwikkeld door de Spaanse ontwikkelingsstudie Crema en uitgegeven door Humble Bundle. De game is op 21 januari 2020 met early access Steam uitgebracht. De PlayStation 5-versie is per 8 december 2020 met early acces uitgebracht welke ik deze week heb gespeeld. De Nintendo Switch- en Xbox Series X / S-versies van de game zullen naar verwachting release in 2021. Wat opvallend is, is dat ze op de Switch wel uitbrengen, maar de PS4 en Xbox One overslaan. Grafisch zijn deze consoles gemakkelijk in staat om de game te dragen. Zonde voor de liefhebbers, want het verplicht je bijna tot aanschaf tot een next gen console. Maar gelukkig is de PC er ook nog.

Uiterlijk

De game maakt gebruik van de Unity-ontwikkel engine en heeft een kleurrijke schil over de game die we allemaal wel kennen van The Legend of Zelda: The Wind Waker. Een cartoonachtige stijl die erg lijkt op een mix van Mii karakters en de wezens die sterk is geïnspireerd zijn op de Pokémon-serie van de Nintendo Switch. Wist je dat deze game werd deels gefinancierd werd via het crowdfundingplatform Kickstarter, van mei tot juni 2018?! De TemTems zijn prachtig en ook de omgeving is geweldig.

Op de PS5 loopt de game enorm soepel en flitst in minimale tellen van omgeving, naar huis, naar grot of anders. Laadtijden zijn er eigenlijk niet.

De gameplay van Temtem is grotendeels geïnspireerd op de Pokémon-serie. Je begint in een gezellig klein dorpje, verlaat je ouderlijk huis en kiest uit drie TemTem’s die je worden aangeboden door een Professor. Jep, schaamteloos gekopieerd. Jammer, enigszins want een goede verhaallijn hadden ze zeker zelf wel kunnen verzinnen. Maar aan de andere kant is het zo vertrouwd, dat je er je meteen thuis voelt. Slimmigheid? Of diefstal. Rechtzaken hebben geen zin, want een creature capture game maken dat mag. Zolang je maar geen plagiaat gebruikt, is het geen probleem.

In het spel nemen spelers de rol aan van een beginnende Temtem- temmer die hun reis rond de zes drijvende eilanden van de Airborne Archipel begint terwijl ze worden geconfronteerd met de dreiging van Clan Belsoto , een kwaadaardige organisatie die van plan is de eilanden met geweld over te nemen. Ja, ik weet het. Team Rocket all over.

Spelers verkennen het gebied door de gelijknamige Temtem- wezens te vangen en voeren het bevel over andere Temtem die bestuurd worden door een NPC of een andere speler. Je kunt ervoor kiezen om de game Co-op cross platform te spelen met iemand, of online lekker PvP te battlen. Er is zelfs een chat platform in game waar je zoals je misschien kent van World of Warcraft kunt traden, vriendschappen kunt sluiten of kunt battlen. Zie hieronder een video waarin ik wat gameplay op de PS5 laat zien.

Wil je lekker alleen reizen en spelen, dan kan dat zeker. Je ziet wel andere spelers lopen, maar niemand kan je zomaar aanvallen of lastigvallen. Het is bijzonder grappig om de chats in de gaten te houden. Nieuwe PS5 spelers reageren allemaal met: “OMG this game is awesome!!!” en dat soort kreten, terwijl PC gamers reageren met vaktermen zoals “WTS ……” wat betekent Want To Sell waarna een ingewikkeld item volgt. Jep, deze game kun je spelen als absolute pro en als longesome noob ranger.

Wat is hetzelfde en wat is nieuw?

Ook je loopt dus in een vergelijkbare wereld. Heel veel zaken zijn hetzelfde. Het lange grass waar de TemTem’s zich bevinden. Het vangen van de wezens; eerst even wat schade toebrengen en verzwakken en daarna catchen. Je merkt dat als jouw TemTem weinig HP heeft dat een wezen moeilijker te vangen is. Breng je meer schade toe, dan gaat het gemakkelijker. In het begin stadium kun je TemTem vangen zonder ze zelfs te beschadigen.

Wat allemaal vergelijkbaar is, zijn bijvoorbeeld de dorpjes waar je Pokemon Centers hebt, alleen heten die niet zo. Je laadt daar je TemTem cards (geen ballen) op en je kunt via een computer je Squad samenstellen en in de winkel alle benodigdheden kopen op het gebied van HP en toebehoren. In iedere wereld is een Dojo (gym) en die moet je verslaan om verder te komen.

Wat is nieuw? Nou in de laatste Pokemon Game ergerde ik mij groen en geel dat je alleen Pokemon kon vangen. Niet meer battlen in het wild! Dat zit hier gelukkig wel in. Je kunt untamed TemTem’s in het wild tegenkomen, bevechten en vangen. Alles levert XP op. Je vangt ze niet met ballen, maar met TemTem Cards. Werkt eigenlijk precies hetzelfde. Hier is een filmpje hoe ik een TemTem vang.

Moeilijker

Wat nieuw is, is de moeilijkheidsgraad. Deze game is ingesteld op volwassenen niveau. In het begin is het allemaal easy peasy, maar later komt er veel tactiek en techniek bij kijken wat het erg leuk en uitdagend maakt! Critical hits en misses heb je niet meer. Alles is raak. Alleen heb je soms dat een TemTem een bepaalde ability heeft zodat iets niet werkt. Een hypnose aanval bijvoorbeeld.

Nieuwe wezens

Shit! Kende je ze net allemaal, kan je weer opnieuw beginnen. Pak je  Tempedia maar bij de hand (Pokedex) zodat je weet welke TemTem kunne evalueren en wanneer. Oh ja Evolutie. Dat doen ze zeker, maar niet op een bepaald level. Nee, op het aantal levels dat jij ze laadt levelen. Huh? Bijvoorbeeld Smazee mijn starter TemTem, die evolueert niet bij level 16, maar na 16 keer levelen.  Je moet dus altijd aan de slag, no matter welk level je jouw TemTem vangt. Sterker nog, het is gemakkelijker om ze jong te vangen. Dan heb je minder XP nodig om te levelen.

Sublieme Autosave

Saven gaat hier automatisch! Zelfs zo goed, dat als de PS5 crashed… ja dat gebeurt soms. Dan kan je gewoon weer terug naar je gevecht; midden in het gevecht. Je dat is overigens alleen bij crashes. Stop je de game, dan laadt het spel je gewoon weer netjes waar je gebleven bent.

Vechten in tweetallen

Je vecht bij TemTem altijd met twee TemTem tegelijk, behalve als de rest van je Squad dood is. Dat lijkt in het begin even wennen, maar al snel is het erg leuk en kun je leuke tactieken toepassen. Het maakt het allemaal veel kleurrijker en ingewikkelder.

Quests en Side Quests

Behalve je doelstelling halen van alles vangen, levelen en de dojo’s te verslaan zijn er heel veel quests te vinden. Die zie je handig op je Map met een ? of ! icoon. Super handig en je houdt je Quests goed bij door een side bar aan de rechterkant van je scherm. De Quests zijn vaak prima te doen en soms puzzeltjes, vragen, of verzamelopdrachten. Lekker om ernaast nog quests te doen!

Karakter Customisation

Pas personages aan om je te onderscheiden van de massa en nieuwe cosmetica te krijgen terwijl je tegen andere temmers vecht. Kies een gekke hoed, een comfortabel sweatshirt, een broek en maak je klaar om te gaan! Of draag misschien een volledige cosplay van een favoriete Temtem?

Humor

De game zit vol met leuke grapjes en slimmigheden. Zo kwam ik ook een soort Gandalf tegen,

Wellicht ben ik nog wat zaken vergeten, want er is zoveel leuks te ontdekken. De bottomline is als volgt. Ja, het is vollop gejat van Pokemon. Maar het is de beste Pokemon game die er bestaat. Alle minnen van de concurrent zijn geplust in deze game. Zouden ze een catchy tv show erbij verzinnen dan kan Pokemon inpakken. Voor nu is dit de tofste creature catching game die er bestaat en is hij eindelijk niet meer Nintendo afhankelijk. Ohja en kast nog geen 40,- Euro! Dat is een meevaller! Normaliter zou ik gewoon 5 sterren geven, maar vanwege de ‘diefstal’ toch een klein minnetje. Nu ga ik stoppen met schrijven, want ik wil naar de volgende Dojo! Later!

Ohja, laat me even weten wat jouw starter TemTem was en welke je favoriete TemTem is op dit moment! Gewoon hieronder, of voeg met toe via PS5.