Review: Cyberpunk 2077 – Dé topgame die niemand hebben wilt

Arjan Olsder beoordeelde namens GadgetGear de met 2 sterren.

• Waanzinnig mooie wereld
  • Meeslepend verhaal
  • Sterke karakters

• Waanzinnig veel bugs. Deze game is gewoon nog niet af.

Ik heb geluk. Ik test Cyberpunk 2077 op de Xbox One X en daar draait hij best goed op. Maar het feit dat Sony en Microsoft massaal geld teruggeven aan kopers, zegt genoeg. Ik review de game die niemand echt wilt.

The Witcher 3

Met The Witcher 3 ging het hetzelfde als de afgelopen jaren met CyberPunk 2077. Iedere keer was het lekker Poolse biertjes drinken tijdens de presentaties van CD Projekt Red op de Gamescom en ieder jaar werd de release weer een jaartje vooruit geduwd. Zelfs toen de game begin dit jaar zou uitkomen, opteerde CD Projekt Red er toch maar voor de game naar de herfst van 2020 toe te duwen. Niet onhandig, want we zitten toch allemaal tuis en velen hebben de vakantietoelage nog op de bank. Dus waarom niet uitgeven aan een premium game.

Geladen release

Met de release die eraan zat te komen, roken ook andere fabrikanten het succes. Met de Xbox Series X die toch niet te krijgen is, lanceerde Microsoft nog even een limited edition van de Xbox One X en ook SteelSeries kwam met een complete lijn hi-end accessoires voor CyberPunk 2077 spelers. Zelfs OnePlus legde een CyberPunk uitvoering van de OnePlus 8T in de winkel. En dan hebben we het nog niet over de andere merchandise. Iedereen zat klaar om de bankrekeningen te spekken.

Zware embargo’s – late reviews

Publicaties krijgen altijd op basis van bereik hun review samples van games. Doorgaans hebben wij als GadgetGear een best hoge prioriteit. Onze lezers hebben doorgaans wat meer te besteden, maar volgen doorgaans niet de hardcore gaming sites als Power Unlimited. Sites waar het gros van de doelgroep toch even een voorschot op het zakgeld moet vragen aan mamma. Oké, we bagatelliseren een beetje, PU is gewoon retecool. Feit blijft dat als wij bij GadgetGear enthousiast zijn over een game, dat daar behoorlijk wat aankoopbeslissingen op worden gemaakt. We nemen die positie ook heel serieus omdat we niet willen dat jij als lezer jouw geld uitgeeft aan iets waar je ongelukkig van gaat worden.

Net als veel andere media, moesten we dit keer echter wachten tot de game in de winkelschappen lag. Met het enorme verhaal en de enorme hoeveelheid sidequests, is het niet mogelijk om snel je review te publiceren. En dan hebben we dus het ‘geluk’ dat we hem testen op de Xbox One X. Eerlijk is eerlijk, heel veel problemen heb ik nog niet mogen ervaren met deze titel. Waarom CD Projekt Red zo laat is met het vertrekken van de review codes? Als je een alu hoedje op zou hebben, zou je denken dat ze wilden voorkomen dat negatieve reviews de verkopen laten instorten.

CyberPunk 2077 Reviews
Mooie quotes van grote publicaties

Maar die kwamen er en die kwamen er in grote getalen. Vooral de belangrijke internationale publicaties kregen de game immers wel en hoefden alleen maar het embargo te respecteren dat aan de review code werd gehangen. Waar de werknemers van CD Projekt Red eerst alleen een bonus zouden krijgen als de game op metacritic (een verzamelsite voor review scores) gemiddeld op een 9 zou komen. Onder druk van de media werd die bonusregeling versoepeld, want het werd al snel duidelijk dat de game zo tjokvol bugs zit dat niemand er een hoge score een durft te hangen. Oké, je hebt altijd fanboys.

De kritiek en onvrede was zo groot dat Sony voor het eerst echt geld terug geeft op een game die online is gekocht. Sterker nog, Sony schrapte de titel uit haar online store. Hoewel Microsoft daar al jaren wat gemakkelijker in is, liet ook Microsoft weten soepeler om te gaan met kopers die hun geld terug willen. GameMania heeft aangegeven dat, zodra de winkels weer open gaan, werknemers de opdracht krijgen kopers te waarschuwen voor de slechte kwaliteit van de game. Bol.com plaatst een waarschuwing op de productpagina. Ook bij Bol.com zitten ze echt niet op retourzendingen te wachten. Dat kost immers heel veel meer geld dan het teruggeven van het aankoopbedrag op een digitale aankoop.

De review van CyberPunk 2077

Een kleine 650 woorden verder, moeten we het dan maar eens gaan hebben over wat we zelf van de game vinden. Dit op basis van onze ervaring op de Microsoft Xbox One X.

Cyberpunk 2077 brengt ons naar het roemruchte Night City. Je bent een huurlink, maar voor jouw avontuur start, mag je kiezen wat jouw achtergrond is. Ik kies voor de harde corporate wereld. Ik had ook een nomade kunnen zijn die de stad binnenkomt of een streetrat. Het pad dat je kiest, bepaalt jouw unieke start in de stad. In mijn geval begint dat met een geplande eliminatie die ik moet uitvoeren. Ik blijk vaker vuile zaakjes te hebben opgeknapt en hoewel ik me vrij zeker voel, wordt ik al vrij snel door een criminele organisatie aangepakt. Damn…. Tijd om te trainen.

Wie net als mij PS2 fan was in de 90’s, kent wellicht de game Metal Gear 2. Beroemd om haar VR Missions. Het was zelfs een van de eerste games die een uitbreiding kreeg met extra VR missions. Toen moest je dat gewoon nog op een apart CD’tje kopen. De trainingsmissies van CyberPunk 2077 voelen voor mij net zo. Sneaken. Zorgen dat je niet wordt gezien. Silent takedowns. Camera’s ontwijken. Lichamen opruimen. Het grootste verschil? Snake kan eindelijk spingen. Nouja, niet Snake, maar je snapt wat ik bedoel. Fans van Metal Gear Solid V (en dat ben ik echt wel) hebben eindelijk een waardige opvolger.

Bij CD Projekt Red zijn het echte verhalenvertellers geworden. Hoewel je al snel in de open wereld van Night City wordt gegooid, ontmoet je prachtig uitgewerkte karakters en wordt je steeds weer naar de verhaallijn van CyberPunk 2077 getrokken. Een verhaallijn in een machtig deprimerende wereld vol met volwassen thema’s.

Het bijzondere is dat je non-stop aan het reflecteren bent op de keuzes die je maakt in de game. Je krijgt namelijk enorm veel keuzes en vraagt je steeds weer af of je wel de juiste keuzes hebt gemaakt. Wat als je iets niet deed, of juist wel? Wat als je die andere route had genomen? Dit maakt ook dat je jezelf al snel emotioneel verbonden gaat voelen met de hoofdpersoon en de stad. CyperPunk 2077 is dan ook meer een RPG dan de free roaming shooter die een GTA is.

Waanzinnige beleving

Hoewel we nog niet op next generation hardware spelen, laat CyberPunk 2077 zien hoe krachtig de huidige hardware nog daadwerkelijk is. Okay, de Xbox One X heeft al heel wat meer rekenkracht dan de Sony PlayStation 4 Pro. Toch voelt het nog niet alsof een upgrade naar de volgende generatie echt nodig is als games zo mooi zijn als deze.

Niet alleen grafisch is de game (op de nodige bugs na) af. Ook qua muziek en stemmen heeft de game enorm veel aandacht gekregen. In mijn 5.1 opstelling thuis geniet ik echt van alles dat om me heen gebeurd.

Qua gameplay is de game complex. Zelfs met de tutorial levels ben je soms echt even aan het prutsen om in de vingers te krijgen wat je moet kunnen om succesvol te worden in het spel. Dat is niet anders. In al het moois mis ik soms ook iets. Als je bijvoorbeeld in de ramen de reflectie van een ruimte ziet, maar niet van de personen (en jezelf) erin. En dat laatste is opvallend. Ik begin de game in mijn verhaallijn namelijk voor een spiegel. Daarin zie ik mezelf wel terwijl ik een wasbak volkots…

Updates

CD Project Red scoorde op episch niveau met The Witcher 3 en werd daarmee een van de meest toonaangevende merken op de markt. Volgens zegge heeft de uitgever de game vooral nu op de markt gebracht om investeerders tevreden te houden. Om de game nog een beetje te redden, komt CD Projekt Red aan de lopende band met updates. De echt grote updates worden in januari en februari verwacht. We hopen dat de game dan wel goed speelbaar is.

Conclusie Cyberpunk 2077

Het is raar om met zoveel passie over een game te praten die zo enorm buggy is, dat hij voor velen amper speelbaar blijkt. Op de Xbox One X ging het bij mij redelijk goed, maar zeker niet zonder slag of stoot. Was de game praktisch vrij van bugs (geen enkele game is perfect), dan hadden we met plezier goud gegeven. CD Prjekt Red had gewoon nog een jaartje door gemoeten. CyberPunk 2077 is als een fles wijn die je te vroeg hebt opengetrokken. Een fles vol potentie, maar met een veel te wrange nasmaak.

Cyberpunk 2077 kopen