Review: Hotshot Racing (Nintendo Switch)

Roelof van Doorn beoordeelde namens GadgetGear de met 3.5 sterren.

• Heerlijke graphics
  • Goede soundtrack
  • Pittige racer

• Pittige racer

Ken jij die oude SEGA racestoeltjes in de arcades nog? Dat gevoel kreeg ik ook op de Nintendo Switch. Met Hotshot Racing kreeg ik dé blast from the past waar ik misschien ook echt wel op wachtte.

Hotshot Racing is even heerlijk anders. Net als Mario Kart 8 Deluxe gaat het hier echt niet om puur realisme, maar ook niet om de grappen. Hotshot Racing wil echt dé arcade racer voor de Switch worden.

Hotshot Racing

De racebanen

De belangrijkste game modus in Hotshot Racing is de Grand Prix. De game stort je hier het liefst meteen vol in. Je krijgt meteen 16 banen, verdeeld over vier toernooien; de The Tour, Pro Circuit, Racing Elite en Hotshot!

Wanneer je jouw toernooi hebt gekozen, wordt je uitgedaagd door zeven mederaceers in de meest uiteenlopende bolides. De één stapt in een F1 wagen waar de andere gaat racen in een streetcar.

Niet voor dummies

Hotshot Racing is zeker geen ‘vermakelijk racespelletje’. De gameplay is misschien niet zo realistisch als in een Gran Turrismo, maar zeker wel uitdagend. Je gaat namelijk echt heel hard. Het onderscheid maken doe je ook echt door te driften. Hoe strakker, hoe beter en dat is echt een skill die je gaat opbouwen. Door te driften krijg je namelijk weer speed boosts die je tactisch moet inzetten.

Hoewel de auto’s van tegenspelers niet super strak rijden, bevat de game wel een zeer sterke AI assist. Een racer die ver achter ligt, zal al snel weer terug binnen de groep komen te rijden en als je alleen maar domweg aan het boosten bent, zal je zeker geen enorme voorsprong opbouwen. Je moet tactisch zijn. In hoeverre je zelf wordt geholpen, is vooral ook afhankelijk van de moeilijkheidsgraad die je hebt gekozen.

Meer modus

Wil je niet meteen een lange sessie maken in één van de toernooien van de Grand Prix, dan heeft de game nog heel wat andere modus beschikbaar. Daar zitten vooral de no-brainers tussen; single race, time trial, online en local wireless. Daarmee krijg je dus ook veel multiplayer opties van de game. Die online modus is veelal een stuk spannender om te spelen.

Custom racers

Ook tof is de raceshop. Daar kun je nieuwe bolides kopen, maar ook qua uiterlijk echt naar eigen smaak aanpassen. Wil je hier echt los gaan, moet je wel de nodige dollars in de game weten te verdienen, maar dan kun je echt helemaal los gaan. Er zijn 8 autoklassen om uit te kiezen met elk vier bolides. En die kun je dan weer op heel veel manieren aanpassen.

Bij iedere autoklasse hoort ook een andere racer. Per racer kun je ook drie verschillende outfits kopen in de game. Zo kun je de racer en de auto op elkaar aanpassen.

Waanzinnige graphics

En dan even de stap terug. Kijkend naar hoe de game eruit ziet. Hotshot Racing brengt echt dat heerlijke gevoel van de oude arcades naar boven. Heerlijk. De strakke lijnen en vrolijke kleuren doen het echt heel goed. Iedere racebaan heeft ook echt een eigen thema. Hoewel redelijk wat elementen worden hergebruikt, blijft het spel visueel heel aantrekkelijk. De flitsende graphics worden aangevuld met een soundtrack die ook lekker op tempo ligt. Heerlijk.

Conclusie: Hotshot Racing op de Nintendo Switch

De serieuze racer zal misschien niet direct worden aangesproken door de graphics en het idee achter de game. Dat is jammer, want Hotshot Racing heeft in de praktijk toch wel heel veel uitdaging te bieden. Zoveel dat dit ook echt geen titel is voor de jongste gamers.