Review: Mario Kart 8 Deluxe (Switch)

• Nog meer speelbare karakters
  • Alle DLC
  • Alle tracks
  • Veel kleiner verbeteringen in de gameplay

De eerste Mario Kart bereikte al perfectie toen die uitkwam op de Super Nintendo. Gewoon omdat deze racer de maximale fun uit de console wist te halen. Dat is een traditie waarmee Nintendo nu voor het eerst mee breekt. In plaats van een Mario Kart 9, krijgen we een Mario Kart 8 Deluxe. Een uitgebreidere uitvoering die ons zoet mag houden tot ook deze console echt een eigen Mario Kart krijgt. Maar zou Nintendo ons nog kunnen verrassen met een nummer 9? Na Mario Kart 8 Deluxe kan ik me geen betere ervaring meer voorstellen.

In 2014 verscheen Mario Kart 8 voor het eerst op de Wii U. Hoewel Nintendo op de nodige Rainbow Roads al met zwaartekracht durfde te experimenteren, liet Nintendo voor het eerst de zwaartekracht compleet los. Een gewaagde gok die erg goed uitpakte. De funracer (want een simulatie kunnen we het al jaren niet meer noemen) laat je hierdoor nieuwe geheime routes verkennen die niet alleen door grote zweefsprongen bereikt kunnen worden, maar ook via muren. Jouw mederacers kunnen zelfs over de kop boven je langs racen om je in te halen. Gekker moet het niet worden! Jawel… Jawel… Jawel…!

Laten we beginnen met de content. Je krijgt bij Mario Kart 8 Deluxe namelijk alle DLC die voor Mario Kart verschenen. Gratis en voor niets. Nintendo stopt daar ook nog eens 16 tracks uit eerdere Mario Kart editie bij en… alle karakters zijn al vrijgespeeld. Je kunt dus meteen al met Link racen. Bovendien Voegt Nintendo onder anderen de Inklings uit Splatoon toe evenals King Boo.

Hoewel bovenstaand verhaal over zwaartekracht vooral gaat over het verschil tussen Mario Kart 8 en de voorgaande delen, heeft Nintendo de gameplay op verschillende fronten aangepakt. Zo kun je nu bijvoorbeeld twee wapens verzamelen tijdens de race. Zo kun je bijvoorbeeld een banaan en een vuurbloem klaar hebben om een andere speler er onderuit te halen. Je kunt ze alleen niet van volgorde wisselen. Die je het eerst hebt gekregen, moet je ook als eerst gebruiken.

Voor de jongste spelers is er de mogelijkheid om automatisch gas te laten geven op de kart. Zo hoeven die zich alleen druk te maken over het bochtenwerk en het op tijd springen. Hierdoor wordt het wat gemakkelijker om tegen doorgewinterde gamers te racen. Voor kinderen is zelfs Smart Steering aan te zetten waarbij de game stuurfouten zal corrigeren.

De Battle Mode is geheel op de schop gegaan. Je bent niet langer beperkt tot racetracks en zeker niet tot bommen. Je kunt nu ook vleesetende planten kiezen om jouw tegenstanders mee te lijf te gaan.

En dan is er nog de multiplayer modus van de Wii U. Met de bijgeleverde Joy-Con kun je al met twee spelers Mario Kart spelen. Gewoon door allebei een deel van de JoyCon in de hand te nemen. Voor extra fun levert Nintendo ook stuurtjes uit waar je ze in kunt plaatsen. Koppel je 8 Nintendo Switch consoles via local multiplayer, kun je met 16 man racen. Ja, dat is fun!

Conclusie Mario Kart 8 Deluxe

Nog nooit konden we zo snel een nieuwe Mario Kart beleven op een console van Nintendo. En dat betekent dat Nintendo niet met een volledig nieuwe ervaring komt. Het is de originele Mario Kart 8 van de Wii U met alle DLC, wat extra’s en vooral een gefinetunede gameplay. Nintendo heeft er dus alles aan gedaan om je niet het gevoel te geven dat je slechts de originele versie met een klein plusje koopt. We kunnen Mario Kart niet volledig belonen op de creativiteit, maar je koopt wel een game waar je heel veel uren enorm veel plezier van zult beleven.

Mario Kart 8 is onder anderen verkrijgbaar via Bol.com.