En webshop starten, dat kan feitelijk iedereen. Een webshop succesvol lanceren, dat lukt de meeste mensen ook nog wel. Maar een webshop zodanig runnen dat hij ook op lange termijn succesvol blijft, dat blijkt makkelijker gezegd dan gedaan.

Aan enthousiasme geen gebrek

Zeker bij startende webshopeigenaren is er aan één ding geen gebrek: enthousiasme. Iedereen die zijn of haar eigen online winkel start, doet dat uit enthousiasme, een goed idee, een te gek plan. De eerste weken of maanden dat de webshop actief is, en de periode waarin het idee moet worden uitgewerkt tot een echte winkel, die zijn dan ook meestal geen probleem. Maar met alleen enthousiasme ga je het niet redden, zeker niet op de lange termijn.

Er is om een webshop goed en duurzaam te runnen namelijk ook minimaal een stukje zakelijk inzicht nodig. Goed marktonderzoek, weten wat je publiek wil, en hoe je hen kunt bereiken. Een leuke webshop opzetten is één, maar er ook bezoekers naar toe weten te lokken, is al heel andere koek. Zorgen dat die bezoekers vervolgens ook nog iets gaan kopen én regelmatig terug blijven keren, dat kan alleen iemand die echt goed over de zaken heeft nagedacht en daarbij een langetermijnvisie heeft ontwikkeld.

Meer dan een goed idee

Goed, hoe pak je dat dan aan, een langdurig succesvolle webshop? Het begint nog steeds bij een goed idee en een hoop enthousiasme, dat is de basis. Het is echter zaak om al snel een stapje verder te denken: dat goede idee van jou, zijn daar wel klanten voor? Het is verleidelijk om deze stap over te slaan, zeker als je nog helemaal in je ‘dit wordt zo leuk!’-bubbel zit. Maar neem de tijd om goed te onderzoeken of er vraag is naar jouw product, jouw aanpak, dat voorkomt dat je onnodig investeringen doet en op een teleurstelling afstevent.

Vervolgens is niet alleen een unieke aanpak, maar ook de juiste techniek onmisbaar. Om te beginnen bij de techniek: zorg dat deze in orde is. Zorg dat je webshop makkelijk in gebruik is, dat mensen er kunnen vinden wat ze zoeken, en dat deze altijd bereikbaar is. Goede webshop hosting is onmisbaar, want je wilt je digitale bezoekers nooit voor een dichte deur laten staan. Kies voor een hostingbedrijf met ervaring met het pakket software dat je voor jouw shop gebruikt; kies bijvoorbeeld voor een Magento host als je voor deze software hebt gekozen. Op deze manier kunnen eventuele storingen zo snel mogelijk worden verholpen.

Wat rest is jouw unieke, zakelijke aanpak die ervoor moet zorgen dat klanten je niet alleen weten te vinden, maar ook graag bij je terugkomen. Wees betrouwbaar en goed bereikbaar, en doe waar mogelijk een stapje extra. Zorg dat je uniek en herkenbaar bent, en louter tevreden klanten hebt. Alleen dan heeft jouw zaak echt een goede kans van slagen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.