Review: Nextbase 322GW, de dashcam voor iedereen

• wifi en gps
  • sos functie
  • smartphone app
  • desktop app

• kabel gedoe
  • noodzaak speciale micro sd

Nextbase heeft ons in het verleden al verrast met schitterende iPad steunen voor in de auto. Dashcams is meer hun kern en daar vinden nu veel innovaties plaats. Wij hebben 3 maanden met de 322GW gereden. En ja helaas ook kunnen gebruiken.

Het internet staat vol met filmpjes van ongelukken, bijna ongelukken en bijzondere gebeurtenissen. Allemaal gefilmd met een zogenaamde ‘dashcam’. Waarschijnlijk zijn er meer view op filmpjes met dashcams dan met actie camera’s. Actie filmen is een vak apart. Met een dashcam filmen kan iedereen. De camera filmt immers continu. Enkel wanneer er iets gebeurt dat relevant is, sla je het beeld op. Bufferen van beelden en een eenvoudige wijze bepalen welk moment je wilt hebben, zijn het geheim.

Gadgets in de auto

De Nederlandse wegen zijn overvol en vol met borden en regels. Vergeleken met andere landen gaat het er redelijk georganiseerd aan toe op onze wegen. In heel wat landen in de wereld is dat anders. Soms is het een complete chaos of erger; anarchie op de weg. In deze landen is het handig als je bewijs hebt dat de ander nog idioter rijdt dan jij. In een aantal landen is het hebben van een camera zelfs voorwaarde voor een verzekering. In Nederland hebben we nog de vrije keuze. Ik heb heel wat aanbiedingen gehad om eens een Dashcam te testen. Nog zo’n ding in mijn auto zit ik niet te wachten. Op het dashboard zit al een telefoonhouder geplakt met daarnaast een TomTom. Deze blijkt steeds weer beter dan de achterhaalde ingebouwde navigatie en prettiger dan de Google of Apple navigatie op de telefoon. Voor je het weet heb je dus allerlei gadgets in de auto.

Eindelijk zijn dashcams van het formaat dat het okay is om nog iets op de ruit te plakken. De 322GW is behoorlijk klein, zelfs met de achterruit camera module er aan toegevoegd. Blijft wel dat er continu voeding op camera moet staan. De meegeleverde lange laadkabel met sigarettenstekker werkt prima, maar is wel weer zo’n draad voor in de auto. Beter is het om de voeding in te bouwen. Volgens onze contactpersoon van Nextbase is dat een fluitje van een cent. De garage denkt daar anders over. Weer een voeding in de auto moet je niet zo maar ergens aan plakken volgens de Citroen specialist. Dik honderd euro om de kabel te laten inbouwen vind ik te veel voor een test, vandaar dat we met een kabel van de middelconsole naar de voorruit hebben gereden. Je went er aan, maar mooi is anders.

Ontwerp en gebruik

Het design van de 322GW is ronduit prima. Feitelijk is de camera net zo klein als een GoPro Hero8. De lens is wel veel langer, maar dat is omdat de brandpuntafstand geoptimaliseerd is voor gebruik in de auto. Alles ziet er netjes afgewerkt uit. Zodra de voeding op de camera zit, toont een setup menu. Binnen 5 minuten is het apparaat geïnstalleerd. De module voor filmen van de achterruit is binnen één klik geïnstalleerd.Het is niets meer dan de unit er op klikken en je bent klaar. In de gebruikersinterface staan hier en daar nog vertaalfoutjes, maar alles werkt in het Nederlands zonder sporen van Chinese tekens of halve Engelse zinnen. Het is duidelijk dat Nextbase Nederland serieus neemt. Met een zuignap plaatsen we de camera op de voorruit onder de achteruitkijk spiegel. Het klik systeem waarmee je de camera los kan klikken vergt wel gewenning. Heb je het eenmaal door, dan haal je snel de camera uit de houder en plaats je hem later weer in exact dezelfde positie. Wel zo handig want zo weet je dat alles gefilmd wordt zoals jij dat wilt.

Beeld

Het beeld van de 322GW is ronduit verbluffend goed. Zelfs vergeleken met een GoPro Hero7 of 8 of DJI actie camera is het beeld beter. De combinaties van WDR en HDR technologie werkt prima. De camera heeft nauwelijks problemen met snel wisselende licht situaties en in het donker is het beeld helderder dan wat je met het blote oog ziet. De camera door registreert wat voor de auto gebeurd is haarscherp en duidelijk. Op een groot scherm zijn kentekens en andere details prima leesbaar. De camera die naar achteren filmt is niet minder. De camera filmt over de middenstoel van de passagiers de achterruit. Het is positief verrassend hoe goed dit werkt. Zolang daar ook niemand zit, zie je geen personen. Dat voelt qua privacy wel zo prettig. De camera kan ook het geluid uit de auto opnemen. Het is de vraag of je dat wilt. Denk aan alle gesprekken die je voert die dan ook op camera staan. De beelden blijven in de camera totdat je ze synchroniseert met je telefoon of computer.

Beelden delen

De camera filmt continu. Daar heb je wel speciale geheugenkaarten voor nodig. De kaart wordt immers continu beschreven met data en wanneer de kaart vol is, dan worden de oudste en niet bewaarde beelden overschreven. Dat vergt nogal wat van een opslag medium. Los van de warmte ontwikkeling is ook de snelheid van lezen en schrijven van belang,. Daarom heb je een speciale kaart voor dashcams nodig. Vreemd dat Nextbase zo’n kaart niet meelevert. Dat komt deels doordat de prijzen van geheugen sterk fluctueren. Een geheugenkaart in de doos opnemen zou de retail prijs sterk beïnvloeden en kwetsbaar maken indien het product langer op het schap blijft liggen. Toch moet er iets gedaan worden. Koop je de camera, dan moet je rekening houden met aanschaf van zo’n kaart. Een gewone snelle micro-sd kaart voldoet vaak niet.

De 322GW heeft wifi aan boord voor snelle overdracht van beelden en gegevens. Bij de beelden zitten ook de metadata zoals coordinaten en tijd. De Ingebouwde GPS zorgt namelijk dat je exact weet waar de beelden zijn gefilmd en welke snelheid je reed. Met de app kan je automatisch de beelden naar de smartphone laten sturen. Telkens na een opname stuurt de dashcam dan de beelden naar jouw telefoon. Tijdens dan zenden kan de camera echter niet filmen. Daar moet je wel rekening mee houden. In de praktijk werkt het erg prettig. Zeker na de laatste update eis dit proces bijna zonder problemen. Een enkele keer moesten we het proces handmatig opstarten. Vanuit de app kan je beelden delen met net Nexbase platform De beelden staan daar afgeschermd en zijn van daar uit makkelijk met derden te delen. Bijvoorbeeld met een juridische wederpartij of verzekering. Ja kan ook de beelden naar de camerarol bewaren. Je verliest dan wel de typische metadata die juist zo belangrijk is. De tijd en datum staan in de video beelden ingebrand.

Vooruit hinder

De 322GW is zo klein dat het eigenlijk snel niet meer stoort dat er iets op de voorruit zit. In het begin moest ik wel wennen aan het display wat steeds aanstaat. Na de handleiding eens doorgespit te hebben, blijkt dat het scherm ook te vervangen is door een snelheidsmeter. Wel zo handig om de GPS gemeten snelheid steeds te zien. Liever nog zou ik een geheel zwart scherm zien, maar dat is nog niet mogelijk. Wellicht bij een update.

Registratie

De camera filmt continu. De beelden staan dus op de kaart totdat ze overschreven worden omdat de kaart vol is. Je markeert beelden door de opnameknop in te drukken. Vanaf dat moment wordt een clip bewaard en nooit overschreven. De lengte is in de instellingen in te stellen. Automatisch worden de seconden of minuten die voor dat moment zitten, aan de clip toegevoegd. Zo ben je er zeker van de beelden altijd beschikbaar zijn. De sensoren in de camera zijn ook in staat om de camera beelden te laten opslaan en te beveiligen. Bijvoorbeeld bij een plotselinge stop of schudden van de auto. Zo hebben we al heel wat snel genomen verkeersdrempels kunnen vastleggen.

Schuldig?

Na drie maanden schadevrij rijden blijft het natuurlijk gissen hoe dat het in de praktijk werkt. Daags voor het schrijven van deze review gebeurde dan toch het onvermijdelijke. Een aanrijding van achteren terwijl ik stilstond in een file. Hoewel het een kleine klap was, blijft het schrikken. Je stapt uit om te kijken wat de schade is en de ander staat al naast de auto’s met de opmerking dat ik achteruit reed. Vreemd. In ieder geval bleek de schade mee te vallen aan beide auto’s. Niets te zien eigenlijk. Dus afscheid genomen en weer verder naar kantoor gereden. Daar realiseer ik mij dat ik niet de opname knop heb ingedrukt en dat ook de sensor niet automatisch de opname startte. Gelukkig staat alles op de sd kaart. Wanneer ik m inlees in de Mac software kan ik het moment prima terugvinden. En vreemd genoeg blijkt inderdaad dat ik vanuit stilstand langzaam achteruit rijd. De auto achter mij staat extreem dicht op mijn auto. Op de beelden van de achterruitcamera zie ik dat de bestuurder druk met de telefoon in de weer is. Die ziet mij dus niet achteruitlopen en toetert niet. Boem. Zo staan we tegen elkaar. De beelden zijn duidelijk. Ik dacht op de rem te staan, maar dat was dus niet zo. De andere bestuurder zat andere dingen te doen. Zonder deze beelden zou de situatie door beide anders zijn uitgelegd en potentieel munitie zijn voor een escalatie. Eider overtuigd van zijn/haar gelijk. Dit ene event maakt duidelijk wat de toegevoegde waarde van zo’n camera is. Super. Ik was al overtuigd van het nut van de beelden voor een reis of vakantie film. Zelfs daar zijn de beelden prima voor te gebruiken. Nu alleen nog een manier vinden om de kabel goed weg te werken.

De 322GW heeft naast de ingebouwde wifi en gps module ook een sos functie. Wanneer deze knop ingedrukt wordt, zend de unit een signaal met coordinaten naar de nooddiensten. De telefoon moet wel gekoppeld zijn. Lastig om zo’n functie te testen. Daar zou een testknop voor moeten zijn, zodat je 100% zeker weet dat er een bericht weg gaat. In de test functie bijvoorbeeld aan jezelf en in een echte situatie naar de hulpverleners. De SOS functie kan automatisch getriggerd worden door de sensoren. Wel zo’n veilig gevoel.

Dashcams zijn een toegevoegde waarde in de auto. Zeker in het drukke verkeer in Nederland of op vakantie op onbekende plekken. Enkel het wegwerken van de kabel is nog een drempel om tot aanschaf over te gaan. Nextbase heeft daar al oplossingen voor in het buitenland door samenwerking met schadebedrijven. Hopend at dit ook snel in Nederland is. Dan kan ik geen reden meer bedenken om niet een Nextbase in de auto te plaatsen.

De 322GW dashcam met achterraam module kosten 199 Euro.

Nextbase 322GW + rear window - dashcam - Dashcam voor auto met wifi - Nextbase dashcam kopen