Review: Modern Warfare 2019 (PS4)

• Multiplayer is eindelijk top!
  • Ground War
  • Gunfight
  • Gun pimpen als een malle

• Mis wat guns jongens!

Oh, jongens! Wat een blijdschap! Wat voor mij begon in 2009, bij Modern Warfare 2, dat gevoel is terug en sterker dan ooit: lees onze review van de nieuwe Modern Warfare!

Call of Duty: Modern Warfare heeft in de afgelopen jaren veel shit over zich heen gekregen. Terecht of onterecht? Dat laat ik in het midden. Ik heb onlangs veel plezier mogen beleven aan de remake van MW1, maar miste een arsenaal aan wapens, de toffe kill streak rewards en wat edits die in latere stadia wel aan bod kwamen. De nieuwe Modern Warfare heeft het gelukkig allemaal! Geen gevlieg, rennen over muren, futuristische gekkigheid: Modern Warfare zoals de game volgens veel spelers bedoelt is. Deze review kijken we heel kort naar de Single Player, nog korter naar de Special Ops en dan snel door naar waar het eigenlijk allemaal om draait, vrinden!

Single Player

Call of Duty: Modern Warfare gebruikt in haar Single Player een soort samenkomst van verhaallijnen en karakters uit de gehele reeks.  De story speelt zich af in Call of Duty 4  en brengt een oude bekende Captain Price terug in het spel. Zoals we vaker gezien hebben draait de game om een terroristische organisatie die kwaad zaait over de wereld, maar “It’s not about faith.” Duidelijk een stukje nuance waarbij Infinity ward niemand op de teentjes wenst te trappen, behalve misschien de Russen dan, als we de fans moeten geloven. De story komt angstig dichtbij. Lijkt verdacht veel op echt gebeurde situaties, maar lieve kijkbuiskinderen zijn de tijdlijnen, personages, landen en feiten fictief. De boeven in deze story hebben een voorraad giftige gassen buitgemaakt en er worden her en der nasty aanslagen gepleegd. Omdat het allemaal zo dichtbij komt, mega strak eruitziet en uitmuntend tot zijn recht komt in 4K heb je zo nu en dan het gevoel alsof je in een film zit.  Maar er is geen tijd om lekker achterover te hangen. Kruip naar het puntje van je stoel en met een beetje inzet ben je binnen een paar uur door de story heen.

Spec Ops

Na de Single Player kom je een beetje in een zwart gat. Deze hebben onze vrienden geprobeerd op te vullen met de Spec Ops. Deze kan je coöp z’n viertjes spelen wat het leuk maakt om met vrienden te spelen. De snelheid van de story is er wel een beetje uit en je merkt wel dat er met minder passie is gewerkt aan de AI van de vijandjes. Toch heb ik met de headset en wat vrienden echt wel ontspannen gelachen en gespeeld, vooral in de survival mode waarbij je waves aan vijanden mag verslaan. Maar, sta niet te lang stil bij deze modus, want er is nog zo veel leuks!

Gunfight

Gunfight is een multiplayer modus waarbij je in een kleiner level met z’n tweeën opneemt tegen een ander team van twee. Hier komt goede communicatie met de headset pas echt van pas. “Hij zit links!” Is je team dood, dan krijg je nog twee kansen om terug te komen en anders is het een loss die je moet nemen en sterkere tactiek moet gebruiken. Slim is dat je niet direct een granaat kunt werpen bij de start, maar een seconde of vier moet wachten. Kruipdoor en sluipdoor in kleine leveltjes, lekker tactisch. Erg leuk!

Ground War

Nee, dit is niet de 12 vs 12 zoals we die gewend waren. Dus niet in dezelfde levels als waar je een TDM speelt, maar in mega dikke levels vol met voertuigen! Supergaaf! Je ziet eigenlijk een Battlefield (sorry voor het vloeken) achtige game modus, maar dan met de snelheid en nieuwe looks van Modern Warfare. Super gaaf om te kiezen om lekker te snipen, of toch run & gun door gebouwen te sjezen opzoek naar kills. Wil je het rustiger aandoen? Pak dan een tank en rijd op je gemakje door het level terwijl je iedereen (niet alles, helaas) aan puin schiet.

Multiplayer

Last, maar zeker niet het minste, is de echte multiplayer. Wat is deze gaaf! De levels zijn prachtig, de guns zijn geweldig en zo veel! En nog meer om te pimpen! Het is snel, sneller dan ooit, terwijl je langzamer loopt dan je gewend bent. Er zijn minder kogels nodig om iemand te doden en je moet echt tactisch gaan spelen wil je aan je kill streak rewards komen. Voor mij als kampeerder eerste klas was het een soort climax om direct je Claymore te kunnen gebruiken! Heerlijk kamperenberen met de Perk Restock waarbij je binnen 60 seconden nieuwe mijntje krijgt! Wat een heerlijkheid. Verstop je in een huis, gang, brug op het dak of op straat en snel verplaatsen als je voldoende kills hebt gemaakt op een locatie. Jep, thats me!

Hier een overzicht van alle Perks!

Perk 1

• Double Time: Triple the duration of Super Sprint and fully refresh Super Sprint on kills.
  • E.O.D.: Take reduced damage from non-killstreak explosives and fire. Hack enemy Claymores, Proximity Mines, and C4.
  • Scavenger: Resupply ammo from dead players.
  • Tracker: Enemies leave behind trails and death markers. Increase crouch speed by 30%.
  • Tune Up: Increase the charge rate of field upgrades by 50%.

Perk 2

• Ghost: Undetectable by UAVs, Radar Drones, Heartbeat Sensors, and High Alert. Hides the death markers of enemies you kill.
  • Hardline: Your killstreaks cost one less kill.
  • Kill Chain: Killstreaks earned in your current life earn kill credit for other killstreaks.
  • Overkill: Carry two primary weapons.
  • Restock: Recharge equipment over 30 seconds.

Perk 3

• Amped: Faster weapon swap and rocket launcher reload speed.
  • Battle Hardened: Reduce strength of enemy flash, stun, and EMP effects.
  • Cold Blooded: Undetectable by AI targeting systems and thermal optics. Immune to snapshot grenades.
  • High Alert: Your vision pulses when enemies outside of your view see you.
  • Shrapnel: Spawn with an extra piece of lethal equipment. Explosive damage delays enemy health regeneration.
  • Spotter: See enemy equipment, field upgrades, and killstreaks through walls. Mark them for your team by looking at them while aiming down sights.

Wat een beetje vreemd is, is dat als je door het level loopt en als je gespot wordt door een vijand, dan hoor je opeens keihard “Contact!” iets wat er natuurlijk direct voor zorgt dat jij je omdraait. Af en toe is het even in paniek om je heen kijken waar dan je vijand staat! Niet handig. Ik hoorde geklaag over harde voetstappen in het spel, iets wat ik niet ervaar en juist erg prettig zou vinden.

De multiplayer is terug waar het 10 jaar geleden eindigde. Snel, simpel en  tactische combat met prachtige graphics.  Ja, mijn K/D is dikke kak omdat ik het eerste uur geprobeerd heb om lekker door de levels te rennen om alles te verkennen.  De spelers lijken gehaaider, afwachtender want je dood wacht op iedere hoek. Daarom kan ik niet wachten om mijn oude team van 10 jaar geleden op te trommelen en lekker tactisch te werk te gaan. Samenwerken, als team. Dit kan weer!

Het toffe van deze game is dat alles een stukje realistischer lijkt en voelt dan vroeger. De terugslag is heavy, de sway is cool (en verdraaid handig) en het geren en gespring is eruit. Je guns kan je enorm tof pimpen, niets is te gek! Gelukkig heb ik al snel in het begin van het spel een Elite variant van de M4A1 wat er voor zorgt dat ik FMJ heb, met een enorm dikke lens en silenced. Heerlijk! Ik heb nog geen overpowerede wapens gezien, maar wel verdacht weinig snipers! Waar is de Barret??! Wat wel tof is, is dat de ouderwetse knaller nu een eigen class hebben in Marksmen Rifles. Dankzij een perk waarbij je twee mains kunt dragen heb ik nu een mooie M4A1 en daarbij een lekkere MK2 Carbine. Wat een feest!

Hier een lijst met alle piewers!

Assault Rifles

• M4A1
  • AK-47
  • M13
  • FR 5.56
  • Oden
  • Kilo 141
  • FAL
  • FN Scar 17s

Sub Machine Guns

• MP5
  • MP7
  • AUG
  • P90
  • PP19 Bizon
  • Uzi

Rocket Launchers

• PILA
  • Strela-P
  • RPG-7
  • JOKR

Pistols

• .50 GS
  • M19
  • X16
  • 1911
  • .357

Shotguns

• Moden 680
  • 725
  • R9-0 Shotgun
  • Origin 12 Shotgun

Light Machine Guns

• M91
  • SA87
  • PKM
  • MG34

Marksmen Rifles

• EBR-14
  • MK2 Carbine
  • Kar98k

Sniper Rifles

• AX-50
  • Dragunov
  • HDR

Equipment

• Frag Grenade
  • Claymore
  • Semtex
  • C4
  • Proximity Mine
  • Throwing Knife
  • Thermite
  • Molotov Cocktail
  • Flash Grenade
  • Stun Grenade
  • Smoke Grenade
  • Stim
  • Snapshot Grenade
  • Gas Grenade
  • Heartbeat Sensor
  • Decoy Grenade

Voor alle overige zaken zoals Kill Streak Rewards, levels en missies die je kunt verkrijgen om sneller te levelen zou ik zeggen: ga lekker spelen, gap!. 😉

Modern Warfare 2019 (PS4) is alles wat ik gehoopt had. MW is terug en wat een spel! Te veel om op te sommen, maar de Multiplayer is toch waarvoor je deze game moet hebben! Hier ga ik nog heel veel plezier aan beleven en hopelijk komen er snel meer weapon packs want ik mis toch een paar plaatjes.